Mats-gh11 Startet 5.April.2011 Link til dette innlegget Startet 5.April.2011 Har nå inngått et veddemål med en på skolen. Vi skal se hvem som kommer seg først fra solvik til oskarsborg i 1-1,5-2 meters bølger. Jeg GH 11 deluxe, han optimistjolle jeg har troen på min , men han mener noe annet så vi har inngått et veddemål på 550 kr. Hvem tror dere vinner? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Håper og tror på Optimisten, men det kommer jo an på seileren, vinden og om dere faktisk drar ut i 2-metere. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Håper og tror på Optimisten, men det kommer jo an på seileren, vinden og om dere faktisk drar ut i 2-metere. Seileren har fått veldig gode plasseringer i nm og slikt, han er utrolig flink, men han har flat bunn og helt flat baug, jeg har en veldig spiss v-bunn og en toppfart på 22 knop, men hvem vet? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 i 2 meters bølger ville eg ikkje reist ut iallefall. Og med slik sjø kansje du greier 6-7 knop Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 i 2 meters bølger ville eg ikkje reist ut iallefall. Og med slik sjø kansje du greier 6-7 knop Ja men hvis jeg gjør 6-7 knop , så vil jo han gjøre enda mindre, han har jo helt flat baug så den vil jo bare brøyte Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 2 meters bølger ved Oscarsborg? Da bør dere ha redningsskøyta som følgebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) nå kjenner ikkje eg geografien i det området. Er det vanlig med så grov sjø der på denne tiden av året?? elr på noen tid av året. Samt igjen påpeike at det ville vært totalt uansvarlig å gjøre noe sånt. De båtene er ikkje beregnet for sjø av det slaget på noe vis. Og ja eg trur motorbåten ville vunnet Redigert 5.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Sjøen kan bli ganske så rotete og kraftig der. Men ville vel ikke nølt med å dra utpå i så liten båt om jeg hadde litt erfaring med det og utstyret var i orden. Har da vært ute i tilsvarende med vg-jolle samt lengre ekspedisjoner i 14-fots Flipper seiljolle. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 nå kjenner ikkje eg geografien i det området. Er det vanlig med så grov sjø der på denne tiden av året?? elr på noen tid av året Altså nå skrev jeg 1-1,5-2 det betyr jo at det er mellom 1 og 1,5 meters bølger med 2 meter i kastene. og nei det er ikke sånn på denne tiden året det blir i sommerferien uansett, men det pleier å være ganske store bølger der noen dager i året. var vel i fjor alle fritidsbåter ble anbefalt å holde seg inne fordi det var stor bølger, og nesoddbåten ble innstilt såvidt jeg vet? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Har vært ute i ganske røft vær med båten før. Når jeg kjøpte den prøvekjørte vi 0,7 m- 1,20 m og da holdt vi en fart på 18 knop. GH 11 er jo kjent for å være sjødyktig. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Så sant du ikke skal ro med GH'n vil den vinne klart i 10 av 10 tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 ... jeg har en veldig spiss v-bunn og en toppfart på 22 knop,... Men i henhold til en annen tråd her på forumet så vet vi jo at du bare kan holde 10 knop.... Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Men i henhold til en annen tråd her på forumet så vet vi jo at du bare kan holde 10 knop.... Joa, men tviler på at politiet er ute å kontroller ved oskarsborg i 2 meters bølger Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Men i henhold til en annen tråd her på forumet så vet vi jo at du bare kan holde 10 knop.... Og siden han i Optimisten går på samme skole, så kan kanskje han heller ikke holde over 10 knop. Eller gjelder det andre regler for seilfartøy/brett ?? Jeg setter nok mine penger på GH'en uansett Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Og siden han i Optimisten går på samme skole, så kan kanskje han heller ikke holde over 10 knop. Eller gjelder det andre regler for seilfartøy/brett ?? Jeg setter nok mine penger på GH'en uansett Vi kommer nok begge til å holde over 10 knop hvis vi kan det, jeg tror ikke det er noe fartsregel for seilbåt uansett, men tviler på at han greier å holde den farten Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 virker litt vel optimistisk dette. Er veddemålet et resultat av hemningsløs skryt av en liten 11ft båt? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 virker litt vel optimistisk dette. Er veddemålet et resultat av hemningsløs skryt av en liten 11ft båt? Nei tvert imot, han mener han kan kjøre fra meg med en optimistjolle i 2 metersbølger, jeg tror ikke han vet hvor stort 2 meter engang. Derfor har vi inngått et veddemål for å se om han faktisk har rett Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 ..., jeg tror ikke han vet hvor stort 2 meter engang. Om han har fått gode plasseringer i NM i seiling med optimist, så vil jeg tro han vet hva 2 meter bølger er.... Dersom han ikke vet det, så burde han ikke legge ut på en kappseilas i det været i indre Oslofjord.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Om han har fått gode plasseringer i NM i seiling med optimist, så vil jeg tro han vet hva 2 meter bølger er.... Dersom han ikke vet det, så burde han ikke legge ut på en kappseilas i det været i indre Oslofjord.... Jo men at han mestrer 2 meters bølger kan godt hende men at han kan kjøre fra en motorbåt med 15 hester i 2 meters bølger er noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Altså nå skrev jeg 1-1,5-2 det betyr jo at det er mellom 1 og 1,5 meters bølger med 2 meter i kastene. ? ååå ja ante meg det at vi ikkje tenkte på det samme mht 2 meter bølger. Eg tenkte 2 meter Signifikant bølgehøyde eg da, altså det som kalles 2 meter bølgehøyde i værvarselet. Og som da naturlig nok har innslag av bølger meget større enn som så. Gjerne både 3 meter og vel så det okei Redigert 5.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 festelig sum iaf, men holder nok knapp på gh'en om du ikke går tom for bensin, du kommer dog til å blå slått ganske godt i sånn sjø i den båten. lykke til, Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) festelig sum iaf, men holder nok knapp på gh'en om du ikke går tom for bensin, du kommer dog til å blå slått ganske godt i sånn sjø i den båten. lykke til, Nei tror du det? Jeg vært i ganske gode bølger med den, dog jeg merker bølgene får å si det sånn men båten er ganske myk i sjøen. Har lekt meg i bølgene til color line i ytre oslo fjord i 20 knop, de er vel 1,5-2 meter? Får håpe på at jeg blir 550kr rikere i sommer Redigert 5.April.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Du bør regne med at du skal gå på full gass hele veien, så du bør ha med nok bensin. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Men i henhold til en annen tråd her på forumet så vet vi jo at du bare kan holde 10 knop.... Og siden han i Optimisten går på samme skole, så kan kanskje han heller ikke holde over 10 knop. Eller gjelder det andre regler for seilfartøy/brett ?? Jeg setter nok mine penger på GH'en uansett jeg tror ikke det er noe fartsregel for seilbåt uansett, men tviler på at han greier å holde den farten Fartsgrenser gjelder for begge, men 16-års regelen gjelder kun motorbåten. Problemet er ikke at du må holde 10 knop, men at du ikke har lov å bruke båten. Derfor har kameraten vunnet før start. Du kan ikke engang kaste loss før du er 16. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Har lekt meg i bølgene til color line i ytre oslo fjord i 20 knop, de er vel 1,5-2 meter? De bølgene er overhodet ikke sammenlignbare med to meters bølger laget av vind i kombinasjon med strøm og bølger fra skipstrafikk og andre båter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.