saga Startet 1.November.2004 Link til dette innlegget Startet 1.November.2004 Jeg kjøpte i sommer en 92 mod. Suzuki DT 9,9. Skulle ta høstsjekk på den i helga og oppdaget at gearoljen var grå. Tenkte derfor at jeg skulle skifte simmeringene på propellakselen. Når jeg tok ut de gamle simmeringene så var begge snudd samme vei med stålfjæren ut mot propellen, altså sjøsiden. Har tidligere skiftet tetninger på et Volvo DP290A hekkagregat og der var det slik at den ene simmeringen skulle snu innover og tette slik at oljen ikke lakk ut mens den bakre simmeringen skulle snu utover og tette for sjøvann. Ringte nærmeste Suzuki-forhandler men selv om de studerte verkstedbøkene så kunne de ikke gi meg svar på om simmeringene skulle monteres hver sin vei eller samme vei. Håper det er noen her som kan fortelle meg det. Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Jeg har en Clymer Suzuki outboard shop manual 1992-1999 og her står det: Place the inner seal into the seal opening in the bearing carrier with the seal lip facing toward the propeller side of the carrier. Carefully drive the first seal into the bearing carrier until it is just below the seal opening. Place the second seal on top of the first seal with its lip(open face) facing toward the propeller side of the carrier. Carefully drive both seals into the carrier until they bottom or just reach the depth noted prior to removal. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 1.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Jeg har en Clymer Suzuki outboard shop manual 1992-1999 og her står det: Place the inner seal into the seal opening in the bearing carrier with the seal lip facing toward the propeller side of the carrier. Carefully drive the first seal into the bearing carrier until it is just below the seal opening. Place the second seal on top of the first seal with its lip(open face) facing toward the propeller side of the carrier. Carefully drive both seals into the carrier until they bottom or just reach the depth noted prior to removal. Takk for tilbakemeldingen, men hva er det egentlig som menes her? Den første ringen skal altså monteres med "seal lip" (forseglingsleppe?) mot propellsiden. Hvilken vei blir egentlig det? Den andre ringen skal monteres med "its lip(open face)" (leppen) mot propellsiden. Ordlyden her er ikke så annerledes enn ved den første ringen men det kommer klarere frem at den "åpne" delen av ringen skal monteres mot propellen. Jeg var forsåvidt sikker på at den andre (bakerste) ringen skulle monteres med den "åpne" delen mot propellen. Det jeg ble mere usikker på var den innerste ringen siden den var montert samme vei som den ytterste. Jeg ble egentlig ikke særlig klokere på hvilken vei den innerste ringen skal monteres. Er det noen som kanskje tolker dette bedre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2004 Link til dette innlegget Svart 1.November.2004 Har ikke vært borti dette på båtmotorer, men jeg har vært borti andre motorer for bruk under vann (thrustere for undervannsfarkoster m.m.) og der er det vanlig å ha den innerste med leppa innover for å holde olja inne, og den ytterste med leppa utover for å holde vannet ute. Så lenge det ikke er noe trykk på oljesida som fordrer dobbelt tetning utover så synes jeg at det naturlige ville være den første innover og den andre utover. NB: Husk rustfri fjær på den ytterste. Ellers tetter den ikke lenge.. Men det kan jo også være at man anser det som mindre kritisk at olja lekker ut, og derfor velger å ha dobbelt tetning fra vannsiden?? Tror imidlertid at jeg ville gått for en hver vei. Det kan umulig bli særlig feil etter mitt syn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
saga Svart 10.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Tenkte jeg skulle ta denne frem igjen da jeg nå har mottatt delene til påhengsmotoren og er klar til å montere sammen igjen, men fortsatt ikke fått fastslått 100% hvilken vei simmeringene på propellakslingen skal stå. De gamle simmeringene stod altså begge montert samme vei med stålringen/leppa ut mot sjøsiden, mens jeg fra tidligere erfaringer bla. a. fra et Volvo DP290A hekkagregat trodde de skulle snu hver sin vei - en for å tette for oljen slik at den ikke skulle lekke ut og en for å tette for sjøvann slik at det ikke skulle lekke inn. Er det noen som med 100% sikkerhet kan fortelle meg hvilken vei de skal stå før jeg tar en sjans og monterer simmeringene samme vei som de gamle stod? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.