Jump to content

D4-260. Oljetrykk høyt v/kald motor vs. varm motor?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Har søkt en del her nå, uten å helt finne eksakt svar.

 

Ny bår ifjor, la merke til at ved kaldstart i helgen, så la oljetrykket seg veldig høyt på tomgang: 450-470 kPa. Etterhvert som motoren ble varm, så sank dette til et sted mellom 200-250 kPa v/tomgang. Bånn gass, tilbake til 450-470 kPa.

 

Det er logisk - har jeg forstått - at oljetrykket er høyere ved kald motor nr temepraturen er på 2-3 grader ved oppstart.

 

Er overfornevnte verdier "normale"?

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Gudrun: Det står i manualen at oljetrykket jeg opplever på bånn gass er normalt. Men jeg stusset litt over at det var så høyt ved oppstart av nesten iskald motor... Spør her fordi jeg aldri har startet båtsesongen så tidlig før m/dertil kaldere vær. Det var 2 C i vannet og 5 i lufta. Antar at vanntempen påvirker mer enn den i lufta..

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Kald motor tykk olje, varm motor tynnere olje... En noe bortimot "naturlov" for å si det litt flåsete. Men ja, det er helt normalt at oljetrykket vil være høyere ved kaldstart enn etter at motoren har fått gå seg varm. En annen oljetype med lavere viskositet i kald tilstand kan gjøre noe med dette hvis det blir en plage vil jeg tro.

 

Red: Så ikke at du hadde trukket samme konklusjon selv helt sist i innlegget ditt. Beklager :diving:

Redigert av S.Y.Laud (see edit history)
Link to post

Red: Så ikke at du hadde trukket samme konklusjon selv helt sist i innlegget ditt. Beklager :diving:

 

Ingen grunn til å beklage!

 

Bitteliten: Fant noen liknende innlegg om dette - men det var vel mest om for lavt oljetrykk? Mener du også kommenterte om givere der? Kan vel ikke være det på en nesten helt ny motor? Dvs levert på vannet i april ifjor?

 

MEN - syntes det var litt stor variasjon.. Det er ikke is i Skienselva, men dog kaldt i vannet. 3C.

 

En grunn til spørsmålet er 1. overfornevnte og 2. da båten ble levert splitter ny, så fant de ut at det var for mye olje på motoren, og trykket ble for høyt. Så noe måtte ut----

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Da burde du ordlegge deg klarere. Du skrev "kjørt D6", ble ikke motorene varme?

Forstår at jeg må være mer presis for at du skal forstå. joda - men de var kalde da jeg startet de :thumbsup: Og så ble de varme etterhvert som jeg kjørte. Og så ble de kalde etterhvert da jeg slo de av. Men da var jeg fremme. Det var klarvær og fint på den turen til Sandefjord. et par minus i luften, ca 0 i vannet og tynn is på vannet enkelte steder

 

Min erfaring med givere er at de kan få hikke når som helst. Mine ladetrykksgivere tok kvelden etter 1 sesong. Enkelt å bytte de selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...