Jump to content

Forlenge 25mm aksling

Kalle74

Recommended Posts

Hallo Godtfolk

For 3 år siden kjøpte jeg ny motor (Vetus 28hk) til fiskesjekta (FM 21 som skjermene er tatt av)

I fjor høst kjøpte jeg meg en Hellefisk med en 18hk Sabb m/vridbar propell. Da jeg ikke har bruk for 2 fiskebåter vil jeg nå selge FM´en.

I den forbindelse holder jeg på og bytte om på de 2 motoren slik at jeg får Vetus i Hellefisken og Sabb i den jeg skal selge.

Nå har det seg slik akslingen til Sabben blir for kort i FM´en. Er det noen som vet om det finnes skjøtehylse for 25mm aksling? Jeg har en kort aksling liggende som jeg evt. kan bruke som forlenger.

Og evt. hvem som selger slikt?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Hei

Har ikkje hørt om at dette er noe brukt løsning, men vist det akslingen bare er litt for kort, kansje det kunne gått å brukt ein vibrasjons demper som spacer. Noen klemflenser er også noe lengre, så med så liten maskin kraft vil det vel kunne gå å trekke akslingen litt i klemflensen.(10-15mm)

Har også sett "heimelaga" løsninger meg dreide spacere imellom gir og klemflens, (ca 30-40mm)

Elles er vel ikke prisen på 25mm aksling så dyr at det lønner seg så mykje i å lage for mykje reodorfelgen løsninger :rolleyes:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Jeg må forlenge ca.30cm så det nytter ikke med lengere flens eller spacer.

I og med at det er til vridbar propell så passer ikke standard akslinger så da må det vel spesialbestilles og da går prisen opp.

Så jeg hadde håpet at det finnes en billigere løsning.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Er det ikke mye enklere å prøve å finne et brukt vribart anlegg, har du prøvd om guttane inne på Hanto eller i Sagsund vet om noen som har..

Selger du det du har kan det jo gå greit.

Skjøtehylse skaper fort ubalanse og vibrasjon, og sveise sammen to aksler går, men fy po...er så stor sjansen er for at det ikke går..

• 7 år senere...

Hvis din aksling er 25 mm, og denne ligger inni et rør, som skyves frem og tilbake for å endre pitch på propellen.  Da burde du kunne bytte akslingen, uten å bytte røret!

En skjøt på akslingen i form av hylse eller flenser vil fort kunne tilføre uballanse som igjenn vil slite ut lagre i reverseringskontrollen og i motor.

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...