Jump to content

Er det noen som har erfaring med TDME motorer fra Kina?

Sjarkfeskarn

Recommended Posts

Jeg monterte 2 motorer i fjord en tdme og en volvo d3, de har rukket og gå ca det samme timeantallet. Gjett hvem som er mest fornøyd?

De burde være like fornøyd, det er jo snakk om to vidt forskjellige motortyper til helt sikkert to forskjellige båttyper, men på ett år burde det ikke ha oppstått feil på noen av dem! Men, han som kjøpte TDME er nok mere fornøyd, han fikk jo råd til ny plotter, baugpropell, dieselvarmer og kalesje i tillegg!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Veldig fornuftig sakt Shalom, helt enig. Du får egentlig det du betaler for. Det er vel også vikti med personene som står bak. Skjønner ikke helt hvorfor Lomatec ga seg når de var på topp, de fikk jo masse skryt her inne.

I dag begynner vårpussen på Solluxn :smiley:

Grunnen til at lomatec gav seg er godt forklart hær på bp , søk på lomatec så finner du det

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

• 1 år senere...

så,-,........ tid for mere oppdatering. jeg er beg søk etter motor siden jeg vet at en dag så gir sabben meg dei siste smella!...... det er en tid for alt så 2-3 cyl og mer enn 10 hk er i scoopet. jeg reiner med at ny motor blir innstallert om 3-5år. vetus/beta/nanni/ har mange motorer som er bra. litt dyrere enn disse kinamotorene. men så var det disse kinamotorene og erfaringer rundt dette senere tid?

• 3 uker senere...

Jeg har nettopp erstatta min ensylindra SABB G med en Yang Dong 27 hk. Min vurdering er at idag er alle motorer mer eller mindre like, mens det som gjør forskjellen er hvordan de bli installert, så jeg leita meg frem til SveinWalwick som driver båtbygger i Mandal. Han har installert motoren som om båten var hans egen, og han sier han har installert titalls slike motorer for særlig fiskere rundt Mandal, og det har ikke vært noe kluss med noen av dem. Han sier også at 27hesteren er en kopi av en Izuzu motor, og det er jo en gjennomprøvd konstruksjon. Hans vurdering er at motoene er helt ok, men at han må gå over mairaiseringsutstyret, ikke fordi det er drlig, men fordi der kan det være skruer som ikke er trukket helt til og andre tegn på dårlig tid. Motorene er kjørt på fabrikk, slik at når de startes opp her, skal en ikke skifte olje mer enn vanlig.

Selv har jeg inngrodd skepsis til merkevarer, synes det ofte er utrolig at folk vil betale så mye for en merkelapp. Når prisforskjellen opp til en Yanmar nærmer seg 100 % og en kan lese på Yanmartråden her på BP om dyre deler etc, synes jeg valget ble rimelig greitt.

Men, og det er jeg enig i, det eating is the proof of the pudding, og det er de kommende årene som vil bevise om valget var klokt. Men, wohl begonnen ist halb gewonnen som de sier i Tyskland, så langt er det eneste jeg har å kikke på at malinga på varmeveksleren kunne vært penere. Det kan jeg leve med.

Ja... klart de fleste motorer ser ut som motorer, men å påstå at de er mer eller mindre like blir vel å ta litt vel hardt i... Forskjellene ligger nemlig ofte i detaljene og hvis motorene fortsatt har samme standard, finish og tilbehør som når de var stilt ut på "sjøen for alle" for et par år siden tør jeg våge å påstå at forskjellen ikke er så liten heller... Uansett, lykke til med ny motor

La meg begynne med støy, når en kommer fra SABB, er jo det noe en har erfaring med. Inntrykket mitt er at den nye bråker omtrent 1/3 mindre enn SABBen, nå kan vi snakke helt vanlig sammen med motoren igang.

Vibrasjoner er vekke, selv om motoren er satt inn med labber med ganske høy Shure, 80 tror jeg. Der SABBen rista hele båten for hvert slag, merker du snautt vibrasjoner i det hele tatt.

Det som utløste motorbytte var en lang tur langs kysten i motvind, frisk bris til liten kuling, o evinnelige strekk der faarten sank fra 5 til 2 knop. Timesvis med dupping opp og ned i 2 knop. Nå har jeg ingen problem med å holde samme fart uansett om jeg har med eller motvind.

Siden jeg har en båt med rent deplasementsskrog, så får jeg ikke særlig mer enn 6 knop, og så har jeg hekta på en badeplattfom til barnebarna bak, som også tilsier at dt er rikig fart. Men jeg pressa den opp i 8 knop nå, men med svær hekksjø som følge. Det kunne jeg ikke gjort med SABBen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...