spant Startet 23.April.2011 Link til dette innlegget Startet 23.April.2011 På seilbåten min har jeg ei fettpresse som smører rorstammen, ei presse av det slaget der man skrur på ei skrue som dytter et stempel som igjen dytter fett ned rundt rorstammen. Har ikke hatt båten så lenge, men da jeg tok den opp i fjor høst, la jeg merke til at det etter en stund rant noe som så ut som ei blanding av fett og vann nedover på roret. -Ahah, tenkte jeg, her må det mer smøring til! Men da jeg tørna på skrua gikk den først gaaanske tungt også veldig lett, og ikke noe fett kom til syne langsmed rorstammen. Men er det sånn man veit om man har presa nok fett nedi, at det tyter ut i "hengslet" på roret? Selve stempelet i pressa ser ut til å være av metall, og langs kanten av stempelet er det tetta med grafitt. Det er ikke tett lenger, da jeg demonterte pressa var det masse fett bak stempelet (og nå også utover kjøkkenbenken osv..), kliner man nedi ny grafitt for å tette, eller hvordan gjør man det der? Fettpressa er nok like gammel og svensk som båten (30 år), finnes det noen standarddimensjoner på sånt, eller ble det laget ei presse bak hver stein? Jeg vil bare at det skal være fett nok, og nå er jeg redd jeg ha ødelagt hele greia.. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Det enkleste er vel kanksje å la fettpressa ligge i garasjen og montere en slik; Automatisk smøring, still inn ønsket forbruk og skift patronen når den er tom. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 hva slags fett brukes? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
coxswain Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Det første du må sjekke er om det er pakning tau rundt ror stammen på innsiden av hylsa, det er dette tauet som greasen skal presse mot for å tette. Vet ikke om du har noe sånt men det er vanlig at det er det. Kan du få montert en fett kopp på ror hylsa så er det det beste.Og når det gjelder grease så er QMI ett veldig godt produkt, dette er en grease som holder veldig lenge og er vannfast. Håper dette kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Jeg har ingen tetning av rorstammen utover fettet som er presset inn med ei fastmontert fettpresse, når jeg har kjørt grisete er det greit å gi det en liten trykk med fett, når det er tett er det fett nok! Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Hvis du ikke har talgpakning med overfallsmutter på rorstammen, da er det antakelig o-ringer som tetning. Og det skal helst smøres sparsomt slik at du ikke presser o-ringene. Høres ut som du har smurt nok, men det skal heller ikke lekke vann inn langs stammen. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Blåser liv i denne da jeg sitter med akkurat samme spørsmål som trådtittel. Har en smørenippel på rorstammen, men får liksom ikke noen indikasjon på når det er nok. Tyter ikke fett ut noe sted, og det blir ikke mer motstand etter som man presser. Fikk for et halvt år siden konstantert en del dødgang på roret i babord retning. Kan det være en indikasjon på for lite fett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.