Jump to content

Svindyr sink til DPS-drev hos Volvo Penta

HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei

Jeg må bare blåse ut litt og gjerne forklare dagens hendelese. Ja, det er kritikkverdig av meg å vente til siste dagen før sjøsetting med å gå til innkjøp av sinkanoder til drevet, men da jeg regnet med at dette var noe Volvo hadde liggende til enhver tid så jeg regnet med det bare var å høste fruktene, og omsider fant jeg en Pentaforhandler som hadde dette.

MEN, det viste seg altså at de skulle ha over tusenlappen for 2 sinkanoder til drevet.. Er ikke dette komplett galskap! Da dette drevet er relativt nytt så fant jeg ikke dette verken hos Marinesenteret eller Maritim, og kan ikke ha slike utgifter på sink i fremtiden? Hva tenker Volvo med her? Noen som har tips/link til sink til dette drevet? Nyeste DPS drevet.

Jeg mener at 1069 kr for sink til drev er GALSKAP!

Henrik

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)

Ja, ene ser helt likt ut! Andre litt forskjellig, men gjør nok samme nytten! Tusen takk FM 8-12!

Eg spurte om han køddet med meg, dette måtte jo være en spøk. Nei sa han, det ville bli myye dyrere å la være å kjøpe, men det sier jo seg selv. Eg synes det e sinnsvakt! Men måtte jo kjøpe da båten skal ut no, men hadde ikkje i min villeste fantasti trodd at det var så dyrt, trodde på maks 600. Dette var som du sier haugi et helvetes ran! Eg e bitter til tusen!

edit: Jeg sjekket akkurat orginalnummer, det e helt likt! Dette skal jeg for all del ungå i fremtiden!

• 1 år senere...

Gammel tråd men som ny eier av båt med D3 og DPS drev så holder jeg på å lese meg litt opp på disse, ser at Telmo har Martyr anodesett til DPS for kr 365,-

http://www.telmo.no/...0000022848.aspx

WEB_Image%20Volvo%20DPS%20SX-A%20anode%20sett%20%20Alu%20%20CMSXAKIT1070653113.Jpeg

Noen som har prøv dette?

Har selv brukt en del Martyr anode fra Maritim og har vært godt fornøyd med disse.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg registrerte iallefall at Volvo sinken var like fin når vi tok båten opp 7 mnd etter montasje.. Er vel kanskje både dyr og dårlig..

Jeg vet ikke hva som er best egnet av aluminium og zink, men har snakket med andre som har kjøpt og brukt anoder til under halve prisen og som attpåtil mener at de faktisk "offre seg" i motsetning til de som volvo selger. Så det fungerer antakelig vel så bra

Orginalt fra Volvo er sink. Jeg tok med anodene til en båtbutikk her i bergen og de var sjokkert. De hadde tilfeldigvis liggende en slik "uorginal" sink til DPS drevet da det var en annen kunde som brukte disse og var strålende fornyød. Vi kunne sammenlikne og der kunne vi snakke om skikkelig tæring, volvo sine så ut som jeg kunne latt de stå på ett år eller 2 til..

http://www.boatzincs.com/DPS-ZincKit.html ganske billlig. Mener man kunne kjøpe disse her i Bergen på marinesenteret for rundt 160,- pr stk.

Prisen til Volvo er helt på tryne, det er klart at de ønsker å ta inn noen kroner på ettermarkedet men her må de ha marginer på flere hundre prosent.

Jeg har god erfaring med Martyr sine så jeg får høre med Maritim i Stavanger om de har disse. Har tidligere kjøpt Matyr anoder fra dem til Bravo 3X og Volvo 290 og DPE

Aluminiums anoder er betre på alu komponenter slik som påhangsmotorer, drev og aluminiumsbåter.

Anodene ofrer seg meir og varer lengre, dette på grunn av at anodene inneholder stoff så gjer at anodene ikkje får det beskyttenede oksidbelegget.

På min Yamaha utenbordsmotor er det aluminiums anoder, og når eg monterte flaps på båten fikk eg med nokre sink flaps anoder fra maritim.

Etter 2 år på sjøn plukka ej av dei sinkanodene og satte på biter av ein yamahaanode.

Sinkanodene var berre og pusse rein frå groe og sende tilbake like fin som når dei var kjøpt.

Yamaha anodene som eg har no sett på er tydligvis meir anngrepen en dei sinkanodene.

• 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Her et rimelig alternativ fra Maritim, fant dem ikke på maritim.no men fikk min lokale sjappe til å bestille dem inn. Kr 340 for begge anoder komplett med monteringsbolter må være en grei pris. Jeg har brukt Martyr i mange år med godt resultat, og som andre nevner har de kommet bra ut i tester.

anoder_dps.jpg

• 1 måned senere...

Det må jeg si var en god pris SF. Hvor lang bestillingstid hadd de på Maritim, og hvordan går jeg frem om jeg vi bestille noe som de ikke har i katalogen?

Glimrende link Sap_2000! Skal absolutt notere den bak øret, svært hyggelige priser, men tror det blir for knapt med tid denne gangen, skal å sjø fredag..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...