Pål`ern Startet 18.April.2011 Link til dette innlegget Startet 18.April.2011 Jeg skal montere ny impeller i pumpehuset til min Yanmar, og lurer på om jeg skal smøre inn huset med noe slags fett eller olje ? Mener å ha lest det et eller annet sted. Lurer også på det samme når det gjelder noen o-ringer i kjølesystemet. Skal de smøres inn med noe ? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Selv bruker jeg bare fett på impeller og i hus,på Oringer bruker jeg syrefrittfett eller vaselin. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bømlo Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Silikongrease er bra på impeller og o-ringer. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Følger det ikke med en liten tube impeller-vaselin sammen med impelleren, da? Det har gjort det på alle impellere til Volvo jeg har kjøpt hittil. Smøres på anleggsflatene mellom impeller og hus. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 NB! Vedr. anleggsflate: inkluderer der impellervingenes tupp treffer huset. I VP's lille medfølgende tube er det mer enn nok vaselin. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Jeg har alltid lagt inn litt vannfast fett så den bl.a. får litt smøring før vannet kommer inn i impellern. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
bc45 Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Smør hele impelleren med fettet som følger med i pakken- impelleren smører huset. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Takk for svar. Men det fulgte ikke med noe fett / vaselin , når jeg kjøpte impelleren. Hva bør jeg kjøpe til dette. ( og hvor ) Det skrives litt om syrefritt , vaselin , silicongrease. Hva bør jeg bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 ... silicongrease. ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Biscaya Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Jeg overhalt sjøvannspumpen til aggregatet i vinter. Fylt på litt Zalo inn inn i impellerhuset før jeg satte det hele sammen. Det skummet noe de første 2 minuttene. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
bc45 Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Takk for svar. Men det fulgte ikke med noe fett / vaselin , når jeg kjøpte impelleren. Hva bør jeg kjøpe til dette. ( og hvor ) Det skrives litt om syrefritt , vaselin , silicongrease. Hva bør jeg bruke. Det er bare å dra innom nærmeste båtmotorverksted. Der har dem det du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Normalt skal du ikke trenge å smøre i det hele tatt. For montering vil jeg anbefale litt vanlig mild håndsåpe for å glide ting på plass, eller lurium som enkelte leverer med i pakken. Såpen skylles vekk når impelleren er i kontakt. Grunnen er at enkelte o-ringer/gummimaterialer er laget av materialer som ikke tåler olje. F.eks kan EPDM gummi svelle i kontakt med olje. Silikonfett vil ligge på i "evig" tid og er vann-avisende. Så kommer det litt an på om o-ring eller pakning skal ligge statisk eller dynamisk. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Silikonfett får man kjøpt på Biltema...her heter det bremsesylinderfett. Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 19.April.2011 Link til dette innlegget Svart 19.April.2011 Det følger vanligvis med en liten tube glycerin. Men hva er nå det, egentlig? Sprengstoff? Eller håndkremen til kona, -den er også merket "glycerin". På den annen side, jeg har aldri hatt "impeller-problemer". Nå fikk jeg virkelig noe å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 20.April.2011 Link til dette innlegget Svart 20.April.2011 (redigert) ... smøre inn huset med noe slags fett eller olje? I monteringsanvisningen som fulgte med min impeller, sto det med uthevet skrift at huset ikke måtte smøres med noe annet enn vedlagte glycerin. Kanskje impelleren (en dyr sak til kr. 350) er laget av gummi som ikke er oljebestandig? Redigert 20.April.2011 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.April.2011 Link til dette innlegget Svart 20.April.2011 (redigert) Yanmar har videoer av vedlikehold her, impellerbytte inkludert. Husker ikke at det vistes noe om fett eller vaselin/glyserin. Det er omtrent midtveis ut i videoen: Maintenance videos for the YM, LP and BY engine series Ellers kan du bruke nær hva som helst smører og som ikke nedbryter gummien/materialet i impelleren. Fettet/vaselinen skal hindre impelleren i å gå tørr før det kommer vann inn i huset. Redigert 20.April.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Yanmar beskriver på sidene nå at du må ta kontakt for å se videoene. Men her finnes de på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BWVre_TlH6A Impellerskifte se 6 minutter og 10 sekunder fra starten av videoen: https://youtu.be/BWVre_TlH6A?t=370 Fremdeles intet bruk av impellerfett i Yanmars offisielle video!. De stoler vel på at impelleren ikke svir seg før vannet kommer frem til den. Edit: Men hvorfor ta sjansen? Se mitt innlegg under med manualen fra Volvo Penta. Redigert 9.Juni.2019 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Støtter @Wannskrækk og @Kjeles her. Når jeg byttet impeller i våres (original fra Yanmar) fulgte det med en liten «tube» med glyserin (se bilde). På min Yanmar og mange andre, så sitter det Johnson pumper, og således er det Johnson impellere som er «original» impellere til disse (f.eks er den impelleren som selges til min Yanmar som original i Yanmar-eske merket med «Johnson 1028b») Det er Johnson som gir anbefalingene om smøring ved montering så vidt jeg har forstått, og der er det presisert ganske tydelig at man ikke skal bruke andre smøremidler enn Glyserin både på impeller og o-ringer. Derfor følger også glyserinen med når man kjøper «original» impeller. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Volvo Penta manualen beskriver smøring av impellerhuset (sjøvannspumpen) og innsiden av lokket med glyserin / glyserol og advarer i manualen om at alt annet vil ødelegge impelleren. Se manualen til D1/D2, s.62 (PDF s.64): https://pubs.volvopenta.com/publications/47708094 Glyserinen vaskes hurtig vekk, så innsmøringen gjøres for å hindre tørrkjøring før vannet når frem. Senere er det vannet som "smører" impelleren og den skal naturlig nok ikke gå tørr. Impelleren i min Volvo Penta dieselmotor er giret og roterer svært hurtig i forhold til motoren og presset på impellervingene i den trangeste delen av impellerhuset er stort, så ødeleggelse av tuppen på impellervingerne skjer fort. (Har testet!) Jeg heller vann i sjøvannsslangen før sjøsetting slik at impelleren slipper å suge luft før den klarer å drar vannet over en opphøyet bøy (svanehals) i slangen, på vei inn i impellerhuset. Hvis impelleren er litt slitt eller impellerhusets lokk ikke ligger tett an mot impelleren kan det ta tid før vannet når impelleren på vei fra sjøvannsinntaket / bunnen av seildrevet. NB! Pakningen til impellerhusets flate lokk er svært tynn med hensikt. Å bruke tykkere pakning, feks. gummipakning vil gjøre pumpen ineffektiv, vannet vil "lekke" inne i pumpen. Glycerin fås også kjøpt på apoteket eller hos f.eks Panduro. Redigert 9.Juni.2019 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Har alltid brukt silikonfett/bremsefett. Det er spesiallaget for gummipakninger. Må IKKE brukes vanlig fett da det tærer på gummi. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Fett på impeller? Hvordan blir det med kjølerenes rør når fett kommer i dem? Bruker kun glycerintuben som følger med. Mange har en lufteskrue på impellerhuset for å slippe ut luft og la vannet komme lengre frem etter sjøsetting og tømming av systemet. Må innrømme at det tok en del år før jeg skjønte at det var en lufteskrue der...... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Og volvo har en skrue som kan se ut som lufteskrue. Den holder kammen som impellervingene klemmes mot og må absolutt ikke skrues ut. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lazyjack Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 bc45 skrev On 19.4.2011 at 13.40: Det er bare å dra innom nærmeste båtmotorverksted. Der har dem det du trenger Ingen grunn til det. Bruk Zalo, smør, spenefett, vaselin, silikonfett, grease eller det du har for hånden. La impeller akslingen få litt også så sikrer du at impelleren blir lett å skifte neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Enig med Lacyjack her. Med mindre man bytter impeller etter båten er tatt opp for vinteren og den skal stå ubrukt i x måneder kan jeg ikke forestille meg at det betyr noe vesentlig i det hele tatt hva du bruker som smøring for å lette monteringen. Klin på det en har for hånden og få jobben gjort. -- En ting er å lette monteringa med smøring. Men om noe er viktig så er det å prime impelleren før første oppstart etter montering. Altså sørge for at den står i vann. Dvs åpen bunnventil og fylle vann i sjøvannsfilteret sånn at den ikke "spinner tørr" ved første oppstart frem til den har skapt nok sug/vakuum og får en brå belasning når vannet kommer pluss "rykkvis belastning" pga luftbobler i starten. Om man har smurt impelleren/huset før oppstart så er i det minste sjansene bedre for at den tåler "mishandling" med noe luft osv ved oppstart uten å bli revet i filler eller få skader. Heller null smøring ved montering enn null vann ved start... om jeg måtte velge, men det gjør jeg jo ikke, begge deler jatakk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.