dennrick Startet 4.April.2011 Link til dette innlegget Startet 4.April.2011 Hei, Har søkt en del her nå, uten å helt finne eksakt svar. Ny bår ifjor, la merke til at ved kaldstart i helgen, så la oljetrykket seg veldig høyt på tomgang: 450-470 kPa. Etterhvert som motoren ble varm, så sank dette til et sted mellom 200-250 kPa v/tomgang. Bånn gass, tilbake til 450-470 kPa. Det er logisk - har jeg forstått - at oljetrykket er høyere ved kald motor nr temepraturen er på 2-3 grader ved oppstart. Er overfornevnte verdier "normale"? Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gudrun Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Hva står i manualen? Sitér dette innlegget Link to post
dracoterje Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Dette er vel normalt Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Gudrun: Det står i manualen at oljetrykket jeg opplever på bånn gass er normalt. Men jeg stusset litt over at det var så høyt ved oppstart av nesten iskald motor... Spør her fordi jeg aldri har startet båtsesongen så tidlig før m/dertil kaldere vær. Det var 2 C i vannet og 5 i lufta. Antar at vanntempen påvirker mer enn den i lufta.. Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sjøga Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 helt normalt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Kan være at oljetrykksgiveren din har fått hikke. Den sitter oljefiltrene - langt nede på motoren. Du ser at en ledning går inn til den. Jeg har kjørt D6er med is på vannet. Kan ikke si at jeg husker at oljetrykket varierte slik du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
S.Y.Laud Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Kald motor tykk olje, varm motor tynnere olje... En noe bortimot "naturlov" for å si det litt flåsete. Men ja, det er helt normalt at oljetrykket vil være høyere ved kaldstart enn etter at motoren har fått gå seg varm. En annen oljetype med lavere viskositet i kald tilstand kan gjøre noe med dette hvis det blir en plage vil jeg tro. Red: Så ikke at du hadde trukket samme konklusjon selv helt sist i innlegget ditt. Beklager Redigert 4.April.2011 av S.Y.Laud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Samme med mine 2 X D4 - 260 HK Var også det samme med D6 jeg hadde. Det står vel også i manualen så vidt jeg husker at dette er normalt Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ehh,blir motoren kald med is på vannet? Helt normal oppførsel av oljetrykket dette,var ihvertfall slik på min Diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ehh,blir motoren kald med is på vannet? Når det er is på vannet er det kaldt i motrorrommet - og motorene er kalde. Fordi luften er kald og vannet er kaldt. Hadde ikke forventet at det skulle være vanskelig å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Da burde du ordlegge deg klarere. Du skrev "kjørt D6", ble ikke motorene varme? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Red: Så ikke at du hadde trukket samme konklusjon selv helt sist i innlegget ditt. Beklager Ingen grunn til å beklage! Bitteliten: Fant noen liknende innlegg om dette - men det var vel mest om for lavt oljetrykk? Mener du også kommenterte om givere der? Kan vel ikke være det på en nesten helt ny motor? Dvs levert på vannet i april ifjor? MEN - syntes det var litt stor variasjon.. Det er ikke is i Skienselva, men dog kaldt i vannet. 3C. En grunn til spørsmålet er 1. overfornevnte og 2. da båten ble levert splitter ny, så fant de ut at det var for mye olje på motoren, og trykket ble for høyt. Så noe måtte ut---- Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Da burde du ordlegge deg klarere. Du skrev "kjørt D6", ble ikke motorene varme? Forstår at jeg må være mer presis for at du skal forstå. joda - men de var kalde da jeg startet de Og så ble de varme etterhvert som jeg kjørte. Og så ble de kalde etterhvert da jeg slo de av. Men da var jeg fremme. Det var klarvær og fint på den turen til Sandefjord. et par minus i luften, ca 0 i vannet og tynn is på vannet enkelte steder Min erfaring med givere er at de kan få hikke når som helst. Mine ladetrykksgivere tok kvelden etter 1 sesong. Enkelt å bytte de selv. Redigert 4.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 haha.... jeg dævver! Men la oss ikke spore av da Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tkb Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ved kald motor vil disse motorene også svinge i oljetrykket grunnet at ventiler åpner og lukker. Det stabilisere seg når motor begynner å bli varm. En del som stusser på dette, men det er helt normalt Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Kommer vel litt ann på oljetype også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.