Maximfan Startet 16.April.2011 Del på Facebook Startet 16.April.2011 Jeg har en MD21B med kjøleproblemer. Det hele begynte forrige sesong, etter at jeg innstallerte varmtvannsbereder. Trodde lenge at det dreide seg om luft, og registrerte gjennom hele sesongen at det kom kjølevann i kjølsvinet (som tidligere alltid har vært tørt). Dette antok jeg kom av manglende kapasitet på ekspansjonstank etter v.v tank installasjonen. Fylte jevnlig med kjølevæske. Jeg kjørte i timevis med relativt høy belastning, uten problemer, mens det på andre turer kom opp i 90-100 grader i løpet av få minutter. Men nok om forrige sesong. Har nå stengt slangene til v.v kretsen med kuleventiler. Resultatet er at jeg kan kjøre veldig rolig en stund før tempen nærmer seg 90 grader. Sliter tydelig med kjølingen. Har hatt oppe varmeveksler som så veldig bra ut. Åpnet og renset oljekjøler, men tviler på at den var problemet. Ingen synlige lekkasjer på motor. Synes det kommer bra med sjøvann ut av skroggjennomføringen også. Har sjekket om det er trykk/eksoslukt i ekspansjonstanken ved høyere turtall, men ser ingen tegn til det. Heller ikke vann i olje eller unormalt oljetrykk. Jeg har lest de fleste trådene her om denne motoren, mye bra og lærerikt! Ut i fra hva jeg har lest her, og ellers lært, heller jeg til å tro at det er problemer med sirkulasjonspumpen, alternativt at toppen er gåen. Eller kan det være så enkelt at det dreier seg om luft i ferskvannskretsen? Er det noen som har forslag til løsning? Alternativ, er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i en ny/brukt sirkulasjonspumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Du nevner ikke termostat, ut fra symptomene er det første du bør gjøre å skifte denne, ikke med "originalen" på 72 grader, men med en på 80. Se også denne, stenge bypass vil gi bedre kjøling når det er tilkoblet bereder og/eller defroster. I tillegg til bedre sirkulasjon i bereder-sløyfen. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Som Ingar sier,sjekk termostaten! denne kan være rota til mye ondt. har selv hatt mye problemer med den på div motorer...så lenge alt annet av kjølere er åpene og bra så er det nok denne som er årsaken...kan jo selvfølgelig være pumpa,men trur det er termostaten som er problemet... Sitér dette innlegget Link to post
Maximfan Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Takker for svar. Glemte å nevne termostaten. Jeg byttet til ny 80 graders termostat, med det resultat at motoren gikk enda varmere. Byttet tilbake igjen. Den gamle fungerte i grunn bedre akkurat nå. Kjenner at kjølevæsken går igjennom varmeveksler, så den åpner greit. Og ettersom jeg nå har stengt hele sløyfen til bereder, så kan jeg foreløpig ikke stenge bypass. Har dere flere forslag? Jeg har mest tro på sirkulasjonspumpen, men synes det er pussig at det skjer akkurat i det jeg innstallerer bereder. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Opplevde noe lignende da jeg hadde en MB21B. Temperatur stabil og fin lenge og plutselig gikk tempeni taket. Kjørte en systemrens på sjøvannskretsen.Lot det stå 2- 3 dager. Ut kom en sabla gyffe og problemet ble borte. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Siden termostaten er eliminert peker det i retning av for dårlig gjennomstrømning av saltvann. Finnes flere muligheter enn de du nevner: inntaksrist, sjøvannsfilter, defekt impeller, ellers at den suger luft pga lekkasje rundt dekselet, evnt annen luftlekkasje på sugesiden av pumpa. Tilstopping av eksosbend pga rust er ikke uvanlig, spes om bendet ikke har vært litt renset/byttet tidligere. MS gear kan være tilstoppet av avbrukne anoder. At det er sirkulasjonspumpen er lite sannsynlig, da må enten skovlene delvis spinne på akslingen eller vifteremmen være ekstremt slakk. Da ville du ikke hatt lading heller. Problemene med den pumpa er knyttet til lekkasje i tetningen, altså at det drypper kjølevann ut av 'sladrehullet'. Dette har ingen innvirkning på kjølingen. Dvs, hvis lekkasjen har ført til at lageret har skjært seg så kan vel det føre til at pumpa blir så tung å dra rundt at reima kan slure. Du kan jo sjekke at reimhjulet går lett rundt. En helt annen sak, er du sikker på at motoren virkelig går varm, at det ikke er en feil på tempmåleren? Viser den korrekt temperatur ved lav konstant belastning? Luft i systemet kan du se bort ifra. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Ingar : En helt annen sak, er du sikker på at motoren virkelig går varm, at det ikke er en feil på tempmåleren?Dette kan godt være årsaken og jeg legger inn noen tips som sikkert mange medlemer er lut lei av og lese da jeg har skrevet det mange ganger før. (det dukker jo stadig opp nye medlemer som kan ha gått glipp av dem ) Dårlig jording til instrumenter gjør at tempmåler viser for høy verdi. Tiltak: Sjekk jordingen. Hvis du ikke vet hvilken det er kan du strekke en ekstraledning fra minustilkoblingen på tempmålerens bakside, og ned på en sikker jording eller batteri minuspol. Dette bør gjøres når motoren er varm. Synker tempen nå, er det dårlig jording til instrumentet. ( ikke bland jordledning med giverledning,plussledning eller ledningene til instrumentbelysning). Det kan også være ledningen på giveren berører motoren der den er festet på giveren. Se etter at det er rent og ikke er rusten motormaling, flisete kobling osv som gjør at ledningen får krypstrøm forbi isolatoren på giver. Dette medfører også for høy verdi på tempmåler. Defekt giver har også samme symtoner, og da er det ikke så mye annet å gjøre enn og kjøpe ny. Alle disse tre tingene gir ofte utslag i at tempmåler stiger litt høyere enn det som er normalt i det du slår på tenning, selv om motor er helt kald. Se etter det neste gang du skal starte. Kan selvfølgelig være andre ting, men dette er enkle ting og sjekke ut før du går videre til mer arbeidskrevende feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Maximfan Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Mange gode forslag! Men jeg tror ikke vi har løsningen enda. Sjøvannsfilter er rent, oljekjøler er renset, impeller sjekket ok, varmeveksler renset, og det ser for meg ut som at det kommer store mengder sjøvann igjennom systemet. Røret som går videre etter varmeveksler er kaldt selv om motor er varm. Temperaturgiver og instrument er byttet (viser samme verdier som originalt utstyr - for varmt)og giver er godt jordet (2-polet). Men det er godt å høre at det ikke er sannsynlig med havari på sirkulasjonspumpen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Ut fra disse nye opplysningene øker jo sannsynligheten for at det likevel kan ha med sirkulasjon å gjøre. Hva skjer om du åpner til berederen, blir den varm på omtrent samme tid som før? Hva med returen fra varmeveksleren, er denne merkbart kjøligere enn turen? Tenker på om veksleren er veldig kalkbelagt slik at varmevekslingen er dårlig. Det vil selvsagt også føre til at sjøvannet ut av denne blir kaldere. Syrevasket du innmaten i veksleren, både salt og ferskvannsside? Sitér dette innlegget Link to post
Maximfan Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Jeg syrevasket begge sider av varmeveksleren slik at både ferskvannsiden og saltvannsiden ble tatt. Akkurat i dag får jeg ikke åpnet berederkursen og testet, men skal prøve å få til det i morgen. Holder på med andre ting som gjør at jeg ikke kan starte motoren akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Når det blir så varmt at termostaten åpner bør en se strømninger, sirkulasjon i ekspansjonstanken. Prøv og å kjøre uten termostat. For å bli helt sikker i slike tilfeller er intet som et eksternt, mekanisk termometer, mest lettvint stående i tanklokkåpningen. Og når alle andre mistanker er oppbrukt koster det vel bare litt skruing og en papirpakning å demontere sirkulasjonspumpen for å sjekke impelleren for kavitasjon. Da får en samtidig og en ide om renhet/belegg i ferskvannsystemet. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Maximfan Svart 18.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2011 Uten at jeg helt vet hvorfor, så kan jeg nå kjøre med full belastning over tid med temperatur på ca 80 grader. Ingen antydning til varmgang lenger. Har hatt hele systemet oppe igjen uten at feil ble funnet. Etter sammenmontasje er altså alt bra igjen Eneste nye er at jeg har byttet lokk på ekspansjonstanken... Men et siste spørsmål; Er det naturlig å ha kjølevannstemperatur på ca 80 grader når termostat åpner på 70 grader? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Maximfan : Er det naturlig å ha kjølevannstemperatur på ca 80 grader når termostat åpner på 70 grader?Vil tro det er helt greit. Det kan være 70 grader når den begynner og åpne, og kanskje 85 før den er helt åpen. Men jeg kjenner ikke din motor eller termostat, men for meg høres dette normalt ut. Flott du fikk orden på den Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Synes 80 grader høres mye ut, kan tyde på at kjølekapasiteten er overskredet, at det ikke er mer å gå på. Hva er temperaturen på tomgang? Om lokket på ekspansjonstanken er av eller på har ingen betydning ved denne temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Maximfan Svart 19.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2011 Var en tur i båten i dag, og sjekket temperatur ved tomgang/frikoblet. Den endte på ca 77 grader og holdt seg stabil der. Jeg la inn 2100 omdreininger frikoblet, men temperaturen endret seg ikke. Når jeg gikk tilbake til tomgang, økte temperaturen med 1-2 grader et kort øyeblikk, før den gikk tilbake til ca 77 og forble stabil der. Er vel omtrent som forventet håper jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Maximfan Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Jeg har fortsatt problemer med denne saken. Følgende er gjort: varmeveksler og oljekjøler er syrevasket, termostat er byttet, byttet lokk på ekspansjonstank, sjøvannsfilter er renset, eksosbendet er nytt, impeller er byttet (det kommer mengder med sjøvann ut skroggjennomføring), pakninger byttet på impellerdeksel og mellom sirkulasjonspumpe og termostathus, sirkulasjonspumpen er kontrollert ok, temperaturføler og giver er byttet (viser det samme som originalt utstyr). Det som skjer er at jeg finner kjølevæske under sengen i akterkabinen, ca en knapp liter kjølevæske i timen kommer til ved normal drift. Motorrommet er tørt som Sahara, men det ser ut til at ekspansjonstanken som er løftet opp i siden av båten ikke er tørr. Plutselig, etter lang tid kan motoren gå varm, opp mot 100 grader. Om jeg stopper motoren, og lar den stå i 20 sekunder eller så før jeg starter, så fungerer plutselig kjølingen igjen og temperaturen faller tilbake til normalt. Om det fortsatt er nok kjølevæske på tanken, så kan jeg bare kjøre videre. Om det er for lite, så må jeg fylle på mer, men systemet forøvrig fungerer. Temperaturen er stabil frem til neste gang. Er det toppakningen som er gåen? Eller kan dette la seg løse med en større ekspansjonstank? Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Thorba Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Jeg hadde for en del år siden en Maxim med MD21B med akkurat samme symtom. Motoren gikk plutselig opp i temperatur. Jeg forandret ved en tilfeldighet hellingen på slangen mellom motor og ekspansjonstank. Vet ikke, men det virket som det ble en slags luftlomme som gjorde at kjølingen ikke fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 (redigert) Hadde en gang noen tilsvarende kjøleproblem som jeg ikke kunne finne ut av. I ettertid viste det seg at gummibendet som også er huset til termostaten hadde sprukket i mellom bendet! Jo varmere motor, større trykk med påfølgende lekkasjer. Hvis dette er en Peugeot Indenor-motor som ble marinisert av flere; SABB, Volvo, Vetus, Nanni?, kan nevnes at SABBens Indenor-motor som SABB kalte Status Marine skiftet ut kjøingen til Bowmann. I dette tilfelle 1980 motor og 1985 Bowman. Årsaken var dårlig kjøling. Om det var en reklamasjon og SABB gjorde det på eget initiativ eller at kunden gjorde selv, vites ikke. Redigert 22.Juni.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Maximfan Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Takker for svar. Bytter ekspansjonstank og alle deler/slanger ned til motor i morgen kveld. Så får vi håpe det gjør susen. Legger ut resultatet etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Maximfan Svart 24.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Da er forhåpentligvis problemet løst. Har målt etter eksos i ekspansjonstanken, og på normal drift er det ingen antydning til det. Men når det bygger seg opp trykk i kjølesystemet og temperaturen stiger, så begynner det å boble opp eksos. Toppakningen er nå byttet, og jeg blir ferdig med operasjonen i morgen. Da skal alt være i orden Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Håper du sjekket om toppen har blitt skjev, disse toppene slår seg veldig lett skjeve om de går varme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.