KaRsK Startet 14.April.2011 Link til dette innlegget Startet 14.April.2011 Må skifte transom lageret på drevet mitt og lurte på om noen kunne hjelpe meg med en liten liste over verktøy jeg trenger for å få utført det. Karsk Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Jeg laget meg en ters lignende Denne. Ser du også bor i Stavanger så du kan få låne den. Hvordan du skal få inn lageret igjen er jeg usikker på siden jeg hadde transom av båten og presset det inn med en hydraulisk presse. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Her finner du måten å skifte lageret. Er du heldig og drevet nytt nok så sitter lageret "rette" veien og du kan vippe det ut og vippe inn et nytt uten tersing og skifte av ringen. Det er kjempelett om det er montert "rett vei" Dette finner du ut av på denne siden Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Teerex Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 måtte nå bare le litt av emnetittelen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Birchwood 320 Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Har eg gått glipp av noko. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Teerex Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 ja men nå er feilen retta Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Er du heldig og drevet nytt nok så sitter lageret "rette" veien og du kan vippe det ut og vippe inn et nytt uten tersing og skifte av ringen. Øhh, har jeg gått glipp av noe? Gimbal lageret sitter likt på alle Bravo 3 drev, det er ingen som er montert "andre veien". Alle Bravo og Alpha drev er like i så måte, det er MR, 120 og andre eldre drev som har lageret montert andre veien. Alpha (gen 1) kom i 1984, og Bravo i 1988, og alle disse er like, lageret må dras ut, jeg anbefaler å bruke en tilpasset avtrekker i stedet for glidehammer, da jeg synes det er mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 til din info så måtte eg ikke dra noe lager ut nei. Og det er likevel to veier å sette det inn.Ikke krangle med det. Folk kan gjøre feil. Om drevet er nytt nok er tanken ingen har tullet med transom lager og det er rett vei.. Du tar av drevet og stikker en heilt vanlig forlenger inn i transom lager og verir til høgre eller venstre. Når du setter nytt lager inn igjen pass på å få smøre hull på rett plass. Les no den linken eg gav ut her.. Dette har eg gjort på et 1996 model Bravo transom. Der var desse sporene vendt bakover og altså rett vei med tanke på lett skifte. Drit i hva som står i resten av annvisningen. Se på bildene så skjønner du hvordan det gjøres Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Øhh, har jeg gått glipp av noe? Gimbal lageret sitter likt på alle Bravo 3 drev, det er ingen som er montert "andre veien". Alle Bravo og Alpha drev er like i så måte, det er MR, 120 og andre eldre drev som har lageret montert andre veien. Alpha (gen 1) kom i 1984, og Bravo i 1988, og alle disse er like, lageret må dras ut, jeg anbefaler å bruke en tilpasset avtrekker i stedet for glidehammer, da jeg synes det er mye enklere. Eg hadde nok et drev noen har rotet med eg da. For det var bare å vippe ut gamle lager og vippe inn nye lager.. Tok meg ca 30 min å skifte lager. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
adeneo Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Da har du gjort det feil ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Er det ikke dette lageret vi snakker om? I så fall skal det være lett match. Har skiftet flere selv på den måten. Gimbal Bearing Replacement Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Eg monterte nøyaktig slik som det var montert. Og i samsvar etter kontakt med mercruiser i USA. Når lager ble skiftet og ringen også dratt ut satte dei det inn "rett" vei slik at ein kunne skifte lettere neste gang. Det var det som var gjort på mitt drev og eg gjorde igjen. Hvorfor eg har gjort feil kan ikke eg da vite. Det må vel være lettere å sette lageret inn uten spesialverktøy skulle eg tro.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
adeneo Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Var litt bombastisk i mitt forrige innlegg, og hadde ikke tid til å forklare hvorfor jeg mener at det som står i den guiden er feil. Gimbal lageret sitter montert i en ring, som igjen sitter montert i transomplaten. I ringen er det to spor, som gjør at man kan stikke noe inn og vippe ut lageret. Før 1984 monterte Mercury fra fabrikk dette lageret "riktig" vei, slik at sporene vender utover, eller med andre ord mot drevet, slik at det skulle være enkelt å ta ut lageret. Det står i de gamle manualene at ringen og lageret skal byttes samtidig, ettersom de kommer som et matchet sett, og lageret skal ikke byttes uten at ringen trekkes ut, og ny ring presses/slås inn. I 1984 når Mercury lanserte Alpha drevet, så valgte man i stedet å montere ringen "feil" vei. På den måten kunne man benytte det samme systemet med gimbal lager som tidligere, men det ville nå være nødvendig å trekke ut ringen for å få ut lageret. Dette ble gjort ettersom det hadde vært flere klager på for tidlig lagerhavari, som i all hovedsak kom av feil montering av lageret ettersom de fleste bare byttet lager, og ikke ringen. Hva man velger å gjøre får være opp til den enkelte, det er selvfølgelig ti ganger enklere å bare bytte lageret dersom ringen står "riktig" vei, men det er fortsatt feil fremgangsmåte i henhold til produsenten, som hevder at ringen og lageret er matchet og skal byttes ut som et helt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Joda det kan eg være enig i ad det står i service buletin om dette. Eg kontaktet et verksted i usa før eg skiftet og dei sa som eg har forklart. Saken er at "ringen" som står igjen må rengjøres for den har kun som misjon å holde greasen på plass og faktisk ingenting med lageret i den forstand å gjøre. Derfor så var det ikke vits å skifte ifølge dem. Eg har den ringen liggende her nede enda. Entynn blekk sak som eg ikke kan skjønne skal bety noe for om lageret havarerer eller ikke. Derimot fikk eg grei beskjed om at eg burde kjøpe heavy duty lager istedenfor originalt. Tror saken ligger mer der enn noe annen plass. Men det er min ydmyke meining da etter masse mails att og fram. Selvsakt kan firmaet eg hadde kontakt med ta feil også. This bearing can be installed as shown with the 2 small cutouts facing towards the back of the boat. By doing this, you can turn the bearing sideways to remove it for replacement next time instead of using a slide hammer. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Og vist lageret og toleranse ringen er machet hvorfor selges da løse toleranse ringer.. :) # 21851 Tolerance ring OEM# 61075 # 21900 Gimbal bearing with tolerance ring OEM# 30-60794A4 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
adeneo Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 (redigert) Må du ikke blande kortene da, "tolerance ring" og "cartridge" er to forskjellige ting. Jeg kaller "cartrigde" for ring på Norsk, og dette er den delen lageret sitter i, som har disse to sporene på sidene. Toleranseringen er ingenting annet enn en tynn blekkring som presses sammen når "cartridge" (kanskje jeg skulle kalt det kassetten) presses inn, med lageret montert inn, og de to forannevnte sporene innover selvfølgelig. Toleranse ringen skal forøvrig alltid skiftes når lageret har vært ute, selv om de gamle lageret settes inn igjen ettersom den ringen blir presset sammen. Det er "cartridge" og "bearing" som er matchet, toleranseringen ligger utenpå "cartridge". Redigert 15.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 *Ja se der ja.. Stemer som du sier det der. Men ser fortsatt ikke hvorfor dei to delene er nødt til å passe sammen. Lageret har jo egen "ytterring" likevel eller ?? Men men. Eg sporet av dette eg.. Han ville jo vite hvilke verktøy han trengte. Det er en fin oversikt på youtube med film og bilder kor ein ser desse verktøyene.. Fleksibelt skruhjern hinge pin tool Stjerne hjern slag ters eller sikkert vanlig om du modifiserer litt Sterke armer til å løfte drevet piper for å skru av dei 6 boltene som holder drevet + dei 2 for tilt sylindre Du bør ta av propellen men må ikke. Best så den ikke blir skadet Et lite flatt skruhjern til å vippe av girvaiern innimellom der. Noe eg har glemt da eller For montering av nytt lager lager du deg en liten sak som du kan slå inn nye lageret med om du ikke velger min metode og deet står "feil :)" vei da.. hehe Grease pumpe helt på tampen Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
adeneo Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Henger meg på her. Holder på å bytte lager på en båt med bravo 3. Lageret sitter ikke sånn at lageret kan vippes ut. Sikkert satt i feil vei av noen før. Det har vært saltvann i belgen, og lageret sitter som støpt fast Har en uttrekker som passer i lageret, og har festet i en glidehammer av biltema type i den. Verktøyet funker fint, men lageret flytter seg ikke en milimeter selv om jeg røkker til det jeg er kar om. PHU! Noen gode tips til hva man må gjøre da? Kan man varme opp og greier her eller? Lite erfaring med akkurat det.... så alle tips mottas med takk.. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Yankee. Har bare gjort det på Alpha drev (ikke Bravo). Har brukt Biltema sin slagters og er VELDIG fornøyd med den. Første gang jeg trakk ut lageret så var det en kjempejobb, satt i sju stein. Har skiftet lager to ganger senere (vannintrenging i belgen) - da gikk det MYE raskere. Vær tålmodig, bruk tid. Tror du vil få det ut med slagters. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Har stått og slått i to timer med den så det har jeg gitt opp. Må noe mer til for å få ut dette greiene. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Det hender de sitter noe #¤&)"(¤, da kan det varmes litt forsiktig. Prøv å varme lagret litt slik at det utvider seg, og la det kjøle seg ned før du prøver igjen, det er utrolig hva litt varme kan gjøre. Hvis ikke det går er det frem med vinkelkutteren, en dremmel med en liten kappeskive er fint til å ødelegge hele transomen med Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 kjøp fryse spray og sprøyt dette på lagere ( kun lagere) da krumper lagere 0,01 mm trekk så lagere ut, dette gikk fint når eg skifte på mit forige drev. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Hvor får man kjøpt frysesprøy? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 De fleste bildelesjapper og elektronikksjapper har slikt, eller Clas Ohlsson osv. Kjenner du noen som får tak i flytende nitrogen er det enda bedre, bare pass på gulrøttene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.