Jump to content

Optimistjolle vs GH 11 veddemål

Mats-gh11

Recommended Posts

nå kjenner ikkje eg geografien i det området. Er det vanlig med så grov sjø der på denne tiden av året?? elr på noen tid av året.

Samt igjen påpeike at det ville vært totalt uansvarlig å gjøre noe sånt. De båtene er ikkje beregnet for sjø av det slaget på noe vis.

Og ja eg trur motorbåten ville vunnet

Redigert av Plutonium (see edit history)

Sjøen kan bli ganske så rotete og kraftig der. Men ville vel ikke nølt med å dra utpå i så liten båt om jeg hadde litt erfaring med det og utstyret var i orden. Har da vært ute i tilsvarende med vg-jolle samt lengre ekspedisjoner i 14-fots Flipper seiljolle.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

nå kjenner ikkje eg geografien i det området. Er det vanlig med så grov sjø der på denne tiden av året?? elr på noen tid av året

Altså nå skrev jeg 1-1,5-2 det betyr jo at det er mellom 1 og 1,5 meters bølger med 2 meter i kastene. og nei det er ikke sånn på denne tiden året det blir i sommerferien uansett, men det pleier å være ganske store bølger der noen dager i året. var vel i fjor alle fritidsbåter ble anbefalt å holde seg inne fordi det var stor bølger, og nesoddbåten ble innstilt såvidt jeg vet?

Og siden han i Optimisten går på samme skole, så kan kanskje han heller ikke holde over 10 knop.

Eller gjelder det andre regler for seilfartøy/brett ??

Jeg setter nok mine penger på GH'en uansett :sailing:

Vi kommer nok begge til å holde over 10 knop hvis vi kan det, jeg tror ikke det er noe fartsregel for seilbåt uansett, men tviler på at han greier å holde den farten

virker litt vel optimistisk dette. Er veddemålet et resultat av hemningsløs skryt av en liten 11ft båt?

Nei tvert imot, han mener han kan kjøre fra meg med en optimistjolle i 2 metersbølger, jeg tror ikke han vet hvor stort 2 meter engang. Derfor har vi inngått et veddemål for å se om han faktisk har rett

..., jeg tror ikke han vet hvor stort 2 meter engang.

Om han har fått gode plasseringer i NM i seiling med optimist, så vil jeg tro han vet hva 2 meter bølger er....

Dersom han ikke vet det, så burde han ikke legge ut på en kappseilas i det været i indre Oslofjord....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Om han har fått gode plasseringer i NM i seiling med optimist, så vil jeg tro han vet hva 2 meter bølger er....

Dersom han ikke vet det, så burde han ikke legge ut på en kappseilas i det været i indre Oslofjord....

Jo men at han mestrer 2 meters bølger kan godt hende men at han kan kjøre fra en motorbåt med 15 hester i 2 meters bølger er noe annet

Altså nå skrev jeg 1-1,5-2 det betyr jo at det er mellom 1 og 1,5 meters bølger med 2 meter i kastene. ?

ååå ja ante meg det at vi ikkje tenkte på det samme mht 2 meter bølger. Eg tenkte 2 meter Signifikant bølgehøyde eg da, altså det som kalles 2 meter bølgehøyde i værvarselet. Og som da naturlig nok har innslag av bølger meget større enn som så. Gjerne både 3 meter og vel så det

okei

Redigert av Plutonium (see edit history)

festelig sum iaf, men holder nok knapp på gh'en om du ikke går tom for bensin, du kommer dog til å blå slått ganske godt i sånn sjø i den båten.

lykke til,

Nei tror du det? Jeg vært i ganske gode bølger med den, dog jeg merker bølgene får å si det sånn :lol: men båten er ganske myk i sjøen. Har lekt meg i bølgene til color line i ytre oslo fjord i 20 knop, de er vel 1,5-2 meter?

Får håpe på at jeg blir 550kr rikere i sommer :flag_bp:

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)

Men i henhold til en annen tråd her på forumet så vet vi jo at du bare kan holde 10 knop.... :lol:

Og siden han i Optimisten går på samme skole, så kan kanskje han heller ikke holde over 10 knop.

Eller gjelder det andre regler for seilfartøy/brett ??

Jeg setter nok mine penger på GH'en uansett :sailing:

jeg tror ikke det er noe fartsregel for seilbåt uansett, men tviler på at han greier å holde den farten

Fartsgrenser gjelder for begge, men 16-års regelen gjelder kun motorbåten. Problemet er ikke at du må holde 10 knop, men at du ikke har lov å bruke båten. Derfor har kameraten vunnet før start. Du kan ikke engang kaste loss før du er 16.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...