Jump to content

Eurekas oppgraderinger og vårpuss 2011.

Eureka

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne lage en tråd om mine oppgraderinger og vårpuss/ klargjøring. Ikke sikkert det blir noe nyttig for andre i det hele tatt, eller kanskje noen kan hente inspirasjon til ett og annet og terskelen blir mindre for å gjennomføre dette ettersom det blir dokumentert med bilder og tekst. Dette er nybrottsarbeid for min del så kommentarer er det bare å komme med.

Uansett, båten er en Grandezza 31DC fra 2007. Den står enda under bjelkeoverbygg og lys burka, så da har jeg det både tørt og greit med naturlig arbeidslys. I dag var det 13 grader i båten, så jeg skal ikke klage. Synes å huske at det var 4-5 grader på samme tid i fjor...

Følgende prosjekter står på plakaten og gjennomføres sannsynligvis i løpet av 14 dager:

-Montere vindusviskermotor BB side, har i dag kun på SB side.

-Montere en rulle i baugen for å trekke opp ankertau. Har ankervinsj akter og det er et for stort prosjekt å montere det fremme også.

-Skifte septikslange

-Skifte pakninger på Jabsco manuelt toalett.

-generell vårpuss, klargjøring av motor mm.

I dag startet utføringen av prosjektet "montering av vindusviskermotor mm". Det har vært en del tankevirksomhet og planlegging. Identisk Roca motor, pusserarm og pusser ble innkjøpt. Dette kom på ca. 1500 kr.

Først målte jeg ut avstander på vinduspusser-innfestningen på SB i forhold til noen gitte punkt. Deretter ble beslaget på BB side plassert på et punkt og tapet fast med gaffatape. For å forsikre meg om at plasseringen ville fungere før hull ble borret til aksling, presset jeg enden på den sorte delen av pusserarmen ned mot stedet hvor akslingen ville komme igjennom. Deretter var det bare å sveipe over vinduet og se til at den ikke berørte karmer og pakninger noe sted når paralellarmen/ pusserarmen var på maksimal rekkevidde. For de som ikke har studert paralellarmen særlig, så går det ann å justere lengden på begge armene. Pusserbladet strakk seg helt ut til ytterkanten av BB vindu og 16 cm fra senterbjeken av hele vindusflaten.

div_april_2011_194.jpg

Ettersom både utmålingen var så og si identisk med SB side og "testen" viste at den ville dekke vinduet godt, tok jeg fram drillen med en 15mm fres fra BT frempå. Aksingen er 15,8mm så etterpå ble det dremmel. Fresingen gikk overraskende godt. Første gang jeg lager et slikt hull i båten og her var det 4-5 cm tykt i dekket. Jeg var redd gelcoaten skulle sprute i randen av hullet men neida. Lett som bare det. Takplaten under dekk var allerede tatt ned og ledninger til takspotter flyttet til siden.

div_april_2011_196.jpg

Etter en kjapp runde med dremmel så var hullet stort nok til både aksling og tetningsmiddel.

div_april_2011_198.jpg

Under dekk så det slik ut etter at motoren var midlertidig satt på plass. Her blir det saget hull i takplaten slik at motoren kommer til å stikke litt nedenfor himlingen. Skal lage et trekk som tres over motoren.

div_april_2011_199.jpg

Ettersom en Roca pussermotor er fabrikkinnstilt på "høyrestopp", altså den siden pusseren stopper på sett fra førerposisjon, må den nye motoren modifiseres til "venstrestopp" siden jeg vil ha begge viskerene til å stå i hver sin ytterkant av SB og BB side. Bruksanvisningen er grei og dette tok meg 5-6 minutter. Videre har jeg samme vinkel, 110 grader, som den er innstilt på i utgangspunktet så det er greit. Men for de som må ha mindre pusservinkel, er dette lett å endre på. Videre finnes det ulike lengder på akslingen.

Det var dagens arbeid. Tok meg en drøy time og vi var to mann til å gjøre jobben. Elektrisk arbeid blir bistått av en som kan dette, men ledninger gjennom skott og himling ble delvis trukket forleden dag. Bryter, sikring og ledninger til og fra disse var allerede montert på fabrikken, heldigvis...

Redigert av Eureka (see edit history)

En fantastisk dag for båtpuss på sunnmøre. Da jeg løfta bort deler av burkaen i 13-tiden var det 37 grader under der...

Så, dagens første store oppgave: kalesje.

Det er jo noe som ble diskutert nylig, særlig hva som funker mot jordslag. Jeg synes tråder hvor man argumenterer for og mot produkter godt kan dokumenteres med faktiske bilder. Derfor gikk jeg med kamera i lomma i hele dag.

Kalesjen er fra 2007 og fikk mye jordslag før båten kom på land i høst. Den har hengt tørt, mørkt og luftig i hele vinter.

I går ble den vasket med grønnsåpevann og skrubbet lett med en myk svamp. Utvendig ble det ganske bra, men jordslaget innvendig var like fremtrendende.

Tok fram ei flaske med International Textil Mildew Cleaner og påførte dette på noen utvalgt felter fremme på kalesjen (mellom vinduene) i tilfelle det ble betydelig bleking.

Her et et eksempel:

22.04.2011_012.jpg

Påførte stoffet med spruteflaske så området ble helt vått. Så 15 minutter kaffipause..Kjente lukta av svømmebasseng, klor, og tittet bakpå flaska, 10 % aktivt klor..

22.04.2011_016.jpg

Når det nærmet seg tiden, brukte jeg myk svamp og børstet stoffet, deretter spylte bort med masse vann.

Resultatet som vått, samme sted og omtrent like lysforhold:

22.04.2011_018.jpg

Ikke alle steder ble like fri for jordslag, men etter en runde til ble det ganske bra.

Det var ganske enkelt i bruk og om det så skulle vise seg at stoffet blir litt bleket så er ikke det så nøye siden det er innvendig og blekingen blir jevn. I morgen er alt tørt og da faller dommen om jeg tar hele taket innvendig.

Deretter var det teaken på badeplattform og dollbord som skulle til pers. Den har blitt renset, restored og oljet med International-produkter de to siste sesongene. Gudene må vite hva forhandler hadde gjort, overligger.

I fjor ble det litt full fart, så resultatet var ikke perfekt.

Følgende prosedyre ble det:

Vask med grønnsåpevann og fille. Litt børsting med oppvaskkost på sidene av teaken for å få bort svart hinne og grønske i ytterkant mot gelcoat. Spylte godt og tørket av overflødig vann etter en stund.

Deretter ble det påført International teak restorer som fikk stå i 15 minutter.

Så var det frem med en oppvaskbørste, myk svamp og grov svamp. Børstet på tvers av fibrene, og litt på langs, selv om sistnevnte er fyfy...

Ble to timers jobb for to mann og i morgen får en se resultatet når det er tørt.

Her er et bilde etter grønnsåpevask og at partiet, dollbord, hadde tørket en del.

22.04.2011_022.jpg

Synes teaken fikk en veldig grå farge i fjor etter oljing. Målet er å få frem den gyldne fargen før ny olje legges på i år.

Her er ett bilde av teaken i salongen. Den ble grundig vasket, renset, restored og oljet for 2 år siden. I fjor ble den kun vasket med grønnsåpevann, hvilket er hva som er planen i år også. Synes den er fin og gylden, passe mørk.

22.04.2011_023.jpg

Her er midtveis i behandlingen. Den ene spilen begynner å få en finere, ren farge, mens noe er fortsatt grått. Stort sett er det skit som løsner, men det er nok noe fiber også som ruller av.

22.04.2011_011.jpg

Mulig det blir lett pussing med pussepapir før oljing dersom det er ujevne sjatteringer i gyldent og grått.

Så det var det, bortsett ifra at skroget og overbygg ble vasket med såpevann. Etter å ha spylt av, var det overraskende blankt og vannet prellet av. Cleaner, pollering og to lag wax fra sist vår har holdt bra. -også dette fra International. Ingen sorte striper eller flekker som satt igjen etter vask. I år skal jeg prøve Nano Polish som ble kjøpt inn i fjor.

Båten ble vasket med såpe minst en gang i uken i fjor...og det hjelper nok på.

Værmeldingene skal være gode i morgen også, så da gyver jeg løs videre...

Oppfordringen blir til dere alle, ta foto når dere prøver ulike produkter så vi har å titte på når vi diskuterer hva som er best.

Synes teaken fikk en veldig grå farge i fjor etter oljing. Målet er å få frem den gyldne fargen før ny olje legges på i år.

Interessant tråd, all respekt til deg som tar alt arbeidet med beskrivelse og dokumentasjon. :thumbsup:

Men, hvorfor vil du olje teaken? (Da tenker jeg på den utvendige, på badeplattform, o.l.) Jeg har hatt mange båter med utvendig teak, har brukt alle slags lakker og oljer, inkludert Owatrol ørten strøk del I + 2. Gått fram etter alle kunstens regler med forarbeid, rensing, osv. Men uansett, samme hvor mye arbeid jeg har lagt i det, erfaringen er at den utvendige teaken er pen maks to måneder, etter det har sol, regn, sjø og salt begynt å ødelegge herligheten, først en liten flekk her, så en flekk der, er det lakk så sprekker det, og til slutt blir hele flaten bare en skjoldete og skabbete etterlevning av fordums prakt. Jeg ga opp til slutt, har annet å gjøre enn å stadig pusse og olje / lakke teak.

På båten jeg nå har, lar jeg teaken være ubehandlet. Vasker og skrubber den med grønnsåpe hver vår. Ser selvsagt ikke like lekkert ut som NYOLJET teak, men du verden så mye penere det ser ut enn halvslitt, halvpent, halvdekt, skabbete oljet eller lakket teak. Aldri mer olje eller lakk på min teak, og min neste båt skal helst ikke ha ekte teak i det hele tatt, - Flexiteak / laminat here I come! :wink:

Hyggelig med noen kommentarer, trenger ikke mange go'ord for å rettferdiggjøre at jeg fortsetter denne tråden. Og tanker rundt jobben som blir gjort er viktig. Andres erfaringer og vurderinger er gull verdt. Jeg vil ikke med denne tråden si " slik skal du gjøre det" men heller vise "hva og hvordan JEG gjør det" og så er det opp til dere andre å ta mine erfaringer, med selvsyn, med i deres arbeid.

Angående rensemiddel med klor og dens forringelse av sømmer, så var jeg ikke veldig klar over det. Skal ha det i mente dersom jeg tar hele taket også. Hittil er det stort sett flater uten sømmer som er påført rens, ikke mye direkte på sømmer, før det har blitt spylt av med mye vann. Uansett synes jeg resultatet ble meget bra. Sannsynligvis blir det kjøpt ny kalesje til neste år og da blir den eksisterende kalesjen en "tidlig vår og sen høst kalesje" og den nye vil bli brukt i varmere perioder hvor båten brukes mye med reglemessig utlufting.

Det er mulig jeg kommer til å prøve et vaskemiddel for tekniske goretex-jakker, Bergans-typer, som har fungert veldig bra for å vaske jakker etter lange og skitne fjellturer. Bilder av det kommer naturligvis. :)

Dagens første gjøremål: impregnering av kalesjen.

Nok en gang var det International sitt produkt som ble brukt, "Tekstil waterproofer" er jo et lovende produktnavn. Inneholder silikon, så det ble "maskert" med to gamle håndduker langs vinduer. Vaselinolje tar melkehvite flekker om det var noe jeg glemte å tørke bort.

Dette er en spruteflaske og egner seg etter min erfaring best når kalesjen ligger flatt så det ikke renner.

Kjøpte noen skumpensler, BT 3-pakning, som egentlig skulle brukes til teakolje, men den fungerte igrunn veldig bra til å fordele impregneringen utover samt å påføre på smale slisser med kalesje, slik som mellom og inntil vindu. Sprutet da rett på skummet og dro penselen bortover.

23.04.2011_002.jpg

Bare som et forsøk kommer jeg til å gi bakre del av kalesjetaket en runde med strykejern på 1 prikk. Dette er et kjent trisk i ludu for å gjøre goretex o.l. tilbake vannavstøtende egenskaper etter vask. Fibrene er tross alt rubbet litt opp nå etter vask, så jeg tenke det kan fungere som en "lukking" av fibrene igjen.

Dessuten skal vinduene få seg en runde med vaselinolje for å rense ut skit som ikke mild såpe tar og gi den glans.

Så var det over til teak og olje.

Her er det, som jeg vet, mange synspunkter og jeg forstår forsåvidt argumentet om at det blir mindre pent etter noen måneder. Jeg har lyst til at båten og teaken ser pen ut fra sesongstart og vasker jevnt gjennom sesongen. Uansett, dette er måten jeg gjør det på, uten at det er "mere riktig måte enn andre måter". Når det kommer til teakbehandling er det noe vi ALDRI kommer til å bli enige om her på BP :)

I går ble teaken vasket og restored. Ikke noe stor kunst igrunn. Den tørket over natten og i dag var resultatet slik før oljing.

23.04.2011_005.jpg

Har fått frem noe av gløden jeg var ute etter. Teaken er fortsatt fin og jevn uten riller mellom årringene, hvilket betyr at jeg ikke har gravd ut de mykere ved-fibrene mellom.

Jeg ser at den brede, single staven midt i bildet er langt penere og uten sorte stiper slik som de andre har. Det slår meg at denne kanskje holder en høyere kvalitet enn de andre og er valgt ut til det siden den ligger alenen. Ellers så er det sannsynligvis også fordi det ikke er noe nating på siden av den som smitter direkte. Noen som har noen tanker å bidra med?

Deretter ble det oljing, nok en en gang International, teak oil. Kjøpe som tidligere nevnt skumbørster på BT, og prøvde denne typen for føste gang. Tidligere har det vært brukt pensel med hår.

Skumbørste anbefales på det sterkeste. Null søl, høy presisjon og jevn fordeling. Det viktigste er nok presisjonen i forbindelse med påføring av olje langs kantene og den vertikale cm ned mot gelcoat. Tidligere har jeg slitt med at hårene på penselen har lagt igjen en stripe med olje på gelcoat som igjen gir stygg farge i løpet av sesongen.

23.04.2011_012.jpg

Slik så det ut etter at lag nummer to hadde begynt å tørke godt inn:

23.04.2011_015.jpg

I morgen kommer jeg til å tørke over teaken med en gammel håndduk for å få fort det som skulle være overflødig, samt tørke av natene.

Så et litt artig bilde. Hva er det egentlig motivet for dette bildet?

23.04.2011_010.jpg

Du sier jo det selv, - om man gjentar behandlingen i løpet av sommeren, da kan teaken holde seg fin. Mitt poeng var ønsket om å slippe denne stadige etterbehandlingen. :wink:

Når og hvor mye teakfinishen taper seg vil selvsagt variere fra båt til båt, avhengig både av hvilket produkt man har på (antall strøk), om det er lakk eller olje, kvaliteten på veden i selve teaken, værforholdene på stedet og hvor ofte man bruker båten, dvs. hvor mange oversprøytinger med saltvann man har hatt. Osv.

Men om noen klarer å holde teaken fin gjennom en hel sommer uten gjentatte etterbehandlinger i løpet av sommeren så er det sikkert flere enn meg som gjerne vil høre oppskriften! :smiley:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Det hadde vært interessant å lære om teak fra de som virkelig kan det. Om hva som kjennetegner et godt lagt teakdekke med god kvalitet på materialet etc etc.

For i dag var det dollbord som fikk olje. Gikk unna med skumpensel. Ca 15 minutter på hver side tok det. Tror jeg skal rekke å gjenta den behandlingen i løpet av sommeren.

Siden teak ble et lite tema her nå, så legger jeg ut et bilde som viser før og etter behandling med ett strøk. Det ble noe mørkere etterhvert som oljen fikk "satt seg" etter 2. strøk.

24.04.2011_002.jpg

Så fant jeg en plass der teaken har krummet seg på en spile. Naten her var dårlig for 2 sesonger siden, og jeg gjorde da et forsøk på å utbedre det. Ikke noe fagarbeid for å si det slik, men den har holdt seg.

Her er spilen, helt til høyre.

24.04.2011_007.jpg

Ca 5 cm fra enden på spilen er den skrudd. -jeg antar ihvertfall at det er en skrue som skjuler seg under de runde pluggene i spilen.. Når jeg trykker på spilen der den har krummet seg gir den ikke noe særlig etter. Er det noen god måte å utbedre dette på? -frese ut og skru i en ny skrue nærmere enden?

Videre ble det gjort fremskritt i prosjektet med vinduspussermotor. Bilder av dette kommer en annen dag når det er ferdigstilt. Men motoren er på plass, el-opplegget i orden og det mangler kun å lage hull i himlingen i cabintaket. En absolutt overkomlig oppgave som de fleste burde klare. :)

Forøvrig var det siste bildet i forrige innleg fra undertegnede, tatt mot skroget hvor det var en ripe som skal fikses. Faktisk var det FØR skroget ble pollert og vokset, kun etter en vask. Så noe gjorde jeg riktig sist vår i og med at det var såpass velstelt fortsatt :)

Synes det passet seg med et bilde av båten nå som det nærmer seg slutten på lista med ting som skal gjøres. Burkaen ble avkledd og takstoler ryddet bort for denne gang.

I morgen er det ny dag med godt arbeidsvær, og da kommer flere bilder og ting som er gjort.

Da kalesjen skulle på, måtte jeg slakke på kalesjebøylene for å ikke strekke sømmene for mye. Det er åpenbart at den har krympet seg ørlite etter vask.. ellers så har båten vokst :)

I morgen blir det bl.a. reparasjon av riper i blå topcoat.

26.04.11_016.jpg

I skrivende stund ligger båten nå på vannet. Det er 9 dager siden vårpussen og klargjøringen starta...tror jeg...for jeg har mista tellinga. Etter mange lange dager var det godt å får den sjøklar og se kranbilen komme.

De fleste av oppgraderingene ble ikke gjennomført, satte meg nok for høye mål. Men det er jo gode muligheter for å ta det mens den er på sjøen. Det blir i såfall dokumentert...

Uansett ble jeg veldig fornøyd med ekstra vinduspussermotor på BB side. Bilde kommer når dekselet et trukket i hud. Dette er en jobb som kan anbefales å ta. Ikke særlig komplisert.

Totalt tidsskjema sprakk når det kom til stell av gelcoat. Den var slett ikke ille etter en vask, men når man skal teste nye produkter, så rives man fort med :)

I år ble det en kombinasjon av ulike produkter på de forskjellige sonene på skrog og overbygg.

Hele båten ble vasket med International Super cleaner som er et middel man har i vaskebøtta med lunket vann. Gikk over med svamp og vaskevann. Spylte deretter godt av.

Siden det blå skroget så og kjentes veldig bra ut kun etter Super Cleaner, gikk jeg direkte på med International Marine Polish, for hånd. Polishen inneholder antydninger til småkornet slipemiddel, så det ble en skånsom rensing. Deretter var det International Marine Wax. Begge rundene for hånd. Jeg opplever begge disse produktene som ok å jobbe med. På kvelden, når sola sluttet å varme og temp ble under 12 grader, var det ikke like lett å polere av, men stadig "ompakking" og ny tvistdott så gikk det igrunn upåklagelig. Jeg liker godt å bruke Marine wax til slutt for å lage en slitesterk, glatt og blank hinne. Erfarinene om hvor lett skroget blir å holde gjennom sesongen og ved neste puss, gjør at jeg fortsetter med dette.

Har holdt meg til International i flere år, så jeg vet hva som møter meg, hva jeg kan forvente av det enkelte produkt og hva som funker.

Brukte Liquid rubbing på flekker og små riper og slitte områder. Sprutet på med vann fra pumpeflaske dersom det tørket inn.

28.04.2011_023.jpg

Nytt av året var bruk av International Nano Polich og Wax Sealer med teflon. Hadde ikke brukt dette før, men forelsket meg fort.

Nano Polich var lys gulbrun på farge, litt som en voks. Inneholdt relativt store men få korn sammenlignet med en rubber. Denne fungerte godt til å ta missfarget område av sol, overgang mellom steder kalesjen dekker og ikke dekker som oppå targa'n.

Brukte den også på hele overbygget og hvitt område like over vannlinjen. Nanoen skal tørkes bort før den tørker, så små områder og systematisk jobbing måtte til.

Godt resultat med denne alene, men deretter påførte jeg Wax Sealer med teflon. Et tyntflytende produkt som lar seg svært lett påføre i ett tynt lag, la tørke og deretter polere av. Sinnsykt resultat.

Overflaten blir meget glatt, blank og føles hard.

Wax Sealer med teflon skal være ekstremt smussavvisende, defor tok jeg det på det hvite området like over vannlinje så det er lett å se om det funker. Hvitt område over dollbord hvor det typisk kommer sorte renner fra kalesje/ vinduspakning og en og annen sort skosåle, fikk sitt. SÅ får vise hva som skjer.

Den skal være UV-bestandig.

Om nanoen var ekstemt mye bedre enn annen polich ar vanskelig å si. Følte den var mere skånsom og tok missfarging bra, kanskje bedre enn Marine Polich.

Wax sealer er ikke å anbefale på steder du skal gå, såfremt du ikke vil at de som krysser dekket ditt på vei ut til neste båt, skal gå på tryne.. Det blir svært glatt. Jeg brukte Marine Wax som avslutning på dekket, den er ikke like glatt. Dekket har antiskli..

En liten samling produkter som ble brukt.

28.04.2011_010.jpg

Så til dagens store aha-opplevelse:

Det er sikkert flere her med nye båter som har takhimlinger og veggdetaljer/ interiør hvor det er lette plater kledd i kusthud og er festet med borrelås til bakplate. Og det er sikkert flere enn meg som har banna høyt over at det kan være veldig vanskelig å få platene pent og riktig på plass etter at de har blitt tatt ned. I forbindelse med trekking av kabler til vinduspussermotor, tok jeg ned noen slike. I dag skulle de på plass. Borrelåsene, som var 5 cm brede, festet seg alltid for tidlig fast før plata var på plass.

Etter noe tenking tok jeg et par brødposer og la bak plata slik at de dekket borrelåsene og samtidig stakk ut på framsiden. Dyttet platen på plass i kroker og kriker, så til at de lå pent og deretter trakk bort brødposene. Smækk smækk, ferdig ferdig. Bilder kommer som demo :)

Elles starter D6 maskinen fint, fikk kjøling, lading og riktig oljetrykk, så da skal man ikke klage. Ladin og oljetrykk var litt merkelig på slutten av høsten, så dahar det ordnet seg selv. Wallasen gikk som bare det på første forsøket.. :)

Etter at jeg fikk høre om en kar som druknet maskinen med vann fordi han hadde plassert det gjennomsiktige sjøvannsfilterdekselet OPP NED og deretter skrudd på det sorte lokket gjorde jeg følgende :)

28.04.2011_015.jpg

-det er ikke alltid jeg som tar inspeksjonen..

• 5 år senere...

bilde

Ser på samme type vindusvisker-løsning til min Skarpnes 9100, men usikker på om det er plass mellom takplater og dekk. Derimot er min største bekymring for en slik løsning max vinkel fra dekket der aksel kommer opp (nærmest horisontalt) og opp mot vinduet som skrår veldig bakover - noen innspill på det?

Pål

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...