erund Startet 21.April.2011 Link til dette innlegget Startet 21.April.2011 Når tenningen slås av, fortsetter motoren å gå . En liten stund stopper motoren. Hva kan årsaken være? Mekanisk eller elektrisk feil? Kan det være løs kontakt og hva? Konsekvens hvis videre uten stopp? Motoren er Volvo Penta TMD31A. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Hilmar 2 Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 Stopp solenoiden kan ha tatt kvelden. (magnetbryter) eneste som skjer er vel at den ikke stopper Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
erund Svart 21.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 Hva er magnetbryter og hvor ligger den? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Kweelhouse Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 (redigert) Kan kun være treghet i solenoiden p.g.a skitt mellom magnet og spole..... Solenoiden ligger ved dieselpumpa, den kutter dieseltilførselen når du slår av tenningen. Redigert 21.April.2011 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 Da kan du med god samvittighet si til kjerringa, at du ikke fikk stopp på båten og måtte være ute et døgn til. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 (redigert) Kan se slik ut nesten Du kan bare ta tak i den manuelt og dra i den. Da stopper monsteret Redigert 21.April.2011 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Daffy Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 Det som skjer når man skrur av tenningen og motor går videre er vel at dynamoen ryker etterhvert? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gudrun Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 Sjekk og at ikke selve holder for tenningsnøkkel har skrudd seg litt løs... På 30 motorene ihvertfall. var det en stor mutter (på undersiden av dashbordet) som kunne slakke seg opp og da hadde vi et nesten helt identisk problem... Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 21.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 Takk for tipset - skal prøve MEN vil det si at jeg kan rense noe på denne delen eller bør den skiftes? Hva med evt. startmotor eller tenning som også kan være slitt? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Lyspære Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 (redigert) dette bilde er fra aqad40b men er på pumpen her også. Jeg har hatt problem at den ruser seg plutselig ut når den ligger på ca 1000 omdreininger i fri. Da hjelper det lite å ta av switsen. Den ruser opp på over 3000 omdreininger. Kan skrive under på at det ikke er en hyggelig opplevelse å åpne dørkerammen å gå ned til villdyret får å stoppe den.Måten jeg fikk stoppet den på var å knekke sammen diesel slangen, da gikk den en liten stund så klarte den ikke mer. Så jeg har montert en kuleventil på diesel tilførselen. Hvis det nå skjer igjend åpner jeg bare dørkerammen å stenger kranen. lukker igjen å venter til freden senker seg. https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39190/stopp.jpg[/img] Redigert 21.April.2011 av Lyspære (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.April.2011 Link til dette innlegget Svart 21.April.2011 dynamoen ryker etterhvert? Den bryter bare spenningen til ladelampen. kabelen som går fra regulatoren til batteri er konstant og vil derfor ikke brenne diodebroen? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
egilwh Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Har i øyeblikket samme problem på min TAMD61A, men der er det bare et rele som må byttes. Det styrer strømmen til stoppen. Vet ikke om opplegget er det samme på 31A, men ikke så usannsynlig.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mateco Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 Heisann ! Jeg tror du har en slik diesel HP-pumpe: Sjekk i såfall elektrisk forbindelse til Stop-solenoid, pos. 40 på skissa over !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kurt Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 På min 31A motor er det et hakk på tenningslåsen mellom tenning på og der nøkkelen kan tas ut. Det er når nøkkelen står i dette hakket at motoren stopper. Hvis jeg er rask og vrir nøkkelen forbi dette hakket kan jeg ta ut nøkkelen med motoren i gang. Dette er helt normalt på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Har hatt samme motor som Erund og gjort det Kurt her nevner. Da kan en oppleve at motor går videre etter at nøkkel er tatt ut. Sannsynligvis har Erund kontroll på akkurat dette....men det er helt klart et poeng. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
egilwh Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Jeg sjekket på koblingsskjemaet på motoren, og stopp-solenoiden styres også på TMD31A av et rele. Jeg ville sjekket dette før noe mer drastisk. På min TAMD61A sitter det to releer i elektronikkboksen foran på motoren, et for kontroll av starter og et for kontroll av stopp. Da min stopp sluttet å virke, testet jeg ved å bytte om de to releene, og da virket stopp (men ikke starter). Disse går tydeligvis om hverandre. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Furu Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 På min 31A motor er det et hakk på tenningslåsen mellom tenning på og der nøkkelen kan tas ut. Det er når nøkkelen står i dette hakket at motoren stopper. Hvis jeg er rask og vrir nøkkelen forbi dette hakket kan jeg ta ut nøkkelen med motoren i gang. Dette er helt normalt på min motor. Har observert det samme på min 31A, hvorfor er egentlig tenningslåsen bygd slik ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Heram Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Er visstnok ett "kjent" problem med for dårlig jording på disse, sjekk den, evt sørg for å jorde den bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.