Jump to content

Volvo B20 kjøleproblem

Dennis76

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt meg en Nordkapp 21 med en Volvo B20 motor som har kjøleproblemer. Temperaturen holder seg bra helt til den blir satt i gir men da stiger temperaturen.

Noen som vet va det kan komme av.Er ny vannpumpe og impeller på den,men kjøler fortsatt ikke.

Hvor kan man få kjøpt nye kjølerør? Syns de var stygge og eiret inni når jeg åpnet de for å se

Det kan være flere ting som forårsaker dårlig kjøling på en gammel B20. Det vanligste er tett inntak under båten, sliten/ødelagt impeller, ødelagt termostat, eller trange kjølekanaler. Hva trange kjølekanaler angår, så er det skjelden de utenpåliggende kopperrørene er problemet - ettersom de ikke ruster, men snarere kanaler i topp/blokk eller eksosmanifold (svært vanlig).

Det lureste er nok å gå i gang med de enkle tingene først. Sjekk at ikke inntaket under båten ikke fult av dritt. Deretter kan du ta av det koperrøret som står nedi tre (?) åpninger oppå manifolden, og se om det ligger mye dritt i de åningene. Om det gjør det kan du stake de opp med en pianostreng el.

Om det også ser greit ut, bytt termostat og impeller. Det er enkelt å komme til begge deler, og de koster ikke mye. Kjøp termostat som åpner på 60 grader - altså ikke de fra biltema eller andre bildeleforhandlere som åpner på 80 grader.

Det siste du kan sjekke er kanalene i topp/blokk. Der er jeg mer usikker på hvor lett det er å komme til uten å ta av toppen. Mulig du kan stake ut endel i toppen via termostathuset.

• 1 måned senere...

Heisann!

Tusen takk for gode tips! Sjekket alt utvendig på motoren,men det hadde forrige eier allerede renset for dritt. Tok av toppen idag, å der va ALLE kjølekanalene helt full av dritt. Kan jeg legge toppen i noe syre eller noe sånt for å få løst opp dritten? Var ingen rust inni kanalene bare no gjørme liknende dritt.

Tenkte å ta ut alle frostpluggene i topp og blokk så jeg får rengjort skikkelig. Men hvor får jeg nye rustfrie?

Samme med topp pakning. Hvor får jeg det? Kan vel ikke bruke vanlig toppakning??

Har prøvd å ringe LA-SA båt og motor.De skulle ringe tilbake sa de,men har jo selvfølgelig ikke gjort det!

Båten skal gå i ferskvann for det meste (På Øyeren) er det noespesielt jeg må tenke på da?

Hvordan finner jeg ut hva slags hekk aggregat (Drev) det er jeg har?

Igjen, tusen takk for tipsene :-)

hei. Bare å spyle toppen rein. Jeg la min topp i disel og spyla den rein etter på med hageslangen. :tongue:

Nye frostplugger ville jeg ha kjøpt på vp da disse tåler saltvann. Jeg ville også kjøpt Renoveringsett på vp (til toppen) . Men jeg har hørt andre som har brukt renoveringset til b20 bil. Mue billigere.

Pakningene til rørene i "Toppkjølinga" ville jeg også kjøpt på penta. Men du kan sikkert bruke noe annet også.Jeg kjøpte orginalt den gangen. Dette kjølerøret skal alltid være "kaldt"når motoren går.Kjekt å vite. Da vet du at kjølinga ikke jobber mot en vegg

Ser frostpluggene fine ut i blokka di ville jeg ikke tatt de ut.

Jeg ville skrudd ut "tappepluggen" som du ser på bilde mitt(helt til venstre ved siden av oljefilteret) og pirket forsiktig i vannhullene og spylt forsiktig så Dritten kommer ut av tappepluggen på blokka. Enklest det når toppen nå er av.Men dekk til sylinerene og der oljen befinner seg.

Husk når du monterer toppen må du bruke moment trekker. Og når du har kjørt motoren din varm første gang etter ny topp-pakning ,skal du etter-trekke toppen (!) Alfa Omega akurat dette :thumbsup:

Det letterste måte er å legge ut et bilde her på forumet av dreve ditt så er det sikkert en her som har samme drev og som deg. :flag_da::sailing:

Hei.

Du bør sjekke S-slangen mellom drev og bakplate. Hvis denne er morken eller ødelagt klarer impeller å suge vann så lenge båten ligger i ro. I det øyeblikket du får fart på båten blir vannstand bak hekken lavere og du risikerer at impeller suger luft. Du kan sjekke dette med å sette inn en liten bit med blank slange foran vannpumpen. Da ser du om den suger luft.

Ellers er nok tette kjølerør og kanaler vanlig sykdom på disse motorene...

Lykke til

Belbert

• 1 år senere...

Mener den ternostaten er spesiell. Vet ikke om de på biltema passer. Men har du testa ut den du har?

Tips: Ta ut termostaten og heng den i et lite snøre og heng den ned i en kjele med vann på konfyren. Sett på varmen. Stikk et termomerer nedi.

Les av termometere når termostaten åpner. åpner den på ca 60/70 grader fungerer den ok.( skal stå på termostaten din med liten skrift når den skal åpne.) :wink:

Du skriver motoren går varm når du setter den i gir. Mener du sakte fart,? Eller tar det 2 minutter før tempen stiger?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...