Jump to content

Noen med erfaring med TAB-batteriene fra Seatronic ?

Worry II

Recommended Posts

Tror ikke du skal være bekymret over høy vekt på batteriene. Det er i tilfelle bare et pluss. Batteriene er sikkert ok, men hadde personlig valgt vedlikeholdsfrie batterier. Tror de over tid holder lenger, ikke så stor fare for lekasje og avgir mindre gassing.

Tror ikke du skal være bekymret over høy vekt på batteriene.

Dette gjelder ikke 115Ah, de er ikke tyngre en vanelig. Men hvordan er det med disse når det gjelder frost ? Jeg tar aldri ut batteriene av båten om vinteren, sørger bare for at de er fulle når båten går i opplag og lader en gang eller to i løpet av vinteren. Normalt regner jeg 5 til 6 år som levetid på båt-batterier, og synes 2 x 995,- er svært så overkommelig ! Det er vel ikke noe som tilsier at disse er noe dårligere enn Varta eller andre sine, av vanelig type ?

Ingen problemer med tanke på frost så lenge de lades en gang eller to i løpet av vinteren. Batteriene klarer seg bedre i båten enn innendørs da selvutladingen er lavere når temperaturen er lavere. Har selv hatt åpene batterier fra Varta og de har klart seg fint. Byttet nå i år til SMF batterier fra Biltema. 4x105AH "solcelle" batterier til forbruk og 2x88AH startbatter. Ser ut som SMF batteriene fra biltema får ok tilbakemeldinger her på båtplassen.

Jeg kjøpte et stk TAB 150 Ah batteri hos Seatronic i mai i fjor. Fungerer fint, holder godt på spenningen ved bruk, hatt det til konstant lading i vinter og ikke behøvd etterfylle vann :smiley:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

• 1 år senere...

Har fungert glimrende i de 2 sesongene etter at denne tråden ble startet ! Ikke hatt behov for etterfylling enda, heller. Om de holder 3 sesonger til er jeg fornøyd med pris og holdbarhet. Jeg kan ikke helt se vitsen i å legge mange 1000-lapper i bedre batterier, som gjør den samme jobben som disse. Tror ikke de holder så mye lenger heller ? Men kom gjerne med andre erfaringer og anbefalinger om dere sitter inne med dette..

Edit: Ser linken til batteriene ikke virker, her er ny link: http://www.seatronic...atterier-p-3924

(og nei, jeg er ikke sponset av Seatronic, selv om jeg ofte skryter av dette firmaet her inne :smiley:, men det er jeg jo ikke alene om..)

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg har hatt et TAB, 115Ah som startbatteri i to sesonger nå, og er godt fornøyd så langt. Skjønt, med lettstartet motor og bruk av vinsj og baugpropell stort sett kun når motoren er i gang, så kan man vel ikke si annet enn at startbatteriet ombord hos oss lever et "enkelt liv".

Jeg har tatt batteriet hjem for å kunne gi det et par toppladinger i l.a. vinteren, og sjekket nettopp spenningen på det. Målingen viser 12,8V etter at batteriet har stått ubrukt og uten lading i nesten 5 uker.

Tab er vel egentlig et ganske kjent merke i yrkesmaskiner? Jeg har selv et tab 220 ah til start/baugpropell/vinsjbatteri. I tillegg trekker gassalarm og røykvarslere konstant strøm fra det, så det et kontinuerlig utsatt for litt tapping og er aldri fulladet. Likevel har det virket utmerket for meg i 3 år, og har ikke vist meg noen tegn på svikt. Betalte vel omlag 2000,- for det fra www.batteribilen.no på en kampanje de hadde den gang. Betalte i tillegg et par hundringser for å få det levert på brygga, dvs oppe i båten og de bar det gamle ut. Var en veldig behagelig ordning.

Ut fra mine erfaringer så langt ser jeg ingen grunn til å ikke velge samme merket igjen.

Ja, jeg syns som sagt også at dette ser bra ut så langt.

Ladeopplegget ombord består av PDAR ekstern regulator koblet i parallell med dynamoens interne originalregulator. Dette gir en ladespenning på 14,7V i en time etter oppstart, før PDAR'en overlater styringen til originalregulatoren, som så justerer ned spenningen til 14,1V. Fordelingen mellom forbruk- og startbatterier går via BEP spenningsstyrt relè. Vi har kun tilkoblet landstrøm når vi ligger i gjestehavner.

Kan bli spennende å høre videre erfaringer med TAB-batteriene som forbruksbank! Forbruksbatteriene (Varta "et eller annet") ombord hos oss rundet 6 år i sommer, så selv om disse så langt ikke viser noen svakhetstegn, må vel også de før eller siden erstattes. De befinner seg forresten ombord og får kontinuerlig vedlikeholdslading fra solcellepanelet via en "gjennomsiktig" presenning. Målte 13,65V over dem sist fredag i solskinn. Solcellepanelet er på 30W. Noen som har motforestillinger mot å la dette opplegget stå hele vinteren?

Jeg har også solcellepanelene koblet til batteriene hele vinteren når båten er pakket inn i lys kalesje. Da har jeg alltid fulladete batterier, og mine siste batterier holdt fint i 9 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har 3x115Ah Sønnak Freeline forbruksbatterier, og det holder fint fra torsdag morgen til søndag eller mandag.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...