Jump to content

Volvo Penta, en-spakskontrollen står fast.


Lyspære

Recommended Posts

Hei, Jeg har ett problem, båten er kommet på sjøen etter vinter lagring. Når jeg har startet opp får jeg gitt gass når knappen er inne og den er fri kobblet. Setter jeg den i fri så knappen spretter ut står spaken fast. Er det noen som har en ide om hva det kan være?

 

skal prøve å legge med et bilde av vilken type spake det er snakk om. Og har noen tips til å få av dekselet til spaken ?.

 

gasspake.jpg

Link to post

Det er wieren for girskift som sitter fast(med mindre det er drevet som har skade, forsøk å løsne wire for å utelukke det).

Hadde samme problemet, ble annbefalt å bytte wire, men min ble løst opp med x4 eller x5 ettersom det var bare litt rust ute med drevet som holdt den, virket fint det lille jeg fikk brukt båten. Ny wire koster ikke allverden heller..

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Har løst av selve spaken,smurt med WD40 inn aksel med den røde trykk knappen. Litt lirking så løsnet det, Det er en volvo aqad40b og 290 drev. Kan virke som at det var heng med spaken.? Den virket helt fint når båten ble tatt på land. Ingen skader på drev. Hvor er denne festet i drev/bakplate?

 

Uansett virker det fint nå.

Link to post

Du ser, hvis du ser etter, hvor wieren går fra plata og inn på drevet. Det er et stykke opp på drevet, så kommer den "ut" bak det dekslet du kan skru av. Under det dekslet finner du girveksleren. Det kan nok være greit å kjenne til funksjonen av denne, hvis du skulle bli plaget på sjøen, for da kan du til nød få drevet i gir, og kjøre motoren på "håndgass" til land.

 

Bra det ordnet seg :yesnod:

Link to post
  • 9 år senere...

Hei, jeg har ny gammelbåt Halco med samme spak. Har hatt ut drevet og satt det tilbake, og får ikke bevegelse på giret. Har aldrik hatt båten på vannet... Må motoren gå for å bruke giret, sette det i fremmover og i reversj. Noen som har skjema for dette. Motoren er en vp 41 AQAD og drevet et dp 290

Link to post

I

hvalsel skrev for 5 timer siden:

Hei, jeg har ny gammelbåt Halco med samme spak. Har hatt ut drevet og satt det tilbake, og får ikke bevegelse på giret. Har aldrik hatt båten på vannet... Må motoren gå for å bruke giret, sette det i fremmover og i reversj. Noen som har skjema for dette. Motoren er en vp 41 AQAD og drevet et dp 290

 

Hei! På Halco'en har du mulig to slike spaker - ute/inne?

Om så, er da gearfunksjon for disse via en synkroniseringsplate(2wire inn, 1 ut til drev/gear), som må nøye justeres inn mot nøytralpunkt til spakene for at de skal kunne betjenes. Kan være utfordrende da disse platene blir slarkete med årene..

Link to post

Flott Kaffelars, jeg har kikket på det du beskriver. Braketten som holder gass vaier til styrhus og flybridge sto med vaiere i ben, og jeg rørte litt å braketten, som da brakk!! Mulig det er dette som gjør at giring var treg. Jeg får bytte brakett og prøve på nytt. Takker for innspill. Det er jo litt vandring når det står i fri, så det må vel prøves litt ut....

knekkt_brakett.JPG

Link to post

Flax at dette ikke skjedde på tur, aldri sett dette skje før! Gassvaierne dine skal vel bare dra armen til pådraget, og bør jo ikke ha noe særlig belastning i det hele tatt - stod mulig i spenn mot pådraget siden vaierne var feiljustert?

For gearet pleier det å være verre, om du har en eldre slik synkroniseringsplate som nevnt, med slitt leamikk og friksjonskoblinger..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...