Jump to content

skifte Transomlager på bravo 3, hvilket verktøy trenger jeg?

KaRsK

Recommended Posts

Øhh, har jeg gått glipp av noe?

Gimbal lageret sitter likt på alle Bravo 3 drev, det er ingen som er montert "andre veien".

Alle Bravo og Alpha drev er like i så måte, det er MR, 120 og andre eldre drev som har lageret montert andre veien.

Alpha (gen 1) kom i 1984, og Bravo i 1988, og alle disse er like, lageret må dras ut, jeg anbefaler å bruke en tilpasset avtrekker i stedet for glidehammer, da jeg synes det er mye enklere.

til din info så måtte eg ikke dra noe lager ut nei. Og det er likevel to veier å sette det inn.Ikke krangle med det. Folk kan gjøre feil. Om drevet er nytt nok er tanken ingen har tullet med transom lager og det er rett vei..

Du tar av drevet og stikker en heilt vanlig forlenger inn i transom lager og verir til høgre eller venstre. Når du setter nytt lager inn igjen pass på å få smøre hull på rett plass. Les no den linken eg gav ut her..

Dette har eg gjort på et 1996 model Bravo transom. Der var desse sporene vendt bakover og altså rett vei med tanke på lett skifte. Drit i hva som står i resten av annvisningen. Se på bildene så skjønner du hvordan det gjøres

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Øhh, har jeg gått glipp av noe?

Gimbal lageret sitter likt på alle Bravo 3 drev, det er ingen som er montert "andre veien".

Alle Bravo og Alpha drev er like i så måte, det er MR, 120 og andre eldre drev som har lageret montert andre veien.

Alpha (gen 1) kom i 1984, og Bravo i 1988, og alle disse er like, lageret må dras ut, jeg anbefaler å bruke en tilpasset avtrekker i stedet for glidehammer, da jeg synes det er mye enklere.

Eg hadde nok et drev noen har rotet med eg da. For det var bare å vippe ut gamle lager og vippe inn nye lager.. Tok meg ca 30 min å skifte lager.

Fjord 27 AC TMD40

Eg monterte nøyaktig slik som det var montert. Og i samsvar etter kontakt med mercruiser i USA. Når lager ble skiftet og ringen også dratt ut satte dei det inn "rett" vei slik at ein kunne skifte lettere neste gang. Det var det som var gjort på mitt drev og eg gjorde igjen. Hvorfor eg har gjort feil kan ikke eg da vite. Det må vel være lettere å sette lageret inn uten spesialverktøy skulle eg tro..

Fjord 27 AC TMD40

Var litt bombastisk i mitt forrige innlegg, og hadde ikke tid til å forklare hvorfor jeg mener at det som står i den guiden er feil.

Gimbal lageret sitter montert i en ring, som igjen sitter montert i transomplaten.

I ringen er det to spor, som gjør at man kan stikke noe inn og vippe ut lageret.

Før 1984 monterte Mercury fra fabrikk dette lageret "riktig" vei, slik at sporene vender utover, eller med andre ord mot drevet, slik at det skulle være enkelt å ta ut lageret.

Det står i de gamle manualene at ringen og lageret skal byttes samtidig, ettersom de kommer som et matchet sett, og lageret skal ikke byttes uten at ringen trekkes ut, og ny ring presses/slås inn.

I 1984 når Mercury lanserte Alpha drevet, så valgte man i stedet å montere ringen "feil" vei.

På den måten kunne man benytte det samme systemet med gimbal lager som tidligere, men det ville nå være nødvendig å trekke ut ringen for å få ut lageret.

Dette ble gjort ettersom det hadde vært flere klager på for tidlig lagerhavari, som i all hovedsak kom av feil montering av lageret ettersom de fleste bare byttet lager, og ikke ringen.

Hva man velger å gjøre får være opp til den enkelte, det er selvfølgelig ti ganger enklere å bare bytte lageret dersom ringen står "riktig" vei, men det er fortsatt feil fremgangsmåte i henhold til produsenten, som hevder at ringen og lageret er matchet og skal byttes ut som et helt sett.

merclager3.gif

merclager1.gif

Joda det kan eg være enig i ad det står i service buletin om dette. Eg kontaktet et verksted i usa før eg skiftet og dei sa som eg har forklart. Saken er at "ringen" som står igjen må rengjøres for den har kun som misjon å holde greasen på plass og faktisk ingenting med lageret i den forstand å gjøre. Derfor så var det ikke vits å skifte ifølge dem. Eg har den ringen liggende her nede enda. Entynn blekk sak som eg ikke kan skjønne skal bety noe for om lageret havarerer eller ikke. Derimot fikk eg grei beskjed om at eg burde kjøpe heavy duty lager istedenfor originalt. Tror saken ligger mer der enn noe annen plass. Men det er min ydmyke meining da etter masse mails att og fram. Selvsakt kan firmaet eg hadde kontakt med ta feil også.

This bearing can be installed as shown with the 2 small cutouts facing towards the back of the boat. By doing this, you can turn the bearing sideways to remove it for replacement next time instead of using a slide hammer.

Fjord 27 AC TMD40

Må du ikke blande kortene da, "tolerance ring" og "cartridge" er to forskjellige ting.

Jeg kaller "cartrigde" for ring på Norsk, og dette er den delen lageret sitter i, som har disse to sporene på sidene.

Toleranseringen er ingenting annet enn en tynn blekkring som presses sammen når "cartridge" (kanskje jeg skulle kalt det kassetten) presses inn, med lageret montert inn, og de to forannevnte sporene innover selvfølgelig.

Toleranse ringen skal forøvrig alltid skiftes når lageret har vært ute, selv om de gamle lageret settes inn igjen ettersom den ringen blir presset sammen.

Det er "cartridge" og "bearing" som er matchet, toleranseringen ligger utenpå "cartridge".

Redigert av adeneo (see edit history)

*Ja se der ja.. Stemer som du sier det der. Men ser fortsatt ikke hvorfor dei to delene er nødt til å passe sammen. Lageret har jo egen "ytterring" likevel eller ?? Men men. Eg sporet av dette eg.. Han ville jo vite hvilke verktøy han trengte. Det er en fin oversikt på youtube med film og bilder kor ein ser desse verktøyene..

Fleksibelt skruhjern

hinge pin tool

Stjerne hjern

slag ters eller sikkert vanlig om du modifiserer litt

Sterke armer til å løfte drevet

piper for å skru av dei 6 boltene som holder drevet + dei 2 for tilt sylindre

Du bør ta av propellen men må ikke. Best så den ikke blir skadet

Et lite flatt skruhjern til å vippe av girvaiern innimellom der.

Noe eg har glemt da eller

For montering av nytt lager lager du deg en liten sak som du kan slå inn nye lageret med om du ikke velger min metode og deet står "feil :)" vei da.. hehe

Grease pumpe helt på tampen

Fjord 27 AC TMD40

• 2 måneder senere...

Henger meg på her. Holder på å bytte lager på en båt med bravo 3. Lageret sitter ikke sånn at lageret kan vippes ut. Sikkert satt i feil vei av noen før. Det har vært saltvann i belgen, og lageret sitter som støpt fast :headbang:

Har en uttrekker som passer i lageret, og har festet i en glidehammer av biltema type i den. Verktøyet funker fint, men lageret flytter seg ikke en milimeter selv om jeg røkker til det jeg er kar om. PHU!

Noen gode tips til hva man må gjøre da? Kan man varme opp og greier her eller? Lite erfaring med akkurat det.... så alle tips mottas med takk..

Yankee. Har bare gjort det på Alpha drev (ikke Bravo). Har brukt Biltema sin slagters og er VELDIG fornøyd med den. Første gang jeg trakk ut lageret så var det en kjempejobb, satt i sju stein. Har skiftet lager to ganger senere (vannintrenging i belgen) - da gikk det MYE raskere. Vær tålmodig, bruk tid. Tror du vil få det ut med slagters.

Det hender de sitter noe #¤&)"(¤, da kan det varmes litt forsiktig. Prøv å varme lagret litt slik at det utvider seg, og la det kjøle seg ned før du prøver igjen, det er utrolig hva litt varme kan gjøre.

Hvis ikke det går er det frem med vinkelkutteren, en dremmel med en liten kappeskive er fint til å ødelegge hele transomen med smash.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...