
småbåtentusiasten
Volvo Penta manualen beskriver smøring av impellerhuset (sjøvannspumpen) og innsiden av lokket med glyserin / glyserol og advarer i manualen om at alt annet vil ødelegge impelleren.
Se manualen til D1/D2, s.62 (PDF s.64): https://pubs.volvopenta.com/publications/47708094
Glyserinen vaskes hurtig vekk, så innsmøringen gjøres for å hindre tørrkjøring før vannet når frem.
Senere er det vannet som "smører" impelleren og den skal naturlig nok ikke gå tørr.
Impelleren i min Volvo Penta dieselmotor er giret og roterer svært hurtig i forhold til motoren og presset på impellervingene i den trangeste delen av impellerhuset er stort, så ødeleggelse av tuppen på impellervingerne skjer fort. (Har testet!)
Jeg heller vann i sjøvannsslangen før sjøsetting slik at impelleren slipper å suge luft før den klarer å drar vannet over en opphøyet bøy (svanehals) i slangen, på vei inn i impellerhuset.
Hvis impelleren er litt slitt eller impellerhusets lokk ikke ligger tett an mot impelleren kan det ta tid før vannet når impelleren på vei fra sjøvannsinntaket / bunnen av seildrevet.
NB! Pakningen til impellerhusets flate lokk er svært tynn med hensikt. Å bruke tykkere pakning, feks. gummipakning vil gjøre pumpen ineffektiv, vannet vil "lekke" inne i pumpen.
Glycerin fås også kjøpt på apoteket eller hos f.eks Panduro.