Jump to content

Rondup i bunnstoff

Leif T. Røbekk

Recommended Posts

Det ville jeg på det sterkeste fraråde mot å bruke. For det første er bunnstoffene som er i handelen i dag så bra at det er helt unødvendig. Vi som har levd noen år opplever sogar at dagens giftfrie/miljøbunnstoff er bedre enn forna dagers bunnstoff som vel inneholdt både bly, tinn og arsenikk.

For det andre er det svært lite heldig for båtfolket om det skulle danne seg en oppfattning hos almenheten om at båtfolket gir fén i lover og regler og sprer om seg med alskens giftstoff i marinaer og på sjøen for øvrig.

Bruk lovlige bunnstoffer og bruk båten ofte, så gror den ikke garantert.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Bunnforholdene på Hovedøya har vært undersøkt og bukta ville vært ren og fin om det ikke hadde vært båter der.

Det man fant var ting som skriver seg fra båter, men særlig var det mye tinn.

TBT (tri butyl Tinn) er et fantasktisk stoff når det gjelder beskyttelse mot groing, det var detfor det ble så

mye brukt og brukes enda. Det er ikke lov lengre på lystbåter, men er lov for enkelt andre anvendelser.

Det gav masse skader på bunnfauna etc.

Kort sagt så er det veldokumentert at vi har gjort stor skade på de miljøene der det er lystbåter. Så jeg tror vi

gjør klokt i å forholde oss til gjeldende regler. Vi kan oppleve negativ sanksjonering.

Man kunne selvsagt frykte at kommunen skulle anvende prinsippet om at forurenser må betale. Da måtte vi selv betalt

mudringen av bukta på Hovedøya og det ville vel neppe foreningene overlevd økonomisk.

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Roundoup er handelsnavn for Glyfosat. Dette er ett sprøytemiddel som brukes til å fjærne uønskede grønne planter. Ved sprøyting på bladverk, eller grasstrå blir alt drept. Sprøytemiddelsets funksjon er at det stopper opp fotosyntesen. Det er derfor trolig mulig at det virker mot groe av alger og andre grønne planter, men vil GARANTERT ikke ha noen påviselig effekt på Ru. Virkningstiden vil nok også være kortvarig da Glyfosat her en halveringstid på 14 dager. Funker vanlig bunnstoff så dårlig da??

Brytes ikke RoundUp ned i løpet av 2-3 uker i naturen da??? I så fall er det kortvarig glede å blande RoundUp inn i bunnstoffet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

RoundUp vil kun fungere hvis båten ligger opp ned - på land. Da bør man også bruke mosefjerner da RoundUp ikke funker så bra på mose. Etter behandling bør bunnen dekkes med torv for å unngå videre vekst. Å først legge et lag med avispapir eller dekkduk før bark gjør dekkingen mer effektiv.

Det er sånne svar som får meg til å få en liten latter i hverdagen. :lol: Takk SRA. Naboen her prøvde å mokle opp rottegift og blande i, han måtte pusse ned hele båten på nytt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...