Worry II Startet 6.April.2011 Link til dette innlegget Startet 6.April.2011 (redigert) Tenkte jeg skulle bytte forbruksbatteriene i år og ser at disse 115Ah koster 995,- http://seatronic.no/batterier-c-59/batteri-60-220ah-p-126 Er det grei kvalitet på disse prisen tatt i betraktning ? Er sikkert flere enn Seatronic som selger disse, men jeg handler helst herfra ! Redigert 6.April.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Har ikke oversikt over kvaliteten, men ser at det er merkelig prising. Dobbel størrelse blir mer enn dobbel pris. Er det en god grunn til det tro? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Det selges nok ikke så mye av de, nei.. De er kjempestore ! Vil tro at vekta også drar opp kostnaden ved frakt også. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Tror ikke du skal være bekymret over høy vekt på batteriene. Det er i tilfelle bare et pluss. Batteriene er sikkert ok, men hadde personlig valgt vedlikeholdsfrie batterier. Tror de over tid holder lenger, ikke så stor fare for lekasje og avgir mindre gassing. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Princess 36 Riviera skrev On 6.4.2011 at 12.35: Tror ikke du skal være bekymret over høy vekt på batteriene. Dette gjelder ikke 115Ah, de er ikke tyngre en vanelig. Men hvordan er det med disse når det gjelder frost ? Jeg tar aldri ut batteriene av båten om vinteren, sørger bare for at de er fulle når båten går i opplag og lader en gang eller to i løpet av vinteren. Normalt regner jeg 5 til 6 år som levetid på båt-batterier, og synes 2 x 995,- er svært så overkommelig ! Det er vel ikke noe som tilsier at disse er noe dårligere enn Varta eller andre sine, av vanelig type ? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Ingen problemer med tanke på frost så lenge de lades en gang eller to i løpet av vinteren. Batteriene klarer seg bedre i båten enn innendørs da selvutladingen er lavere når temperaturen er lavere. Har selv hatt åpene batterier fra Varta og de har klart seg fint. Byttet nå i år til SMF batterier fra Biltema. 4x105AH "solcelle" batterier til forbruk og 2x88AH startbatter. Ser ut som SMF batteriene fra biltema får ok tilbakemeldinger her på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Jeg kjøpte et stk TAB 150 Ah batteri hos Seatronic i mai i fjor. Fungerer fint, holder godt på spenningen ved bruk, hatt det til konstant lading i vinter og ikke behøvd etterfylle vann Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
JRK Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Løfter denne. Vurdeer disse batteriene fra Seatronic. Noen flere erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Har fungert glimrende i de 2 sesongene etter at denne tråden ble startet ! Ikke hatt behov for etterfylling enda, heller. Om de holder 3 sesonger til er jeg fornøyd med pris og holdbarhet. Jeg kan ikke helt se vitsen i å legge mange 1000-lapper i bedre batterier, som gjør den samme jobben som disse. Tror ikke de holder så mye lenger heller ? Men kom gjerne med andre erfaringer og anbefalinger om dere sitter inne med dette.. Edit: Ser linken til batteriene ikke virker, her er ny link: http://www.seatronic...atterier-p-3924 (og nei, jeg er ikke sponset av Seatronic, selv om jeg ofte skryter av dette firmaet her inne , men det er jeg jo ikke alene om..) Redigert 26.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Jeg har hatt et TAB, 115Ah som startbatteri i to sesonger nå, og er godt fornøyd så langt. Skjønt, med lettstartet motor og bruk av vinsj og baugpropell stort sett kun når motoren er i gang, så kan man vel ikke si annet enn at startbatteriet ombord hos oss lever et "enkelt liv". Jeg har tatt batteriet hjem for å kunne gi det et par toppladinger i l.a. vinteren, og sjekket nettopp spenningen på det. Målingen viser 12,8V etter at batteriet har stått ubrukt og uten lading i nesten 5 uker. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Tusen takk for svar. Arvid kunne du tatt og målt syrevekten også etter at de er toppladet. Er litt kritisk til å bare måle spenningen da jeg har batterier som viser 12,9 Volt etter noen dager mens syrevekten er midt nede på det hvite feltet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Tab er vel egentlig et ganske kjent merke i yrkesmaskiner? Jeg har selv et tab 220 ah til start/baugpropell/vinsjbatteri. I tillegg trekker gassalarm og røykvarslere konstant strøm fra det, så det et kontinuerlig utsatt for litt tapping og er aldri fulladet. Likevel har det virket utmerket for meg i 3 år, og har ikke vist meg noen tegn på svikt. Betalte vel omlag 2000,- for det fra www.batteribilen.no på en kampanje de hadde den gang. Betalte i tillegg et par hundringser for å få det levert på brygga, dvs oppe i båten og de bar det gamle ut. Var en veldig behagelig ordning. Ut fra mine erfaringer så langt ser jeg ingen grunn til å ikke velge samme merket igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Jeg skal få sjekket syrevekta i morgen, JRK! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Da har jeg målt syrevekta på TAB-batteriet mitt. Syremåleren er en enkelt type som ikke er særlig fingradert. Den viste mellom 1,28 og 1,29 på samtlige av cellene. Spenningen ble målt til 12,83V i dag, 5 uker etter batteriet var i bruk/ble ladet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Takk skal du ha. Det må jo tyde på at batteriene både er av bra kvalitet og at de har hatt 2 gode år. Da tenker jeg at det blir 4 slike. Ha en fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Ja, jeg syns som sagt også at dette ser bra ut så langt. Ladeopplegget ombord består av PDAR ekstern regulator koblet i parallell med dynamoens interne originalregulator. Dette gir en ladespenning på 14,7V i en time etter oppstart, før PDAR'en overlater styringen til originalregulatoren, som så justerer ned spenningen til 14,1V. Fordelingen mellom forbruk- og startbatterier går via BEP spenningsstyrt relè. Vi har kun tilkoblet landstrøm når vi ligger i gjestehavner. Kan bli spennende å høre videre erfaringer med TAB-batteriene som forbruksbank! Forbruksbatteriene (Varta "et eller annet") ombord hos oss rundet 6 år i sommer, så selv om disse så langt ikke viser noen svakhetstegn, må vel også de før eller siden erstattes. De befinner seg forresten ombord og får kontinuerlig vedlikeholdslading fra solcellepanelet via en "gjennomsiktig" presenning. Målte 13,65V over dem sist fredag i solskinn. Solcellepanelet er på 30W. Noen som har motforestillinger mot å la dette opplegget stå hele vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Jeg har også solcellepanelene koblet til batteriene hele vinteren når båten er pakket inn i lys kalesje. Da har jeg alltid fulladete batterier, og mine siste batterier holdt fint i 9 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Lars H. skrev On 28.10.2012 at 21.33: .. og mine siste batterier holdt fint i 9 år. Hvor lenge kan du ligge på batteriene etter 9 sesonger, Lars ? Tenker typ kjøleskap og dieselvarmer 3-4 timer på kvelden-bruk.. Hvor mange ah har du? Holder det en helg ? Redigert 28.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Jeg har 3x115Ah Sønnak Freeline forbruksbatterier, og det holder fint fra torsdag morgen til søndag eller mandag. Redigert 28.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Ja, det er en grei bank, det ! Ikke dårlig etter så mange år! Jeg klarer fredag til søndag ettermiddag med mine 2 × 115. (+ 75 på start) Redigert 28.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.