Jump to content

Volvo Penta TMD31A vil ikke stoppe


erund

Recommended Posts

Det som skjer når man skrur av tenningen og motor går videre er vel at dynamoen ryker etterhvert?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

dette bilde er fra aqad40b men er på pumpen her også.

 

Jeg har hatt problem at den ruser seg plutselig ut når den ligger på ca 1000 omdreininger i fri. Da hjelper det lite å ta av switsen. Den ruser opp på over 3000 omdreininger. Kan skrive under på at det ikke er en hyggelig opplevelse å åpne dørkerammen å gå ned til villdyret får å stoppe den.Måten jeg fikk stoppet den på var å knekke sammen diesel slangen, da gikk den en liten stund så klarte den ikke mer. Så jeg har montert en kuleventil på diesel tilførselen. Hvis det nå skjer igjend åpner jeg bare dørkerammen å stenger kranen. lukker igjen å venter til freden senker seg.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39190/stopp.jpg[/img]

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post

Har i øyeblikket samme problem på min TAMD61A, men der er det bare et rele som må byttes. Det styrer strømmen til stoppen. Vet ikke om opplegget er det samme på 31A, men ikke så usannsynlig....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg sjekket på koblingsskjemaet på motoren, og stopp-solenoiden styres også på TMD31A av et rele. Jeg ville sjekket dette før noe mer drastisk.

 

På min TAMD61A sitter det to releer i elektronikkboksen foran på motoren, et for kontroll av starter og et for kontroll av stopp. Da min stopp sluttet å virke, testet jeg ved å bytte om de to releene, og da virket stopp (men ikke starter). Disse går tydeligvis om hverandre.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 3 år senere...

På min 31A motor er det et hakk på tenningslåsen mellom tenning på og der nøkkelen kan tas ut. Det er når nøkkelen står i dette hakket at motoren stopper. Hvis jeg er rask og vrir nøkkelen forbi dette hakket kan jeg ta ut nøkkelen med motoren i gang. Dette er helt normalt på min motor.

Har observert det samme på min 31A, hvorfor er egentlig tenningslåsen bygd slik ?

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...