Jump to content

Akseptabel oljelekkasje?


FredT

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte for noen uker siden "ny" båt med en GM Bedford 600 (8,2 liter 6 syl)  motor i.

Kjøpt gjennom båtmegler - standard kontrakt - kryss for "ingen

problemer med motor og drivverk.

Kjørte båten 6 timer til hjemmehavn - for deretter å bli satt på land.

 

Båten har bunnplugg - og da jeg skrudde ut den kom det etter litt vann  pluss 2 liter svart motorolje. Grublet litt på det noen dager, men fant å ville kontakte selger.

Fikk opplyst at han kjente til dette fra tidligere, og etter at han igjen hadde kontaktet den han kjøpte båten av (fire år tidligere) fikk jeg opplyst at denne motoren har filt-pakning ved

ut-aksel, og at det er naturlig med noe "svetting" her. Motoren går etter mitt skjønn ellers perfekt.

Utgiften til par liter ojle ekstra er lett å bære, men verre er det at man ikke tør lense båten av frykt for å oljelegge omgivelserne - eller  at automatisk lensepumpe skal gjøre dette i mitt fravær.

En ny pakkning koster sannsynligvis en bagatell - men ut/inn motor (500kg + ?) for å

få byttet en slik ser jeg for meg koster en liten formue - som jeg i utgangspunket ikke har videre lyst til å ta på min kappe.

 

For meg virker lekkasje av 2 liter motorolje  som adskillig mere en "svetting" - så jeg tillater meg å spørre i dette eminente forum om hva man mener om problemstillingen.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Hei

Akseptabel svetting er avhengig av hvor lenge det tar for å lekke 2 liter.

I og med at det ligger i kjølsvinet, så kan det kansje hjelpe med en oljeabsorberingspølse i bunn. Den absorberer kun olje og ikke vann, så du kan lense vannet ut.

Som sakt før er det avhengig av mengdetid om hva som kan kalles akseptabelt.

Lykke til :wink:

Hei og hå

 

Regent

Link to post

Hei

Akseptabel svetting er avhengig av hvor lenge det tar for å lekke 2 liter.

I og med at det ligger i kjølsvinet, så kan det kansje hjelpe med en oljeabsorberingspølse i bunn. Den absorberer kun olje og ikke vann, så du kan lense vannet ut.

Som sakt før er det avhengig av mengdetid om hva som kan kalles akseptabelt.

Lykke til :wink:

Jeg antar dette er lekkasje etter en sesong. Siden du nevner oljeabsorberingspose -

så kommer de to liter i tillegg til det minst 1  - kanskje flere - slike poser kan absorbere.

Dette fordi slik(e) fremdeles ligger i kjølsvinet.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Enig i at det ikke høres ut som svetting, mer som en liten lekasje. Men at det ligger pose i kjølen allerede tilsier at det kansje er ett  problem. Har du mulighet til å kjøre motoren der den står nå, så tror jeg jeg ville spandert en motorvask, og så startet opp for om mulig å lokalisere lekasjen?

Lykke til :yesnod:

Hei og hå

 

Regent

Link to post

Jeg antar dette er lekkasje etter en sesong. Siden du nevner oljeabsorberingspose -

så kommer de to liter i tillegg til det minst 1  - kanskje flere - slike poser kan absorbere.

Dette fordi slik(e) fremdeles ligger i kjølsvinet.

 

mvh

 

Fred T.

Hvis det er tømt og posen er skiftet i løpet av en sesong er det mer enn svetting synes jeg. Men det kan hende det er lenge siden det var tømt, noe siste eier kan svare på? Fin båt ellers! Gratulerer :yesnod:
Link to post

Svetting er vel ikke det riktige ordet om man mister 2 liter olje i løpet av en sesong. Det må jo være ganske grisete i motorrommet med en slik lekkasje, og den bør vel være enkel å finne hvor kommer i fra.

 

Et tips kan være å bruke et digitalkamera. Det går an å stikke innunder motoren og få tatt bilder i "vinkler" som kroppen ellers setter begrensninger for. Har brukt det trikset i forbindelse med kjøp av brukte båter de siste gangene, og man får fram detaljer av viktighet. (f.eks at motorrommet er skinnende rent, men under på selve motoren er det fullt av oljestriper som tyder på at noen har prøvd å vaske vekk et lekkasje-problem).

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg bedt om en skriftlig forklaring fra selger. Det kan hende han ikke har opplyst om feil/mangler han har visst om. Kan være viktig med slik skriftlighet om det viser seg at utbedringer må gjennomføres, og det blir diskusjon om hvem som skal dekke disse økonomisk.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

... i tillegg til det minst 1  - kanskje flere - slike poser kan absorbere.

Bare det faktum at det ligger slike oljeabsorberende poser i kjølsvinet tyder på at tidligere eier visste om svetting / lekkasje, noe han tydeligvis ikke gjorde deg oppmerksom på? Jeg ville, som selger av en slik båt, ikke ha fred med meg selv - uten å nevne dette til en eventuell kjøper, og uten tvil få dette med i salgskontrakten.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Oljelekkasjen er en mangel i og med at selgeren kjente til den og ikke opplyste om den.  Hva den skyldes er uinteressant.  Når forholdet ikke er opplyst, skal det kort og godt ikke eksistere.  En annen sak er at filtpakning eller ei, motoren skal ikke lekke olje.  Punktum.

 

Be selgeren ta stilling til om han selv vil besørge utbedring eller om du skal gjøre det for hans regning.  Husk at hvir han tilbyr utbedring og du avslår uten rimelig grunn, er du sperret fra å kreve prisavslag senere.

 

Her er det bare å kjøre på slik at du har motoren i den stand den skulle være til neste sesong begynner.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Dette høres ut som en Ford. De hadde en slik pakning i akterkant av veiven. I dag benyttes en anne type pakning ved overhaling dersom du finner de rette fagfolkene. Denne orginale pakningen vil nok bare lekke mere og mere med årene..........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Du skal ikke forvente at en Bedford er tett som en Yanmar. Litt svetting og smålekkasjer hører med på en engelsk motor, men dryppe bør det helst ikke gjøre.

 

Gjør motoren ren og prøv å lokalisere hvor den lekker.  Når du har funnet ut hvor den lekker og hvor mye lar du oss på forumet få vite dette og du skal få råd om hvordan du skal forholde deg videre. Speil og lommelykt er gode hjelpemidler.

 

Er du redd for å grise til havna kan du ev. lense i rom sjø eller pumpe lensevannet opp ei plastkanne.

Link to post

Du skal ikke forvente at en Bedford er tett som en Yanmar. Litt svetting og smålekkasjer hører med på en engelsk motor, men dryppe bør det helst ikke gjøre.

 

Gjør motoren ren og prøv å lokalisere hvor den lekker.  Når du har funnet ut hvor den lekker og hvor mye lar du oss på forumet få vite dette og du skal få råd om hvordan du skal forholde deg videre. Speil og lommelykt er gode hjelpemidler.

 

Er du redd for å grise til havna kan du ev. lense i rom sjø eller pumpe lensevannet opp ei plastkanne.

TMe,

 

Du er nok noe mere tolerant enn jeg synes å være ;-)) - lense i rom sjø - eller pumpe lensevann opp i en plastkanne synes for meg å være en lite hensiktmessig måte å løse problemet på - spesielt siden jeg ikke synes burde være mitt problem.

 

Hvor mye den lekker  har jeg jo beskrevet med rimelig tydelighet, og hvor den (sannsynligvis) lekker har jo nå tidligere eier fortalt meg, da han hadde erfart det samme.  Jeg ser jo gledelig nok at flere her er enig i at det er adskillig mere  enn at det kan gå i kategorien normal svetting.

På nyinnkjøpt båt med kontraktfestet uttalelse om at det ikke er problemer med motor mente jeg i utgangspunktet selv at dette ikke kan være mitt problem - og jeg setter pris på en viss

støtte for det synet her.

Takker for alle svar og tar dette "papirveien" for sikkerhets skyld.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Motortypen er tydeligvis en gammel konstruksjon. Engelsmennene holdt lenge på "filttetning rundt veivakselen. Tetningstypen er ikke hundre prosent og vil derfor svette noe selv onm den ellers er tip topp. Lekkasjen vil forsterkes dersom motoren heller mye akterover. (oljestanden kommer nærmere pakningen. Forsøk å redusere litt på olje nivået ved f.eks å la "motoren bruke olje" til den kommer til nedre merket på peilepinnen. Muligens vil oljeforbruket stabilisere seg et sted mellom merkene. Gjlør det det så la dette bli det nye maks. merket

Link to post
  • 2 uker senere...

Ikke noe nytt i saken - som etter min mening ikke nødvendigvis krever en panikkløsning. Jeg/vi kan bruke den tid som behøves for å finne en fornuftig klarlegging/avhjelp av problemet.

Og jeg kan for den saks skyld gjerne bruke båten neste sesong slik den er for å kunne fastslå lekkasjens størrelse og lekkasjested helt nøyaktig.

Jeg føler meg imidlertid rimelig sikker på at det foreligger en kjøpsrettslig mangel når problemet (faktum mht lekkase iallfall - hvorvidt det er et problem er vi ikke enige om) var kjent, men ikke opplyst meg verken i kontrakt eller muntlig.

Jeg regner med å kunne fremskaffe dokumentasjon/uttalelse  fra produsent eller andre sakkyndige på at lekkasje på anslagsvis to liter olje er et problem som det bør gjøres noe med - til støtte for mitt syn om kjøpsrettslig mangel.

Er slik sakkyndig uttalelse ikke mulig å skaffe tar jeg det til etterretning og erkjenner at kjøpsrettslig mangel ikke foreligger.

 

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Se #7 ovenfor.  Spørsmålet er vel hvor lang tid motoren bruker på å miste to liter olje og hvr stor risiko det da er for å kjøre den tørr.  I alle fall er lekkasjen i seg selv et godt svineri og hadde du kjent til det, så hadde du vel kanskje ikke kjøpt båten?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei alle :-))

 

Smilefjeset indikerer glede som dere ser!

 

Etter et skriv til selger og et prompte svar fra ham, hadde vi avtalt

møte i går for å prøve å finne en akseptabel løsning på problemet.

Selger hadde gjort grundige forberedelser (jeg forsåvidt også - men

det var rett så bortkastet!) ) og undersøkt forskjellige muligheter

for reparasjon med ca. kostnadsoverslag fra flere i bransjen.

Videre hadde han vært i kontakt med forbrukerrådet - som i utgangspunktet hadde

uttalt "skryt" for at vi forsøkte å ordne dette med et møte "som folk", før vi eventuelt

gikk til andre skritt.

Primært ønsket jeg bare motoren satt i kontraktsmessig stand, men selger hadde et

sterkt ønske om å at vi kunne enes om et engansbeløp i prisavslag der og da som

endelig løsning.

Så slik ble det. Vi ble uten problemer enige om et ikke ubetydelig prisavslag som overføres

til min bankkonto.

Siden selgers innhentede priser for reparasjon spriket svært mye - avhengig av hvorfor/hvor

motoren lekker olje - tok vi etter mitt forslag med et lite tilleg i avtalen som går ut på at jeg betaler

tilbake differensen mellom aktuelle reparasjonskostnader og prisavslaget om disse kostnader blir mindre enn avslaget jeg fikk.

(blir de større må jeg dekke dem selv ;-(( noen sjanser må man ta her i livet)

Så dette løste seg på en grei måte føler jeg - selv om begge parter i utgangspunktet selvsagt

gjerne hadde sett at problemet ikke hadde eksistert.

Til slutt vil jeg bare legge til at når problemet først oppsto kunne jeg ikke ha ønsket meg en "bedre

motpart" enn han jeg kjøpte båten av. Meget ryddig - og ikke noe forsøk på å unndra seg noe som helst.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

kjempemorro å handle med sånne!!

Det var gøy å høre at det ordnet seg for dere

 

 

En liten historie:

 

Jeg kjøpte i fjor en Volvo bilmotor av Jorg-1 her på forumet, i den stand den var... Jørgen visste ingenting om motoren og jeg syntes det var et greit utgangspunkt for mitt bruk. ingen garantier ble hverken gitt eller forventet.

Så fikk jeg spørsmål i en tråd her på forumet av jørgen om motoren gjorde nytten og jeg måtte desverre svare at den var ihjelskrudd... Hvorpå han da uoppfordret ville betale tilbake halve beløpet. :cheers:

Når man har med sånne folk å gjøre, ja da er livet en lek.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...