Jump to content

Ideer / Tanker om en gammel Mørebas


Håreken

Recommended Posts

_moerebas_sideskisse.jpg

Jeg har kjøpt meg en Mørebas og har tenkt å gjøre den selvlensende og samtidlig kle igjen topp-dekket, heve taket litt etc.

Ideer fra dere Båtfolk motas med takk, da jeg egentlig er "grønn" :rolleyes: når det gjelder den praktiske delen.

Jeg ser for meg hvordan den skal se ut, og det e ikke sikkert det blir som denne skissen, men fra det til realisering er det en del arbeid og ideer på løsninger motas med takk

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Intet er umulig, gøy kan det og være men det er faktisk ganske mye arbeid å mye å lære om en er helt "grønn".

 

Rent Økonomisk tror jeg det vil være smartere å selge båten å kjøpe en annen båt som dekker ditt behov bedre men da går du jo glipp av masse arbeidsglede.

 

Anbefaler deg å lete opp endel prosjekttråder på dette tema, det vil gi deg et bedre grunnlag for å vurdere om dette er noe for deg.

Noen som husker tråden til østfoldingen som bygde om snekka til sjark? den ville jo vært midt i blinken?...

Link to post

Å bygge om et overbygg er en vanskelig jobb,

ikke nødvendigvis teknisk ( avhengig av antall tommeltotter),

men mht i få linjene fine. Særlig hvis du endrer/øker høyden.

Noen får det dog til riktig fint, så liker du slikt arbeid

så har du mange kosetimer foran deg!

Lykke til!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Hei, så artig med nokon Mørebasentusiastar her :cheers_wine: , går med dei sama tankane eg som deg, å gjera om overbygget på mine mørebasar (ein 7200 og ein 7300) den siste 7300 har forøvrig sjølvlensande bakdekk. Den du har er vel ein 9400 kansje? Har nokre skisser på dette men er ellers veldig enig med JanS/EIR at det er vanskeleg å få det fint.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Det er denne typen jeg har fått tak i.

_moerebas_bilde.jpg

Et gammelt bilde fra en katalog dette riktignok, men gjør nytta.

Har ikke fått tatt noen bilder ennå siden jeg er borte på jobb, men ragner med det blir bilder etterhvert.

Jeg leker med tanken på å skru av hardtoppen og Targabøylen og heve taket med ca 10 cm, samtidlig som jeg forlenger hardtoppen såpass langt bak at jeg får taket ca 20 - 30 cm lenger bak enn targabøylen går i dag og satt opp en ny akter-vegg, kledd den igjen og fått satt inn ei dør.

Sette inn ei takluke over førersetet

Støpe heldekkende gulv og lage spylgatt. Sette/ felle inn tre -fire låsbare gulvluker der lukene er i dag for adkomst der det trengs.

Endel arbeid blir det, men så lenge det ikke er mekaniske eller eletriske gjøremål, mener jeg at jeg skal ha det under kontroll.

Heldigvis ikke bare tommeltotter :thumbsup:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Vil heve forkant bare 10cm og 20cm bakeg også då det vert litt trongt for meg rundt styreposisjonen, samt at eg har lyst på negativ vinkel på rutene framme.

skisse_moerebas.jpg

 

Litt inspirert av ein 7300 eg hadde i fjor men som var for låg for meg.

div_fra_minne_penn_005.jpg

 

Nokon som tilfeldigvis veit om det finns gamle støypeformer til desse styrehusa ? Så kunne ein ha gjordt litt om på dei.

 

Litt bilete av bakdør og styrehus på min 7300 idag, er litt gamle bilete men gjev no eit inntrykk.

 

p8260387.jpg

 

p8260391.jpg

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Her er det eg har gjort med min 9400DL frå 1980.

mb9400800.jpg

 

Det er vel egentlig noe slikt jeg så for meg også når jeg først tenkte tanken på å gjøre endringer slik at den blir mere brukervenlig for meg selv.

Ser du har hevet taket noe mere enn det jeg har tenkt i første omgang, men det var ikke så dumt.

Fordelen er jo enklere reinhold / vedlikehold av "arbeidsdekket" samt at det kan være varmt og godt i cabinen når det er litt sur vind og regn.

Hvor fikk du tak i døra ? Selvgjort eller kjøpt.

Skinner til å slisse døra på ?

Masse spørsmål her etterhvert, men får la det være med disse to først :rolleyes:

Har du flere bilder eventuelt tegninger på selve arbeidsprosessen, diverse løsninger på styrepossisjonen bak hadde jeg blitt glad.

Er det spylgattet jeg ser akter på babord, eller er det kjølevannsuttaket?

Flott med bilder. Gir et helt annet inntrykk enn en masse skriverier om emnet.

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Fleire bilder frå "Operasjon Mørebas":

mb940014.jpg

 

mb940013.jpg

 

mb940011.jpg

 

mb940008.jpg

 

mb940005.jpg

 

mb940004.jpg

 

mb940003.jpg

 

mb940001.jpg

 

Alle deler er heimelaga, og bakdekket er heva 15cm og det er sett inn sjølvlensing.

Gammal roten kryssfiner er fjerna frå spanta i botnen og heile båten er ny frå botnen av.

 

Ver OBS på tankane på desse båtane - dei er av aluminium og er monterte i rom utan drenering. Etter at dei har stått i vatn i 30 - 40 år er dei reine dødsfellene!

Link to post

"Wow" her var det verkeleg nokon som hadde lagt flid i arbeidet med omb/restaurering. Ikkje så få timar bakom det her vil eg tru? Kan då heller ikkje ha vore alt for mange tommeltottar i vegen heller :giggle:

 

Kva meiner du med dødsfeller?, er det at det lekk dieselfrå tærehol i tankane og inn i båten og dermed kan ta fyr om det skulle bli anntent?

 

Flott arbeid "Uppnorth" :thumbsup::flag:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Takker for flotte bilder som inspirerer til å sette i gang.

Jeg regner med at din er 28 fot eller så.

Min er 24 fot, så jeg vil få et kortere akterdekk, men alikevel god nok plass til å dra noen teiner eller garn og line.

Ser du har lagt ned en del timer på dette arbeidet og resultatet er bare flott.

Er det flere som har tegninger / bilder er det bare flott at de kommer med her slik at mulige løsninger og ideer kan forenes til vidre prosjektering. :smash:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Det var orden i det eletriske her, virkar som det er lett tilgjengeleg også Upnorth :thumbsup:

 

Det er det fyrste prosjektet mitt, få rydda på dashbordet.

img_6140.jpg

 

Og få det eletriske meir tilgjengeleg utan å måtte skru dashbordet i filler for å skifte sikring.

 

img_6253.jpg

Kan jau få det til med baklengs salto og halveis skru men kroppen er nok ikkje like smidig som før "kremt" :nonod:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Har ein idè om å plasere instrumenta litt nedanfor synsfeltet, med tanke på lys frå instrumenta og nattesyn på seine haustkveldar.

 

Ein del fine eksempel på dette i denne her tråden :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Flott. Her er det bare å følge med i begge trådene for å få med seg alt.

Når jeg kommer i gang etter sommeren en gang skal jeg prøve å dokumentere framgangen det med bilder etc.

Men først er det planlegginga som får mest tid... :discuss:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
  • 6 år senere...

250k var dyrt ja. Samt det kommer fort 40k ekstra for å få den transportert fra nord til sør.

Nå kan jeg få en vanlig 9400 veldig billig. Så er begrenset hva det vil kostet å evt heve dekket samt montere inn bakvegg med dør, å en evt styre posisjon ute. Har ikke tenkt å øke høyden på hytta, bare heve dekket samt montere tett vegg bak.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
boble65 skrev On 19.2.2018 at 14.46:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113302185 

 

Denne var latterlig dyr da. Du får di vel ned i rundt 100000,- ? dyrt og bygge om en vanlig også. Så ville kjøpt sjarkutgave. Selvrensende dekk og alt ferdig. 

Er lite sjark utgaver ute for salg, å de som er har en syke pris, for så gammel båt.

Lå en som var unner renovering. Men ikke sjøklar ennå, så måtte kjøres landeveien, noe som blir bra dyrt for så stor båt.

Blir fort litt peng for å få den ferdige, samt 30k for transport. Så da er den plutselig ikke så billig heller.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=109567585&fks=109567585

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Mørebas 8400 (som sjarkutgaven heter) har jeg observert tidligere til en høy pris. Hvorfor prisen er så høy på disse båtene vet jeg ikke, men det ser ut som om at det kan være populære båter. Så noen Mørebas 8400 til under 120.000 tror jeg ikke du kommer over med det første.

Link to post
Wisswass skrev 39 minutter siden:

Mørebas 8400 (som sjarkutgaven heter) har jeg observert tidligere til en høy pris. Hvorfor prisen er så høy på disse båtene vet jeg ikke, men det ser ut som om at det kan være populære båter. Så noen Mørebas 8400 til under 120.000 tror jeg ikke du kommer over med det første.

8400 som sjark utgave har ikke jeg set. 8400 er jo noe mindre enn 9400

9400 fås i 3 utgaver.

9400 Combi sjark

9400 DL(De luxe)

9400 AC(akter kabin)

 

Går en del 9400 i sjark utgave som fiskebåter både som hobby å yrkes båter. Men disse ligger alle godt over 200k når de er ute for salg. En kan gjøre ganske mye for 60K om en kjøper en vanlig DL å bygger om til selvlensende samt montere bakvegg i den.

Tre/glassfiber er ikke så sable dyrt. Det som evt koster er ekstra styring ute, aluminium på rekka akter, å hva en ellers må fikse av elektriske ting. Så går det så klart noen timer med jobb hehe Men jobber jo rotasjon, så har tiden.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

9400 får du jo gjerne billig.  Men billig kan fort bli dyrt.. og mye jobb ? men er jo overkommelig og mulig og bygge om akterdekk. Det går og løfte det originale dekket da det er festet med popnagler. Men kan bli litt jobb mot motorluker. Mørebas 9500 har ett helt annet dekk? og har 25/30cm glassfiberforhøyning fra dollbord og opp i forhold til en 9400. Ps.. Du trenger minst 80hk i den..  helst over 100..?

Link to post

Prøvde å linke inn brosjyren for for alle 3 9400, men var feil fil format.

Men en ser jo tydelig at 8400 er mindre enn 9400. 

Men ser for meg det er enkelt å støpe inn nye lukekant når en hever dekket. 5cm kant å Alu luke opp på.

 

Men ser mange nevner 9500, men finner ikke noe dokumentasjon på denne. Kun på 9400, å da for alle 3 versjoner.

Der har også sjark utgaven høy rekke rundt akter. Samme skrog, men mer moderne hytte med mindre plass enn på hobby båtene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...