Feel del mare Startet 16.April.2011 Link til dette innlegget Startet 16.April.2011 Har lekkasje ved utgangen av impelleren på en MD 2002 18 HK 1986 mod. Det går et kobberrør ut av impelleren . Er det en pakning der eller er det loddet?? Drypper hele tiden... Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.April.2011 Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 (redigert) Må nok bytte simmerringene. Det drypper vann gjennom sladrehullet som indikerer at det er påtide med et skifte Redigert 16.April.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Feel del mare Svart 16.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2011 Men vannet kommer fra der kobberrøret er festet i impellhuset. Er dette røret skrudd fast med en pakning eller loddet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Et bilde ville vært nyttig. Volvo bruker ofte en firkantet o-ring, selve røret holdes på plass et annet sted og er ikke festet til pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Feel del mare Svart 17.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 Det er altså messingrøret som går ut fra sjøvannspumpa og videre til motoren. Det lekker der messingrøret kommer ut av impellerhuset. Dette røret har en gummislangeskjøt og går så over i kobberrør som går inn i varmeveksleren Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 17.April.2011 Link til dette innlegget Svart 17.April.2011 (redigert) Er du helt sikker på at det er der lekkasjen kommer fra? Vet av erfaring at slike lekkasjer er vanskelige å lokalisere, fordi vannet ofte kan ledes på de mest usannsynlige måter. Ser jo av bildet at akslingen kanskje ligger noe lavere enn rør-utgangen fra pumpa, men likevel. Sjekk nøye for sikkerhetsskyld. Kjenn med fingeren innover langs akselen, eller bruk et stykke tørt papir. Er det vått innover langs akslingen så er det temmelig sikkert at du må bytte simmerringer. Ingen stor jobb. Er det en sprekk i kobberrøret ved pumpa, så ville jeg forsøkt dertil egnet to-komponent tetningsmiddel. Har selv tettet lekkasjer på denne måten i en tidligere båt. Redigert 17.April.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Feel del mare Svart 22.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Her er svaret: det var bare å skru løs røret som gikk ut av impellerhuset, røret var festet med en brakett/stag til motoren. Så var det bare å bytte oringen(rund). Smørte med grease og satte den tilbake. Lekkasjen var dermed tettet!! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Ja, det er den firkantede o-ringen jeg tenkte på. Vanlig lekkasje-årsak, da i første rekke fordi festet for røret har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.