Jump to content

En båt blir til - nå er båten ferdig!

Bitteliten

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt  :flag: Den ser kjempebra ut. Ser at dere har lagt inn en del ekstra for å få den som dere vil ha den.

Hyggelig å se at motorvalget funker bra. Alle omtaler skryter jo av de nye motorseriene til VP. Kun dette med vekten da, særlig for 310-versjonen av D6 som jo du har. Men nesten 40knop er veldig bra. At den ligger annerledes i vannet har nok sikker sammenheng med den vesentlige tyngre D6 sammenlignet med KAD300. Litt morsomt å tenke på at vinteren 2001 vurderte vi å kjøpe en Nidelv 300, men syntes den ble alt for dyr sammenlignet med brukt Hannah II som vi endte opp med. Vi ble da anbefalt KAD43 av den lokale forhandleren i Oslo. KAD44 var vel maks den gang. Det kan ikke ha vært all verdens futt i det??

Det med aksellerasjonen bør du få sjekket ut. Kanskje er det feil propell? Jeg synes 12 sek virket mye tatt i betraktning den toppfarten du får ut. W37 bruker iflg. offisielle VP-tester 6,6sek med 2xKAD300 (vedig lett lastet) og 7,1 med 2xD4-260 (moderat lastet). Ikke at dette er sammenlignbart nødvendigvis, men allikevel. W37 er jo en ganske tung båt med rundt 7,5 tonn med fulle tanker og noe last.

Nidelv-folkene er veldig ordentlige, så de gjør helt sikkert alt for at dette skal bli minst like bra som du har håpet på.

Nok en gang - lykke til med ny båt. Håper vi sees på fjorden til sommeren.  :sailing:

PS. Joda - jeg skjønner hvor dere gikk på testturen  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hyggelig å se at motorvalget funker bra. Alle omtaler skryter jo av de nye motorseriene til VP. Kun dette med vekten da, særlig for 310-versjonen av D6 som jo du har. Men nesten 40knop er veldig bra. At den ligger annerledes i vannet har nok sikker sammenheng med den vesentlige tyngre D6 sammenlignet med KAD300. Litt morsomt å tenke på at vinteren 2001 vurderte vi å kjøpe en Nidelv 300, men syntes den ble alt for dyr sammenlignet med brukt Hannah II som vi endte opp med. Vi ble da anbefalt KAD43 av den lokale forhandleren i Oslo. KAD44 var vel maks den gang. Det kan ikke ha vært all verdens futt i det??

Det med aksellerasjonen bør du få sjekket ut. Kanskje er det feil propell? Jeg synes 12 sek virket mye tatt i betraktning den toppfarten du får ut. W37 bruker iflg. offisielle VP-tester 6,6sek med 2xKAD300 (vedig lett lastet) og 7,1 med 2xD4-260 (moderat lastet). Ikke at dette er sammenlignbart nødvendigvis, men allikevel. W37 er jo en ganske tung båt med rundt 7,5 tonn med fulle tanker og noe last.

Vedr. aksellerasjon. Testene ble tatt så amatørmessig som det går an. Vi sa "klar - ferdig - gå" - så ga jeg gass - og Frode på Nidelv startet stoppeklokka på mobilen sin  :eek:. Loggen hoppet 3-4 knop opp i slengen - og akkurat når vi passerte 20 knop var neimen ikke lett å si. Således er testene helt feil. Jeg har også sett testen på W37. Men jeg leste test av Aquador 28 med D6 310  i Motorboat Monthly - og den gikk 0-20 på 19 sekunder. Sammenlignet med KAD 300 tror jeg kanskje at aks 0-10 knop er dårligere pga vekten og at KAD motorene har kompressor som gir trykk helt fra bunnen av - men så kommer dreimomentet og kraften på D6'en frem ved rundt 1500 Omin og da trykker det ganske bra. Totalt sett opplevde jeg båten som langt mer dynamisk med D6310 enn KAD 300

Volvo Penta skal se over båten min i morgen - og jeg har bedt Nidelv om at de tester aksellerasjon og sjekker at vi har rett propell

Nidelv har nå under bygging en 300 Sport med D6 350. Den motoren har kompressor i tilegg for bedre aksellerasjon - den kommer nok til å flytte på seg. Jeg vurderte å bytte opp til denne - men den koster 70.000 kroner mer - og det synes jeg den ikke er verdt. Windy kjører denne motoren frem som et godt valg på 32 Grand Tornado og 32Scirocco nå.

Dette med vekten på motoren skulle påvirke hvordan båten er i vannet var jeg forberedt på. Dog forventet jeg at vekten skulle trykke hekken ned - ikke baugen. Mulig at det er trykket fra propellen som trykker baugen ned. Båten virker ikke tung i vannet.

Nidelv 300 med KAD 43 er nok ikke så sprekt nei. Tror den topper litt over 30 knop -men den må nok trimmes aktivt for å komme ut av vannet. Har jo skjønt at du har vært lykkelig med Hannah II - og du vet jo hvorfor vi valgte Nidelv og ikke Windy. Jeg får ta på meg pen skjorte og slips neste gang jeg ser på en Windy - kanskje vi blir bra nok da. :wink:

3. motoren virker som den skal - elektronikken hikker litt

4. styringa lekker litt hydraulikk og må justeres

Volvo kommer til Nidelv i morgen for å kontrollere installasjonen og rette feil

nå har VP vært og sett over båten. Styringa trengtes å luftes skikkelig å bli fylt opp med tilstrekkelig olje. Motoren fungerer som den skal. Elektronikken kan i følge VP visstnok  være litt vanskelig de første gangene motoren starter, men nå fungerer alt som det skal.

Er det noen som har erfaring med EVC fra Volvo Penta og hvordan startprosedyrene er her?. Startprosedyrene her er visstnok ikke samme som på EDC som er på KAD motorene.

Propellvalget var også riktig i følge Volvo. Propellen er STOR (og dyr :eek:). Jeg har kjøpt med en ekstra propell, og den koster nesten like mye som gummibåten og påhengsmotoren. Propellen er laget i en legering av stål, messing og et eller annet mer. Aksellerasjonen 0-20 knop får jeg teste til sommeren.

Bilde

• 2 uker senere...

Nå er båten ferdig og båten er på plass på lager hos forhandler. Der skal den ligge trygt og godt frem til en gang i april når isen går på vannet og sesongen begynner.

Båten ble påsatt navn så fort den stod trygt plassert, men dåpssermonien ble noe enkel pga 4 kuldegrader. Må si at jeg er litt misunnelig på Divemaster som fikk med seg hele storfamilien på dåp - men han har jo et skip

Bildene under viser hvordan båten ser ut. Den er ikke pakket ut av plasten ennå og bære preg av å komme rett fra lastebilen. Kalesjen trengte litt justering og er hos HH.

Bilde

her står båten på sin vinterplass - med beskyttelsesplast og nedfeldt targabøyle

Bilde

her er cocpiten ferdig. Bordet mangler - det ble stoppet i kvalitetskontrollen til Nidelv og blir ettersendt. Jeg var vedig i tvil om vi skulle ha blå sunbrella eller hvit skai på putene. Er nå glad vi valgte blå seter. Midt i bildet henger antennamasta som er felt ned for å komme under broene på E18 fra Arendal

Gratulerer med båten som ikke er såå "bitteliten" lengre. Hva ble løsninga på jolle-snappene akterut? Fant ikke igjen den tråden, men mener å huske det var deg. Trenger du "teak-plank" til uttrekkbare slidere får du sende en IM. Lagde det en gang med innfresa SS-5x45 som skjult forsterkning til en Nimbus 31.

Vår "SSS" Store Stygge Stål befinner seg ofte i Østfoldskjærgården. Ser du oss og trenger noe solid å fortøye i så gi et støt i hornet!

Hva ble løsninga på jolle-snappene akterut? Fant ikke igjen den tråden, men mener å huske det var deg.

Jeg la ut bilder av dette i dag - og de finner du her

Forøvrig ligger båten vår trygt forvart på vestfoldsida av Oslofjorden i vinter - så noe hilsing blir det nok først til våren. Men da blir det nok en hel del turer - om tiden tillater det.

Ser du oss og trenger noe solid å fortøye i så gi et støt i hornet!

I sjøveisreglenes regel 34 står det litt om manøver- og varselsignaler.

Et kort støt i hornet betyr: "jeg forandrer kurs til styrbord".

Et langt støt i hornet skal gis når du nærmer deg en sving e.l. hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring. Eventuelle andre fartøy som befinner seg 'bak hindringen" skal svare med samme støt i hornet.

:cool::wink:

Jammen godt at vi har mobiltelefon og VHF når vi ikke kan bruke hornet.

Ellers har jeg nå også lyskaster og svigerfar som var signalmann i Marinen - så på ett eller annet sett skal vi nok få kommunisert.

Jeg nøyer meg med å huske på 1støt=jeg går til stb, 2 støt=jeg gårtil bb, 3 stø=jeg bakker, 5 støt=pass deg - jeg har begrenset manøvreringsevne og er stressa av alle disse småbåtene rundt meg :wink:.

Dette lange støtet der man varsler at man kommer rundt en sving med dårlig sikt blir fint i Blindleia til sommeren. Da blir det nok fred og fordraglighet

.........blir fint i Blindleia til sommeren. Da blir det nok fred og fordraglighet

Kanskje ikke særlig praktisk å henge på hornet rundt hver en sving. Hornet mitt er ikke veldig mye brukt, og må vel innrømme at jeg sjelden følger nevnte regel. Men kunne liksom ikke la være å nevne den  :smiley:

I sjøveisreglenes regel 34 står det litt om manøver- og varselsignaler.

Et kort støt i hornet betyr: "jeg forandrer kurs til styrbord".

:cool::wink:

Sorry! Jeg er nok feil målgruppe... lever blandt annet av å instruere i dette faget... og når jeg uteksaminerer gutta skjønner de forskjell på "et støt i hornet" og "ETT" støt i hornet.

Forøvrig, uten på noen måte å skulle være belærende, er dette signaler du IKKE skal forvente at andre tolker riktig, da kunnskapen desverre er laber rundt disse reglene. Jeg testa det ut for morro skyld nedover kysten på forrsommeren og fikk mange muntre opplevelser. Jeg vil anslå at mindre enn 10% av "lystbåtskipperne" tolka våre signaler riktig. :blush:  

Må henge meg på gratulantene, drømmebåt! Tror du har valgt riktig motor, jeg ville iallefall valgt noe nytt og moderne kontra noe som er på vei ut. Selvsagt er sistnevnte mer gjennomprøvd og kan dermed ha mindre feil, men du har 5 års garanti i kjøpsloven og en seriøs leverandør (nidelv, er ikke sikker på om volvo er like seriøs) i ryggen.

Men, dette må vel bli en lang vinter for deg? Jeg kjøpte båt i september 03 og det var fælt lenge å vente et halvt år før jeg fikk se båt igjen, men, men. Du har fått deg en sikkelig prøvetur! Den som venter på noe godt :yesnod:

Lurte på en ting, skal ikke slike motorer kjøres inn? Høres ut som om du var noe tung på hendelen  :lol: til at det var første tur, men det er kanskje slutt på dette med innkjøring?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Nå er båten ferdig og båten er på plass på lager hos forhandler. Der skal den ligge trygt og godt frem til en gang i april når isen går på vannet og sesongen begynner.

Båten ble påsatt navn så fort den stod trygt plassert, men dåpssermonien ble noe enkel pga 4 kuldegrader. Må si at jeg er litt misunnelig på Divemaster som fikk med seg hele storfamilien på dåp - men han har jo et skip

Gratulerer med nyanskaffelsen !! Kjempefin er hun, og vil sikkert gi dere uendelig mye glede. Hvis jeg hadde hatt dåpssermonien i kuldegrader, så hadde det mok blitt relativt enkelt.... men jeg klarte å smyge den inn før det ble for kalt ... Hvis du vil ha mer folk tilstede, så kan vi sikkert arrangere en sjøsettingssermoni, med tilhørende feiring når du er klar i 2005 .... hva med det første båtplassen treffet i 2005 der hvor hun skal sjøsettes??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Men, dette må vel bli en lang vinter for deg?

Lurte på en ting, skal ikke slike motorer kjøres inn? Høres ut som om du var noe tung på hendelen  :lol: til at det var første tur, men det er kanskje slutt på dette med innkjøring?

Jeg har besøksavtale med forhandleren slik at jeg kan ta meg en tur innom av og til for å tilfredsstille abstinensene. Også gjør jobben at jeg ikke har tid til å sitte og tenke på båt gjennom vinteren.

Vedr innkjøing: Motoren har gått noen timer i benk før den ble levert har jeg hørt. Innkjøringsprosedyren er i følge brukerhåndboka til VP å ikke ha full gass over lang tid og variere turtallet ofte de første 10 timene. Enklere sagt enn gjort dette her..

Gratulerer med Bitteliten III, da.  :flag:

Den ser kjempelekker ut. Det er tydelig at dere har jobbet en del med å finne gode løsninger, som vi til en viss grad også har fått ta del i her på Baatplassen.

Blå puter ble lekkert (jeg hadde vel tatt blå i dag, men fruen er såre fornøyd med de lyse. Men - man skal jo aldri angre på det man har gjort, da). Oppheng for påhengeren ble flott. Lurt med den støtten langt nede. Påse forresten at du setter motoren i revers når du henger den opp. Det er bare da den er låst i vertikal stilling.

Også snap-davitene ble meget bra. Kjekt å kunne ta dem av når du ikke har bruk for dem. Som du sier - en trenger jo ikke ha med gummibåten bestandig. Du må løfte gummibåten opp av sjøen for å henge den fast i davitene, men det tror jeg ikke blir noe stort problem - båten veier ikke all verden. Mulig det kan bli lettere hvis du har et passende tau med den karabinkrok på, som du kan hekte i gummibåten og løfte opp med.

Håper vi sees på fjorden til våren/sommeren.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...