Jump to content

'Ny' Askeladden 705 med Mercruiser 4,2ES, hva med vedlikehold?


Sjølyst

Recommended Posts

Etter utallige timer på finn.no endte vi med å få napp på vår egen annonse under "ønskes kjøpt" og har nå fått overlevert en Askeladden 705 Voyager. Båten er produsert i 2007, men ble første gang sjøsatt i 2009 og hadde bare 70 gangtimer da vi overtok nå i helgen. Akkurat det tallet kommer nok til å øke en god del de neste ukene :-)

 

askeladden705.jpg

 

Båten har Mercruiser 4,2 ES/320 HK diesel, som gir en nesten uvirkelig følelse for oss som i tidligere båter er vant til at alle ombord må gå litt fremover for å få den i plan i det hele tatt. Her er det bare å gi gass, så kommer det et hvin fra turboen, deretter et skyv som nærmest hiver folk overende. Utrolig! For øvrig er det helt uinteressant å bruke denne motorkraften til å kjøre i 40 knop. 22-24 knop virker helt passe. Da kan alle ombord kose seg (inkludert kapteinen...).

 

Lurer nå veldig på hvor krevende alt dette maskineriet blir å holde i orden. Når jeg titter ned i motorrommet og ser hvor mange tekniske innretninger det er der + håndboken til Mercruiser som jeg har inntrykk av anbefaler service med ukentlige intervaller, er det lett å bli litt betenkt...

 

Hva sier spesialistene her? Hva er virkelig viktig å huske på med tanke på vedlikehold for å få et hyggelig båtliv? Hva er deres daglige vedlikeholdsrutiner? Er det spesielle ting med denne motoren eller denne båten som det er viktig å vite om?

Link to post

Gratulerer med flott båt :yesnod: Du går en herlig tid i møte der du skal gjøre deg kjent med båten. Jeg anbefaler deg å ta deg god tid til å kikke over og under alt som er :smiley:

 

Daglige rutiner:

båten: sjekk at alt lukter og ser normalt ut. Se særlig etter lekkasjer over og under vannlinjen. Sjekk om motorrommet ser og lukter normalt - se særlig under motoren. Batterier er viktig for båtgleden. Uten dem må du ro :smiley: Sørg for at du bruker motoren nok til at de er toppladet. Og unngå å ha på ting som drar strøm når dere ligger i bøya. I og med at du ikke har landstrøm er det en liten begrensning mot andre som bare kan sette på laderen når de ikke er i båten.

 

motoren: sjekk olje på drev og motor. Sjekk kjølevæskenivå. Sjekk at reimene er passe stramme. Sjekk sjøvannsfilteret for grums. Start motoren og lytt at alt er OK når de rusler i gang. La motoren gå på tomgang noen minutter før du drar på - samme når du slakker av. Dette for at den skal få god temperatur før den belastes - og at den får mulighet til å kjøle seg godt ned før du slår av.

 

Det var vel grovt sett det viktigste. Dalig sjekk før oppstart tar maks 5 minutter når du er kjent med båten.

 

Service på merkeverksted anbefaler jeg da. Vet at ikke alle deler det synet - men det er en elektronisk styrt motor du har - og da er det greit å la proffer kikke på det. Finn et verksted du stoler på! Service intervall pleier å hver 100 timer/en gang i året

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Daglige rutiner:

båten: sjekk at alt lukter og ser normalt ut. Se særlig etter lekkasjer over og under vannlinjen. Sjekk om motorrommet ser og lukter normalt - se særlig under motoren. Batterier er viktig for båtgleden. Uten dem må du ro :smiley: Sørg for at du bruker motoren nok til at de er toppladet. Og unngå å ha på ting som drar strøm når dere ligger i bøya. I og med at du ikke har landstrøm er det en liten begrensning mot andre som bare kan sette på laderen når de ikke er i båten.

 

motoren: sjekk olje på drev og motor. Sjekk kjølevæskenivå. Sjekk at reimene er passe stramme. Sjekk sjøvannsfilteret for grums. Start motoren og lytt at alt er OK når de rusler i gang. La motoren gå på tomgang noen minutter før du drar på - samme når du slakker av. Dette for at den skal få god temperatur før den belastes - og at den får mulighet til å kjøle seg godt ned før du slår av.

 

Ærlig talt Bitteliten, med hånden på hjertet, hvor mange av oss gjør denne sjekken hver gang de skal på tur? Jeg tviler på hvor mange her som gjør det.

Greit til å begynne med, men etterhvert kjenner man sin båt.

 

Peiler du oljen på bilen, sjekker hvert hjul, sjekker alle lys før du kjører....neppe.

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Ærlig talt - jeg gjør det før jeg starter opp - hver gang :smiley: En god rutine mener jeg. Jeg skriver ikke for alle andre vet du - jeg skriver bare hva jeg selv mener. Og jeg mener dette er forbuftig å gjøre.

 

Å sjekke en så liten båt som en 705 for lekkasjer tar 1/2 minutt. En kikk inn i kabingulvet og en kikk på dørken i motor rommet når du peiler oljen.

 

Motoren i denne 705en koster noe hundre tusen kroner. Greit å pusle litt med den da og være sikker på at alt er OK

 

Å sammenligne bil og båt er etter min mening ikke relevant. Konsekvensen av en feil er helt annen på en båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hmmm..

Sjekker oljen både på motor og drev jevnlig og følger med på motorgange, ser etter lekkasjer og sånt....., men foran hver tur??? Nei.

 

Trodde jeg tok det relativt seriøst dette her, men jeg er tydeligvis ikke i nærheten av Bitteliten. Må si jeg er imponert, selv om jeg syntes nesten det høres litt "to much" ut. Muligens blir det en rutine når man har fått det innarbeidet. Ikke vet jeg?

 

Når det gjelder mulig motorstopp så har jo jeg forøvrig seilbåt, og dermed et alternativ. Så kanskje er det derfor jeg ikke tenker fullt så mye på konsekvenser ved en eventuell driftstans(?) I en motorbåt blir jo dette litt anderledes.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Kona synes også at det blir litt for mye :smiley: Jeg må korrigere meg selv en anelse - jeg gjør dette før hver dag vi starter. Hver gang vi starter innen en dag sjekker jeg ikke. Og det hender jeg slurver også - da tenker jeg at EVC systemet sier i fra om noe er galt :lipseal: . Men når båten er ny og ukjent for en er det viktig å sjekke godt - for man lærer mye av å følge med regelmessig og ikke minst ha en ren båt der eventuelle lekkasjer synes med en gang.

 

Min sjekkliste på motorene er :

sjøvannsfilter (har gjennomsiktige lokk)

reimer - sjekker stramming samt om de er flisete

motorolje

veivhusfilter (tar 10 sekunder å sjekke)

kjølevæskenivå

ser og lukter om alt er OK

 

Sjekk av båten er enkelt. Det er alarmer på lensepumper om det er vann i båten. Og lukter det noe rart i båten når jeg stikker hue inn så skjønner jeg at noe er feil. Poenget er at jeg vet hva som er normalt og kan da enkelt vite om noe ikke er OK

 

Når jeg starter opp starter jeg motor 1 og lar den gå et litet minutt. Stenger den så ned og starter motor 2. Så startes motor 1 igjen. Poenget er at om motor 1 går når man starter motor 2 hører man ikke om noe er feil med motor 2

 

Drevoljen hos oss sjekker jeg et par ganger i sesongen - det er 20 liter hydraulisk olje på hvert drev - må sjekkes med peilepinne langt nedi båten. Dieselfiltre sjekker jeg regelmessig - avhengig av hvor mye vi går og fyller. Det er tappekraner i bunnen av racor filtrene som gjør det enkelt. Det anbefales :yesnod:

 

På en Mercruiser er det en tank du sjekker nivået på ved å se om oljenivået er mellom to streker. Det gjør det enklere. På VP drev mener jeg at man må ta av et lokk på drevet for å sjekke oljen - det gjorde jeg aldri da vi hadde hekkagregat.

 

Det er naturligvis opp til hver enkelt å sjekke hva man vil. Faren min har hatt seilbåt i alle år - og for et par år siden spurte han meg hva den sorte runde greia med lokk på var i motorrommet. Da vi åpnet sjøvannsfilteret fant vi en liten skjellfarm der. Nå sjekker han det litt oftere :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en Skarpnes 9100 en gang med en 7,3 liter Mercruiser ombord. Pga en dårlig strammet skrue på oljereturrøret fra turboen, så lakk det ca 1/2 - 3/4 liter pr driftstime. Jeg hadde alltid sjekket motorrom før hver tur, men begynte å bli litt sløv og sjekket ikke. Dette var retu fra Sverige, så det ble noen litt lange strekk

 

Merket at oljetrykket sank (jeg ser på oljetrykket hver 10-20 sekund) og rakk å slakke av. Motoren hadde da kastet ut 7 liter olje i motorrommet. Så helt jævlig ut. da lærte jeg 2 ting:

1. Motorommet skal sjekes hver gang vi skal kjøre fort. Helst peile olje.

2. Titt bortom oljetrykksmåleren innimellom. Det kan fort spare deg for 250.000,- Jeg sparte ihvertfall 1 stykk motor. Vi sjekket den i "hue og r**" etterpå og ingen skade skjedd.

 

mvh

Bavaria32sport

Og den psykiske skaden av å bli slept til Havstensund og forbirodd av en kajakk klasse, se det skal ikke undervurderes :-)

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Merket at oljetrykket sank (jeg ser på oljetrykket hver 10-20 sekund)

 

Jeg også. Nesten tungvindt å være så opphengt i oljetrykk og temratur , spesielt når jeg marsjer i litt fart. ÅÅÅ gud hvis en lyd\resonans forandrer seg. Altså , sitter litt for mye på vakt synes jeg selv.. Sjekker også kun olje og kjølevannsnivå før strekker med høyere fart en 8 knop..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Har jeg ligget stille noen dager. Tar jeg en kikke ned i motorrommet før avgang. Ser da også hvordan dieselen ser ut i stigerøret og i Racorfileter.

Under gange, tar jeg en kikk i motorrom 1 gang i timen.

Er jeg på tur. sjekkes viftereimer, peiler olje tapper litt av Racor filteret ukentlig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Kan legge til at denne motoren har selvstrammende hovedreim, men reima til servo er det stramming på. Ellers er det lurt å gi litt mer gass enn tomgang, ellers vil du slite med å få den varm nok før pådrag.

 

Foruten å lese manual, kan du høre med mekaniker om du kan være med for å lære under service. Lurt å stille spørsmål da, dersom du finner en pålitelig mann da..

 

Fin pakke dette, gratulerer :smiley:

Link to post

Og så var det jo litt hyggelig med en gratulasjon da, siden dette er en STOR begivenhet for meg :flag:

Gratulerer fra meg også! Flott båt, en venn lånte en sånn i fjor av en, eh , venn. Det var en 2001 modell, men han kunne lurt meg, den så nesten ny ut, og flotte linjer. Måtte den bringe dere mange fine stunder på sjøen!

:cheers:

Link to post

Olje, frostveske, drivstoff og sjøvanns filter. Samt generell tilstand før og under start. Hver eneste start. I tilleg sjekkes lading, spesielt når banken er tappet ned. Hele sjekken tar mindre en 1 minutt, greit med et ryddig og ordentlig motor rom

 

Motoren har gått over 8000 timer, og starter fremdeles på første forsøk selv ved 10 - 15 minus. Og ingen røyk. Bytter olje og filter rundt hver 50time. Og bruk skikkelig kvalitet på Olja.

 

Gratulerer med ny båt :-) like morsomt hver gang!!!

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post

Mange "Nervøse" båteiere her synes jeg! Har brukt båt siden jeg kunne gå og har aldri hatt behov for å måtte "til stadighet forvisse meg om at alt er iorden". Foretar en riktig servise og vedlikehold er faren for feil minimale. For min egen del, holder det med en titt når det passer. Kan godt gå minst en uke i ferien, før jeg tar en sjekk og ser etter eventuelle "unormaliteter".

 

Så du kan ta det med ro "Sjølyst". Motoren er elektronisk kontrollert, og det skal mye til for at du skal få ødelagt den. Du har også et godt kraftoverskudd som gjør at motoren ikke vil gå under tung belastning.

 

Det eneste jeg synes du burde kjøpt, siden du skal ligge på svai, er et solcellepanel med regulator, slik at du alltid har topp batterier når du skal ut.

Jeg forventer at båten har automatisk lensepumpe orginalt, og hvis ikke kjøp det.

Gratulerer med flott båt!

Link to post

Vidar: Har også brukt båt siden jeg kunne gå, har bodd i båt endel år, og jobber profesjonelt med små båter i offshore og sikkerhets opplæring. Så endel timer i året blir det i båt, med der tilhørende hendelser, og det viser seg at "ulykkene" i forhold til det tekniske for en stor del faktisk detter ned på de små minuttene en bruker på den daglige sjekken. manualen (I iallefall for de motorene jeg bruker jevnlig) sier ganske klar, daglig sjekk av væsker (olje, frostvæske, sjøvannsfilter) og bytte av motorolje for hver 50time. Så jeg er vel ikke nervøs når jeg følger produsentens anbefaling. Spesielt siden det tar mindre en 1minutt å gjøre den daglige sjekken. Og da får jeg forvisset meg om at det ikke er noe vann, diesel eller olje lekkasjer samtidig.

 

Diesel sjekker jeg kun på måleren på privat båten, men i jobbsammenheng må jeg faktisk skrive under på at sjekk av diesel gjøres på peile pinne.

Men i privat sammenheng så er det jo mest å danne seg gode vaner, som hindrer at en en må slepes inn med båten full av familie, eller med motorhavari fordi en ikke sjekket de små bagatellene. Spesielt på en ny båt som en ikke kjenner.

 

Ladesystemet sier ifra om reimer etc er for slakke, så ser ikke noe poeng å sjekke de hver dag. Men det er jo tilbake på kjennskap og erfaring med min båt. Manualene er ofte ganske fleksible, som oljeskift hver 50 time eller en gang i sesongen, for min del som bruker båten hele året så blir det da og forholde seg til 50t.

 

Sjølyst spurte om råd for et hyggelig/problemfritt båthold, og da syntes jeg han fikk flere gode råd, som for mange var ganske like. Ta en kikk nedi motorrommet før en tar båten i bruk på morgenen, og da koster det ikke mange kaloriene å sjekke de mest basale tingene.

Og om familien blir irritert, hvor irritert hadde de ikke blit om en må ha noen til å slepe en tilbake til havn? Eller at Vintercruiset må utsettes et år fordi motoren har blitt kjørt uten olje og må byttes eller inn til stor overhaling.

 

Apropos lensepumpe, jeg har koblet ut den automatiske, rett og slett fordi jeg vil se om om det kommer vann inn, sånn at jeg kan stoppe evt lekkasjer, ikke la lensepumpa dekke over små lekkasjer som over tida kan utvikle seg til en som er så stor at lensepumpa ikke klarer å ta unna, eller har gått tom for strøm. Men igjen, det er tilbake til kjennskap til egen båt, min er tett i utgangspunktet, og da er det ikke noe poeng med automatisk lensepumpe.

Link to post

Jeg tror jeg følger rådet om sjekk av de mest vitale funksjonene før hver tur. Det er ikke noe problem å løfte på motorlokket, sjekke noen nivåer, se etter at det ikke er lekkasjer og at alt er OK. Det er jo gjort på noen minutter. Jeg har ikke hastverk når jeg skal på tur.

 

Fikk en liten overraskelse da jeg kom ned til båten i morges for å sjekke fortøyningene. Det lå et "oljeflak" rundt båten. Båten kommer fra service for noen dager siden, og da jeg ringte for å spørre hva det kunne være, sa de at det sannsynligvis var den automatiske lensepumpen som hadde pumpet ut litt vann blandet med olje/dieselsøl som har samlet seg i kjølsvinet. Olje/dieselsølet har antageligvis dryppet ned da olje og dieselfilter ble skiftet. Håper de har rett...

Link to post

hm - det høres ut som noe du bør sjekke :smiley:

 

Ta en kikk under motoren og se om det stemmer at det er vann med diesel/olje der. Legg eventuelt bleier eller aviser under motoren for å se at det ikke er noen lekkasje.

 

og er vannet ikke altfor møkkete så smak på det - da finner du ut om det er salt eller ferkst :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vi hadde en litt rufsete ferd over Lysefjorden da vi hentet båten på Os utenfor Bergen og kjørte den til Askøy. Det styrtregnet og blåste rundt 15 m/s fra sørøst, så det er ikke unaturlig at litt vann har funnet veien ned i kjølsvinet etter den turen. Jeg hadde i utgangspunktet slått med til ro med forklaringen fra verkstedet om at noen dråper med diesel eller olje blandet med dette vannet ville se ut som et helt oljeflak rundt båten.

 

Men i morgen sjekker jeg for sikkerhets skyld. Bedre å være føre var enn :headbang:

Link to post

Solcellepaneler finnes i mange formater og prisklasser. jeg ville plassert det på båten i forhold til hvordan solen skinner og vindretningen ved bøyeplassen. Fastmonterte på framdekket til å tråkke på, eller hengende på siden av fleksibel type.

 

Ja du sa det Norsiglar "kjennskap til egen båt". Etterhvert blir man trygg på tingenes tilstand, og slapper av.

Å koble ut automatisk lensepumpe ville jeg derimot ikke ha gjordt. Da heller en alarm på førerplassen eller en rød varsellampe som lyser når lensepumpen går.

 

Oljeskift hver 50 time eller en gang i sesongen. Her kan man enkelt se litt til bilmotorer. Og vi kan være beskjedne å anta en årlig kjørelengde på 10000km, sommer som vinter. Gjennomsnittlig hastighet for normal bilbruk både på landevei og hovedveier er ca 45 km pr time. Dette gir totalt 222 timer pr år på bilmotoren. Nå er det mange som har både 20000km og 30000km serviceintervaller. Tar man 15000km som et snitt, gir dette 333 timer mellom oljeskift på en bilmotor.

 

Selv bytter jeg motorolje om høsten uavhengig av antall motortimer, men har aldri oversteget 250 timer.

Link to post
  • 3 uker senere...

Forlaringen jeg fikk på forskjellen en gang i tiden (om den er riktig eller ikke vet ikke jeg), men en båtmotor kjøres på mellom 85 til 95% av effekten nesten 95% av tiden, (mange produsenter anbefaler 2 - 300 rmp under maks oppnåelig rpm som anbefalt marsjfart) samtidig som båtmotorene går et mye tøffere miljø en en bilmotor(sjøvann og fukt). Dette blir selvfølgelig litt avhengig av hvor en bor, men en bilmotor kjøres sjeldent kjøres mer en 5 - 15% av effekten 95% av tiden.

 

 

Hva tror du Vidar B om en regner litt så ser det ikke så forskjellig ut, avhengig av hva en regner på:-) "slitasje" eller timer. Om det stemmer vet ikke jeg, åpen for alle innspill av korreks.

 

Men motoren ombord på NorSiglar har gått over 8000timer, og det eneste som er byttet er dynamo og starter. Den starter fremdeles på første forsøk, selv med 10-15°minus i motorrommet og mange uker siden sist start. Røyker lite når den er kald og ingenting når den er varm. Nøkkelen bak har vært jevnt og godt (hysterisk??) vedlikehold..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...