Jump to content

Kan innsiden av trimsylinder repareres med epoxy eller lignende?

OnkelDonald

Recommended Posts

I forbindelse med en lekkasje i høyre trimsylinder måtte jeg bytte pakninger i endelokket på den ene trimsylinderen min. Dette endelokket satt noe ut av en annen verden og jeg måtte til med borr og hammer og meisel for å få det av. I denne prosessen har jeg klart å skrape opp øverste del av innsiden på trimsylinderen:

trim_cylinder2.jpg

Er det mulig å reparere dette på noe vis? Feks med epoxy sparkel eller lignende?

Med skikkelig rengjøring og fjerning av alt løst, så kan "flytende metall" brukes. Man får en tokomponent metalmasse som blandes i den mengde man ønsker, tetter hull og skader og noe senere så kan man bearbeide denne flaten som vanlig metall. Kan anbefales.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Om dette skal fungere, så må være sikkert på at det er helt rent, og ikke antydning til olje... Har gjort noe lignende på en alu motorblokk, og etter glassblåsing av området fikk jeg det til å sitte.... Brukte da Belzona som er en to komponent.. Problemet ditt etterpå blir maskineringen, siden dette er inne i sylinderoverflaten om jeg skjønner deg rett... Det skal ikke mye ujevnheter til før det lekker og slipper forbi oljen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Problemet ditt etterpå blir maskineringen, siden dette er inne i sylinderoverflaten om jeg skjønner deg rett... Det skal ikke mye ujevnheter til før det lekker og slipper forbi oljen

Er klar over at jeg får en utfordring der. Får bare gjøre mitt beste. Har en dremel med div slipeverktøy samt dette honingsverktøyet fra biltema. Det kan vel uansett ikke bli værre enn det er nå.

• 3 uker senere...

Dette ble en suksess (så langt)

bilde_1.jpg

Løsningen ble to-komponent stålsparkel (noe lurium fra biltema som stort sett er epoxy ispedd metallstøv). Gjorde grundig rent, og avfettet med isopropanol og zalo-vann, før jeg la på stålsparkel i sporene.

bilde_3.jpg

Når dette var herdet, var det på med sandpapir i varierende korningsgrad. begynte med 320 korning, avsluttet med 1200 våtslipe. Var ikke mulig å kjenne uregelmessigheter med fingeren.

trimsylinder2.jpg

Satte inn stempel, o-ringer, lokk og tetninger og begynte den omhyggelige prosessen med å få ut luft av systemet (glem alt som står i manualen om 2-3 sykluser opp og ned. Det begynte å fungere ok først etter sånn 30-40 lufterunder). Nå fungerer det helt fint, stått med trykk i flere døgn, uten å sige så mye som en millimeter.

Om det holder over tid, får jeg bare vente å se, men om det gjør så sparte jeg meg mange penger her gitt :)

Siden skaden er så langt oppe på sylinderen vil det nok ikke ha noen praktisk betydning. Er vel sjeldent at du tilter ut motoren så mye at stempelet passerer der skaden er.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekket at ikke den stålplasten du har lagt på løsner etter en tids bruk.

Løsner den og blir liggende løst inne i sylinderen kan du risikere og få skader på tetteringer/skraperinger på stempelet.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Siden skaden er så langt oppe på sylinderen vil det nok ikke ha noen praktisk betydning.

Når trimsylindrene er ute, så ville ikke tiltsylinderen overta for å løfte videre. Antar at dette var fordi den ene trimsylinderen da lakk i denne skaden, sånn at det ikke ble bygget opp noe trykk, men at oljen ble pumpet i loop under stempelet, forbi skaden, tilbake til pumpe osv...

mao en vesentlig praktisk betydning :p

Når trimsylindrene er ute, så ville ikke tiltsylinderen overta for å løfte videre. Antar at dette var fordi den ene trimsylinderen da lakk i denne skaden, sånn at det ikke ble bygget opp noe trykk, men at oljen ble pumpet i loop under stempelet, forbi skaden, tilbake til pumpe osv...

mao en vesentlig praktisk betydning :p

Aha, ja da har det jo en litt vesentlig betydning :cool:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...