Jump to content

Noen som kan hjelpe en fersking med valg av båt? Har stor hund!


Fersking på vann

Recommended Posts

Jeg skal etterhvert kjøpe en båt, og lurer på om noen kan anbefale med hvilke typer/merker jeg burde se på? Det er jo en hel jungel inne på finn...

 

Jeg er ute etter noe som er rundt 21-25 fot, som jeg kan klare alene mesteparten av tiden. Jeg vil ha en kabin med et par sengeplasser. Jeg vil helst ha et eget do-rom på båten, helst med septiktank. Jeg har skjønt at da er 21ft for lite, kan det stemme? Jeg vil også ha en framluke som kan brukes til å få inn og ut en svær 35kilos bikkje :-) Buesofa akter, ikke en sånn tvers-over-bak sofa. Gjerne en snekke som putrer av gårde, jeg har det ikke travelt. Båten skal brukes hovedsaklig i skjærgården rundt tønsberg/nøtterø/tjøme, men fint å kunne dra på en og annen tur lenger unna og. Vil kunne bo i båten noen dager.

 

Jeg har tidligere fått anbefalt Nidelv 24, og den ser bra ut på de fleste punkter, unntatt luka midt i taket i kabinen - jeg tror ikke jeg får bikkja i båten, rett og slett.

 

Ellers så så denne http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=27936844 Nidelv 22 bra ut, særlig soldekket, men den har sikkert ikke do.

 

Denne Sollux 24 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=27659526 hadde riktig luke, men dårlig innredning bak og (muligens) ikke do.

 

Er det noen av dere erfarne båtmennesker som kommer på en båttype som hadde passet? Eller som har hatt stor hund i båten, og fått dem inn og ut på andre måter enn gjennom luka?

 

Tusen takk til de som tar seg tid!

Link to post
Share on other sites

Da vi lå med hekkanker med baugen mot et svaberg første gang med den forrige hunden vår, løste dette seg enkelt: Bikkja fulgte interessert med da jeg gikk ut på dollbordet og frem til baugen og gikk i land. Bikkja tenkte seg litt om, trådte forsiktig ut på dollbordet og fulgte etter. Yr av glede etter å ha knekket koden, tok hun en to-tre turer til frem og tilbake. Etter dette var det ingen som helst problemer med å komme seg frem til baugen uten luke!

 

Ellers så finnes det jo enkelte snekker i denne størrelsen med luke fremme, men man greier seg da fint uten også.

 

Edit: Marex 24 har for eksempel luke om du vil ha det.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en Sølvjo 23 og 40 kg Rottweiler, dollbordet var ikke et alternativ. Luka foran ble brukt, eneste ulempen er da at hunden nærmest må få lov til å gå i senga for å komme ut. Denne båten hadde septik og egen do (håndkle som dør for å få knærna ut), to sengeplasser forut og to benker på hver side bak som ble solseng ved behov. Knallbåt til en slikk og litt til. Se eventuelt etter Lido 23, men tror den har mer knotete luke a la nidelven.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mitt navn blir nevnt, og ganske riktig, jeg har en 42kg tung Labrador hund med i båten, en fantastisk Saga27. Når det gjelder å gå på dollboardet, er det ikke bare størrelsen av hunden det kommer an på. Min forrige Labrador, som riktignok var 5kg lettere, fløy frem og tilbake på dollboardet. Men Japp nekter plent. Han er en riktig pyse. Uansett tror jeg en stor, og voksen hund vil vegre seg for å gå der. Dette er noe de bør lære seg til som hvalp mens de er virile og uredde.

 

For vår hund blir det å bruke luken helt fremme i salongen. Riktignok blir det å legge et "hundeteppe" der når han våt og møkkete og skal inn, men det går greit. Der er høyden slik at han får forlabbene opp og ut av luken. Så når han skal iland er det bare å ta tak i nakkeskinnet og dra til. Da sparker han fra med bakbeina og kommer fint ut. Inn "stuper" han ned selv.

 

i_luken.jpg

 

Lykke til med båtkjøp.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange gode tips! Index: Hundedyret mitt nekter plent å gå på dollboardet, har prøvd i andres båter, så det må bli luka.

 

Så da har jeg kikket litt! Marex 770 så kjempefin ut, men er nok noe dyr for meg, ihvertfall de som lå ute nå. Marex 24 hadde bare tversoversofa, så det ut til, ellers bra. Saga 27 er for stort for båtplassen, men Saga 24 så bra ut. Skilsø 23 så veldig aktuell ut, det var modeller der med benk på hver side akter, og det er greit, så lenge det ikke er tversoversofa. Lido 23 og Sølvjo 23, litt ulike innredninger, men de hadde takluke alle de som lå ute nå ihvertfall.

 

Jeg tror jeg skal se videre på Skilsø 23 og Saga 24. Tusen takk for gode tips og fin velkomst! :-)

Redigert av Fersking på vann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...