Sjarkfeskarn Startet 10.April.2011 Link til dette innlegget Startet 10.April.2011 Heisann! :o) Er det noen som har erfaring med disse motorene fra Kina? (TDME 458. 4 cyl diesel 58 hk Kr.: 62.000,- http://www.telemark-trade.no/ Veldig rimelig for både gear og motor med mva og HK avgift. Jeg lurer på om noen av dere her på forumet har eller har hatt en sånn motor som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Du får en 50hk lomatec motor med hydraulisk gir til 58000kr http://www.lomatecnorge.no/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=93 Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkfeskarn Svart 11.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2011 Ser man det ja Etter det som jeg har lest meg fram til, så er det samme produsent som har Isuzu...? Og det er jo gode motorer. Tusen takk for tips Jeg har tenkt å bytte ut min 33 yanmar 3qm30 og få litt større motor i båten. Har tenkt litt på overhaling av Yanmarn, men med så dyre deler så er man ikke så langt unna en ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.April.2011 Link til dette innlegget Svart 11.April.2011 Takk for det Har en 3qm30 selv Ikke så lenge siden toppen ble skiftet så holder nok ei stund til Bare å være nøye med kjølinga og det. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Sender du en im eller noe når du har gjort motorbytte. Siden jeg har samme motor som deg hadde det vært kjekt å vite om motorfesten passer greit med den nye motoren Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 14.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 Telemark Trade Stiller ut sine TDME modeller på Sjøen for alle i Lillestrøm neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
morils Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Det er en skam å høre at disse Kinesiske "leike" motorene får lov til å delta på denne messen. Libraen i havna der jeg har båt begynner nå på 3 sesongen med motortrøbbel. Nå tror jeg han skulle se etter en brukt motor, for så å bruke kinesern som moring. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Jeg kikket på noen slik da de var utstilt på gøteborgmessa. Når en ser så elendig finish er det ikke rart at disse motoren er billige. Overflaten var helt ruglete, lakkarbeidet var elendig og flere steder var det så tynt med lakk at en kunne se det svarte stålet under. Hvis en i tillegg legger på kinesisk girkasse (spesielt de hydrauliske har det vært mye trøbbel med), starter og dynamo, oljefilter som står på hodet (så all oljen renner utover motoren når du skal bytte filter) så synes jeg prisen faktisk er forbausende høy sammenliknet med hva en må betale for en kvalitetsmotor av anerkjent kvalitet hvor det er brukt japansk basemotor og "råvarer" av kjent merke og god kvalitet. Det er deilig å vite at man har en kurrant motor under dørken som gjør at det ikke er noe problem å få tak i reservedeler. Lomatec Norge gikk forøvrig konkurs i fjord høst etter å ha solgt kinesiske motorer en sesong eller to, men har forstått det slik at det er en ny importør på vei. Jeg skal bytte motor om noen uker og etter å ha gjrot noen søk på nett var det veldig enkelt å droppe kina-motor og istedet satse på velkjent kvalitetsmotor. Når alt kom til alt ville jeg ikke spart mer enn rundt 15000-20000 på å velge en motor av uviss kvalitet, med mer eller mindre uvisst opphav. Den sjangsen har jeg ikke råd til å ta, spesielt med tanke på at jeg skal legge ut båten for salg om en måneds tid. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Ja styr langt unna kinamotorene.Av de rimeligere anerkjendte motorene kan jeg anbefale Lombardini sine 3 og 4 syl.Dette er meget gode moderne (commonrail) motorer som koster ca 10000.- mindre en Yanmar og Volvo hvis en regner rundt 30 hk. Frydenbø er importør.Ellers er Vetus og Nanni også gode valg. Sitér dette innlegget Link to post
morils Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Enig med dere, men vi ska nok være litt forsiktig når vi snakker om kinamotorer, siden både, vetus, volvo, cummins og mange fler hovedsaklig blir produsert i kina. vi bør nok begrense oss til å si "motorer fra kina bygget på kina teknologi" Motorer som TDME og lomatec. Sjørøvern i havna har yang dong, eller tdme som det heter nå. Nå kjenner ikke jeg til lomatec, men har pratet med den ene som stod bak og skjønte at han viste hva han dreiv på med. Nå har da jeg hørt mye rart om commonrail også jeg da, så har bevisst styrt litt ifra disse også. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Å handle motor fra Telemark trade er ikke noe problem. Motorene de selger er utviklet i samarbeid med de og produsenten i Kina. Motorene blir levert med lakk fra jotun og fine instrumenter. Motorene virker solid bygd og gode løsninger på mareniseringen. fåes også med hydraulisk gir. Servicen hos dette firmaet er det heller ikke noe å si på, blir det problemer stiller de opp. De har også deler på lager. Motoren jeg kjenner til ca 48 hk denne starter lett (selv om vinteren) og går pent. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 "vetus, volvo, cummins og mange fler hovedsaklig blir produsert i kina" Er dette noe du tror eller vet?? Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Det er også forskjell på lisensbygd i Kina og Kopibygd i Kina TDME motorene er vistnok kopierte Nissan motorer Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Japansk kvalitet http://www.soundmarinediesel.com/aboutbetamarine.html Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Vetus bygger motorene sine i India. Det er Mitsubishi som har fabrikk der og står for kvalitetskontrollen. Mitsubishi-motorene finnes over alt i verden i båter (under flere navn, bl.a. vetus, Craftsman og sole), i generatorer (bl.a. fra Mastervolt) og utallige industrimaskiner. Det ER stor forskjell i finish på motorene som er produsert der og det jeg har sett fra kina foreløpig. Det hjelper forøvrig ikke at det blir benyttet maling fra jotun når en legger på så tynt lag at det ikke dekker hele motoren, men kanskje den svenske importøren var spesielt uheldig med motorene han hadde utstilt. PS hvis man er litt motorkyndig og klarer å få tak i deler så ligger det ofte tilnærmet nye kina-motorer på finn med forskjellige typer havarier som selges svært billig. Sitér dette innlegget Link to post
morils Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Hadde jeg trodd så hadde jeg ikke sakt det, så ja jeg vet. Det hører dessuten med til historien at det meste blir laget der nede for tiden såvidt meg bekjent. Ja mulig telemark fyren er en real fyr, og at karen i havna ikke har kjøpt av han, men uansett hvem han har handla av så får han overhodet ikke service.Ja dem har en nissan kopi ja, men resten er reine kinamotorer. Sitér dette innlegget Link to post
morils Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Helt enig Kaftein Øl. Har kansaki gir på yanmarn, skal pokkern meg kjøpe jotun- blå så kansje den blir samarbeidsvillig igjen Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Ser at en del er kritiske til mine motorer. JA jeg er han "Telemark Trade" karen. Kanskje greit å flagge tilhørighet. Som tidligere nevnt stiller vi ut våre motorer på messa i Lillestrøm neste uke. For å delta der er det krav om at motorene er CE-merket noe våre motorer er. Jeg anbefaler folk å komme å se slik at de selv kan gjøre seg opp en mening om kvliteten på motorene. Ser at noen av de som er mest negative har tilknytning til bransjen og ellers er det mange påstander og myter om TDME motorene. F.eks at vi har hatt mye problemer med hydrauliske girkasser. Vi har ikke hatt noe problemer overhode med disse girkassene. Men de hydrauliske girene er store og tunge og vi har derfor inngått et samarbeid med Tyrkiske Baysan http://www.baysanmarine.com/ slik at vi i fremtiden kan levere hydreuliske girkasser som er tilpasset norske fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Morils. Den motoren du snakker om må kommer fra Lomatec og han er som kjent konkurs. Sitér dette innlegget Link to post
morils Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Nei det er ikke Lomatec, men en Yang Dong/ TDME. Vet godt hvordan disse kineserne ser ut. Vet om en annen i Mossedistriktet som har lomatec i en sjark, og han turer med denne hver dag. Tror det var lomatec sjøl som sto for installasjon her. Ja har fått med meg at Lomatec er konkurs ja. Selvom en er ufornøyd så er det ikke dermed sakt at dere har dårlige motorer, vet om flere som er misfornøyde med Volvo og yanmar også. Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 vet om flere som er misfornøyde med Volvo og yanmar også. 👠Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Jeg er ikke fornøyd med dagens Yanmar som står i båten men likevel kjøper jeg en ny, men bare fordi den nye glir rett på plass på de gamle fundamentene. Da gjør jeg det selv og spare ca 20000,-. på en montering som egentlig bare er et løft og litt justering Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Skal ikke ta stilling til kvaliteten på disse motorene, men jeg synes det blir litt "urettferdig" å stemple Kinavarer generelt som dritt. Kina har både teknologi, og ikke minst kunnskap til å produsere minst like god kvalitet som leverandører i resten av verden. Vet fra egen bransje at hvis det bestilles varer hos en leverandør i Kina får kunden valg om hva det skal koste med kvalitet der etter. Enten det bestilles en IPod kopi, motorer eller andre duppeditter får man det man betaler for. Vil du ha kvalitet som orginalen, så får du det. Vil du ha en kopi, så får du det.. Selvfølgelig med alt mulig i mellom de to alternativene. Et vanskelig kompromiss. Hvis listen legges for høyt og prisen blir deretter velger markedet å kjøpe mer anerkjente produkter her hjemme. Legges listen for lavt med kvalitet deretter blir det fort stemplet som "Kina dritt".. Det er opp til innkjøpere fra Kina sammen med marked/etterspørsel å finne den gyldne middelvei... Topp kvalitet fra Kina er vanskelig å selge da det velges bort pga pris mot mer kjente varer. Billige produkter kan fort få dårligere kvalitet da det egentlig er bestilt slik, og da blir det fort dritt. Ikke lett det her.. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
morils Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Veldig fornuftig sakt Shalom, helt enig. Du får egentlig det du betaler for. Det er vel også vikti med personene som står bak. Skjønner ikke helt hvorfor Lomatec ga seg når de var på topp, de fikk jo masse skryt her inne. I dag begynner vårpussen på Solluxn Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Morils. Har reservedelslager så det kan hende jeg kan hjelpe! Og personlig hadde jeg håpet at Fredrik hadde klart å fortsette med Lomatec. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.