Lyspære Startet 8.April.2011 Link til dette innlegget Startet 8.April.2011 Hei, Jeg har ett problem, båten er kommet på sjøen etter vinter lagring. Når jeg har startet opp får jeg gitt gass når knappen er inne og den er fri kobblet. Setter jeg den i fri så knappen spretter ut står spaken fast. Er det noen som har en ide om hva det kan være? skal prøve å legge med et bilde av vilken type spake det er snakk om. Og har noen tips til å få av dekselet til spaken ?. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 (redigert) Det er wieren for girskift som sitter fast(med mindre det er drevet som har skade, forsøk å løsne wire for å utelukke det). Hadde samme problemet, ble annbefalt å bytte wire, men min ble løst opp med x4 eller x5 ettersom det var bare litt rust ute med drevet som holdt den, virket fint det lille jeg fikk brukt båten. Ny wire koster ikke allverden heller.. Redigert 8.April.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Jeg har også sånn spak. Den sitter i en sånn klikk på feste foran og bak som sett på bilde. Min er sprø som følge av sola og knakk det fremste feste Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lyspære Svart 8.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Har løst av selve spaken,smurt med WD40 inn aksel med den røde trykk knappen. Litt lirking så løsnet det, Det er en volvo aqad40b og 290 drev. Kan virke som at det var heng med spaken.? Den virket helt fint når båten ble tatt på land. Ingen skader på drev. Hvor er denne festet i drev/bakplate? Uansett virker det fint nå. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.April.2011 Link til dette innlegget Svart 8.April.2011 Du ser, hvis du ser etter, hvor wieren går fra plata og inn på drevet. Det er et stykke opp på drevet, så kommer den "ut" bak det dekslet du kan skru av. Under det dekslet finner du girveksleren. Det kan nok være greit å kjenne til funksjonen av denne, hvis du skulle bli plaget på sjøen, for da kan du til nød få drevet i gir, og kjøre motoren på "håndgass" til land. Bra det ordnet seg Sitér dette innlegget Link to post
Lyspære Svart 9.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Det er 280 drev ikke 290. Kan det være denne som vist på bilde. https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39190/drevet.jpg[/img] https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39190/030923_330.jpg[/img] Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.April.2011 Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Mener 280 og 290 er stortsett like på det området, det jeg skrev gjorde jeg med tanke på 280 Du har funnet den på bilde ja, det er girveksleren samt mekanikken som låser drevet(har ikke helt satt meg inn i hvordan denne virker Sitér dette innlegget Link to post
hvalsel Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Hei, jeg har ny gammelbåt Halco med samme spak. Har hatt ut drevet og satt det tilbake, og får ikke bevegelse på giret. Har aldrik hatt båten på vannet... Må motoren gå for å bruke giret, sette det i fremmover og i reversj. Noen som har skjema for dette. Motoren er en vp 41 AQAD og drevet et dp 290 Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 I hvalsel skrev for 5 timer siden: Hei, jeg har ny gammelbåt Halco med samme spak. Har hatt ut drevet og satt det tilbake, og får ikke bevegelse på giret. Har aldrik hatt båten på vannet... Må motoren gå for å bruke giret, sette det i fremmover og i reversj. Noen som har skjema for dette. Motoren er en vp 41 AQAD og drevet et dp 290 Hei! På Halco'en har du mulig to slike spaker - ute/inne? Om så, er da gearfunksjon for disse via en synkroniseringsplate(2wire inn, 1 ut til drev/gear), som må nøye justeres inn mot nøytralpunkt til spakene for at de skal kunne betjenes. Kan være utfordrende da disse platene blir slarkete med årene.. Sitér dette innlegget Link to post
hvalsel Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Flott Kaffelars, jeg har kikket på det du beskriver. Braketten som holder gass vaier til styrhus og flybridge sto med vaiere i ben, og jeg rørte litt å braketten, som da brakk!! Mulig det er dette som gjør at giring var treg. Jeg får bytte brakett og prøve på nytt. Takker for innspill. Det er jo litt vandring når det står i fri, så det må vel prøves litt ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Flax at dette ikke skjedde på tur, aldri sett dette skje før! Gassvaierne dine skal vel bare dra armen til pådraget, og bør jo ikke ha noe særlig belastning i det hele tatt - stod mulig i spenn mot pådraget siden vaierne var feiljustert? For gearet pleier det å være verre, om du har en eldre slik synkroniseringsplate som nevnt, med slitt leamikk og friksjonskoblinger.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.