Jump to content

Ror til Calypso 102

Piffen

Recommended Posts

Har nettopp hentet en Calypso 102 og ved halvgått transport etappe til ny hjemmehavn mistet jeg roret utenfor Lista av alle plasser..

Rorstammen er rett og slett knekt rett av og nå sliter jeg med å finne former eller tegninger til nytt ror. Eller aller best et ferdig ror, men levner ikke det stor sjanse..

Er det noen som vet av tidligere produsenter av disse båtene eller andre som sitter på former eller tegninger til ror?

Takk for gode tips, snakket med Hobbyboats tidligere og de har solgt formene. Fikk tak i kjøpern og han har formene i Bergen men ikke tilgjengelig på en stund.

Har tenkt på Amble men han har ikke konstruert Calypso, derimot Meridian som er nesten lik. Siden Calypso er kopiert fra Meridian er han ikke så keen på dette...

Båten min har tidligere hett Torill og Miss Garlic. Siste hjemmehavn før jeg kjøpte den var Uskedalen i Hardanger.

Hei båtsystemer.se forhandler ror i aluminium til seilbåt.Lurte på ett til meg selv,da disse så meget bra ut.Men det jeg lure mest på,er hvordan rorstammen kan knekke? På min Calypso er det 50mm massivt syrefast stål!Er det samme på din?Apropo Meridian/Calypso 102 er det samme formene som er brukt.Calypso boat gikk konkurs, og formene havnet i Kristiansand,hvor to kamerater bygget ett par stykker til seg selv. Den ene ble solgt som en Meridian34, den andre Calypso 102 som jeg tror han har ennå.De solgte også noen halvfabrikater,før formene havnet hos hobby boats.Ellers lurer jeg hvordan du håndterte situasjonen,når du mistet roret.Fortell fortell!!

Sjekket rundt med flere steder og det er som dere sier flere som kan produsere slike ror men tror det de lager på Båtsystemer i Sverige er det desidert beste alternativet. De er forøvrig produsert i moulded polyester med lav vekt og høy styrke. De lager det stortsett slik man vil og det er en flott finish på disse.. Takk for tipset slim shady!

Bakdelen er derimot leveringstiden som fort blir en 3-4 uker men med tanke på påske rundt hjørnet så blir det nok leveringstid uansett alternativ. Så løsningen nå blir å lage et nødror i aluminium eller stål slik at jeg kan gå båten fra Farsund til Sandefjord og få på et permanent ror når dette kommer.

Hvordan kan rorstammen knekke? Ja det er et godt spørsmål men ser etter å ha sjekket litt at denne konstruksjonen kanskje ikke er den sterkeste da det er benyttet et rør i stedet for aksling. Riktignok et 50x5mm rustfritt rør som er sterkt men en aksling har nok mere dynamisk styrke og det blir det hvertfall på den nye løsningen..

Situasjonen ja. Vi var på tur fra Egersund sist lørdag og sørover med mål Sandefjord etter et par tre dager. Vi startet for seil ut fra Egersund men siden vi hadde lite effektiv vindretning ble det skrinlagt og vi gikk for motor. Når vi nærmet oss Lista gikk vi lenger ut, ca 5nm fra land for å unngå den rotsjøen som blir der grunnet de strømforholdene som råder. Værmessig hadde vi 2-4 m swell med rundt 12m/s SW vind og alt forløp greit. Helt til vi fikk et smell i båten akkurat når vi går ut av en bølge, båten går opp mot været og begynner å gå i ring og etter en rask sjekk under dekk er vi hvertfall ikke lekk men noe har skjedd og jeg skjønner at vi har mistet roroverføringen. Vi kaster drivanker forut og legger oss fint opp mot været og jeg kan inspisere ror overføringer. Dette er helt ok og da er det noe som har skjedd med selve roret og vi kan ikke gjøre mye der vi er. Så vi oppretter kontakt med redningssentralen som etterhvert setter oss i forbindelse med redningsskøyta i Farsund. De legger ut og har nesten en time gange ut til oss. Så vi ligger der og driver da, tåka kommer å tetter seg rundt oss og jeg ønsker meg en AIS sender :) Etterhvert kommer redningsskøyta Ægir opp på siden og vi tar i mot slep og setter oss til rette i cockpit for en "bumpy" ride på 3 timer til Farsund. Det gikk helt ok, men blir jo litt slitsomt med all den slingringen som blir under slep. Vi ankommer hvertfall Farsund og kaptein på Ægir hopper i dykkerdrakta og inspiserer ror status, det er fort gjort og han kommer opp med melding om at ror er borte, bare stumpen av rorakslingen som står igjen. Så da er det letingen etter nytt ror starter og jeg poster et innegg på bloggen her for å få gode tips. Det har jeg fått og med hjelp av et fantastisk serviceminded folkeslag i Farsund er jeg sikker på at jeg ganske snart er på tur videre rundt Lindesnes og hjemme i Sandefjord med skuta.

PS! Farsund er en koselig by med en flott gjestehavn som forøvrig er helt gratis og med servering av rundstykker og aviser free of charge om sommeren :) Kan anbefales!

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...