REM Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Jo, men tilbake til spørsmålet: Hvorfor ikke bare montere et batteri eller to ekstra? Så vidt jeg kan skjønne gjør vel dette samme nytten som ei brenselscelle Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Nei, et batteri ekstra skal lades det også. En brenselscelle er en erstatning for et strømaggregat som i hovedsak skal brukes for å lade batterier. Med 8.8 A kontinuerlig lading har man kapasitet nok for de flestes behov for strøm ombord. Man kan være totalt uavhengig av landstrøm så lenge man ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Hva er forventet levetid på en brenselcelle som Efoy, trenger den noen form for service og vil dens evne til å produsere enrgi tape seg over tid? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Hva er forventet levetid på en brenselcelle som Efoy, trenger den noen form for service og vil dens evne til å produsere enrgi tape seg over tid? Seatronic sier at den er helt vedlikeholdsfri. De sier også at de har levert brenselcelle blant annet til forsvaret og at de aldri har fått noen reklamasjoner. Som alt annet er den sikkert ikke evigvarende, men det er jo snakk om kjemiske prosesser og ikke noe mekanisk slitasje i noen særlig grad. Sitér dette innlegget Link to post
Evensen (PCAS) Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Vi i Power Controls AS i Moss, forhandler også Efoy brenselcelle aggregater for industribruk. Våre modeller er for proffmarkedet, men blir stadig brukt i privatmarkedet. Ved investering er det viktig å kalkulere med en ny celle når den er brukt opp. Den er også forholdsvis kostbar. Du kan få mer info her: www.powershop.as Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Om noen mener at det er samme nyette å hive inn et par ekstra batterier har dem ikke skjønt poenget med en Brenselsselle! Det er jo så klart når du ligger i uthavn i flere døgn uten tilgang på landstrøm og du ikke har agregat! da sikrer du deg topp baterier hele tiden som øker levetid på batteriene og du slipper å tenke på strømsparing hele tiden. Hadde jeg stått for et valg mellom bensin/diesel agregat hadde valget mitt blitt brenselcelle. tror ikke kostnaden av metanol er veldig høy for 20-30 liter... på et agregat måtte du også ha fylt drivstoff, men der får du støy og eksos med på kjøpet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Jeg synes dette opplegget viker uforholdsmessig dyrt. Jeg skal bytte motor nå, og ved å legge på under 10000 i prisen får jeg en ekstra dynamo og vil da lade over 200 amp. ved 1100 omdreininger. Det skulle tilsi at en halvtimes motorgange hvert 3-4 døgn vil være nok til å lade opp batteribanken igjen. Vi har 2 kw sinus-inverter som leverer nok 220v til de fleste formål. Ila en periode på 3-4 dager vil vi i de fleste tilfeller vil jeg mest sannsynlig ha byttet plas slik at batteriene i alle tilfelle vil være godt oppladet. Når vi senere drar på langtur vil vi også være godt dekket ved å kjøre motor en times tid med 1-2 døgn mellomrom. Da seiler vi alltid med autopilot, kjøleboks, instrumenter, musikk og navigasjonselektronikk. Jeg synes denne løsnigen er mye bedre istedetfor å investere titallstusener i solsellepaneler, brenselceller osv. som gir begrenset lading. Dessuten er en ny liten motor både støysvak og røykfri så om noen naboer sjeneres av at jeg kjører motor en time midt på dagen etter 3-4 døgn stilleligge så får de nok neppe så mye sympati hos meg uansett En times motorgange vil forøvrig produsere like mye strøm som efoy på 8 ampere leverer på ca. halvannet døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Ved investering er det viktig å kalkulere med en ny celle når den er brukt opp. Den er også forholdsvis kostbar. Betyr det at selve brenselcelen må byttes eller er det hele enheten, og hvor lenge holder den. Nå er vel ikke disse sidene ment å være salgsannonse, men kan du si noe om pris på dette bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Ved investering er det viktig å kalkulere med en ny celle når den er brukt opp. Den er også forholdsvis kostbar. Kasjiiing og der mistet jeg lysten på brensescelle vil da lade over 200 amp. ved 1100 omdreininger. Det skulle tilsi at en halvtimes motorgange hvert 3-4 døgn vil være nok til å lade opp batteribanken igjen. Halvtime blir vel da 100amp ? Og så lade hver annen dag f.eks det regnestykket går ikke opp om du ikke har verdens mest strømsnille autopilot og kjøleboks osv Sitér dette innlegget Link to post
Power by Yanmar Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Hei folkens Jeg har også tengt på en brenselcelle i båten, men jeg har 24V. Jeg finner ikke noen brenselceller beregnet for 24V. Finnes dettte eller må jeg skeivlade batteriene for å bruke Efoy brenselcelle. Kansje jeg kunne ha brukt omformer, men mister vel mye effekt ved denne løsningen. Er det noen her som har erfaring med Efoy brenselcelle og 24V anlegg ?. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Kasjiiing og der mistet jeg lysten på brensescelle Halvtime blir vel da 100amp ? Og så lade hver annen dag f.eks det regnestykket går ikke opp om du ikke har verdens mest strømsnille autopilot og kjøleboks osv 100 ampere holder fint en stund når man ligger i uthavn. Når man seiler med autopilot og slikt øker forbruket og man må kjøre litt oftere. eks. en time hvert halvannet døgn Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 ... Ved investering er det viktig å kalkulere med en ny celle når den er brukt opp... Da kommer umiddelbart følgende spørsmål; Montert i en fritidsbåt med. f.eks. ca. 12V-450Ah Servicebatterikapasitet og bruk, la oss si 6 ganger á 3 timer ≈ 20 timer pr. måned, 6 måneder pr. år; hvor lang livstid kan man kalkulere før brenselcellen er oppbrukt? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Tror det er snakk om 5-6000 timer. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bonus Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 ... 5-6000 timer. OK, takk Farco; da ser vel ikke bildet helt svart ut. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Hadde sikkert vært fint å ha, men koster jo en hel del. Etter ett par dager på samme plass så er eg utolmodig etter å bytte plass. Ellers er det sjelden trengsel i uthavnene på våre kanter med tanke på lading med dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 (redigert) Ser at Maritim nå selger disse. Redigert 13.April.2012 av Adi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ja, da har jeg hatt den største EFOY`n i båten i ca 4 uker. kan vel bare si at det er en glede i båtlivet. Totalt uavhengig av landstrøm, slippe å tenke strøm, bare fyre og kjøle, passe på batteriene når vi ikke er der, brukt kun ca 1 liter fuel på denne tiden. Fantastiskt. Så lukter og sier ingenting heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hvor har du plassert Efoy`n? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 er plassert i lasterommet center i båten med "eksos" ut i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Jørgensen Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Termomarin er norsk importør. De har laget et PowerPoint veiledning som de bruker til opplæring av butikkene. Den synes jeg ble så bra at vi legger den ut på nettet som PDF. http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/efoy-brenselcelle-comfort-80-set Klikk på fanen "Lenker" der ligger en PDF som heter "description". Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Har vært på fjorden et par dager med nyinnstallert Efoy 210. Trodde "eksosen" kun bestod av spillvarme, co2 og vann, men den lukter litt rart. Noen som vet om eksosen inneholder noe annet som lukter, eller om dette bare er litt "innkjøringslukt"? Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Kan noen si om efoy produserer mye vann ? Må man ha utløp ? Eller er det ok og samle vannet i beholder ? Hvor stor bør event en beholder være ? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Du kommer langt på en 5 liters beholder ! ( Evt les mer på et konkurrerende forum ) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Efoy er bare et drømmeprodukt ! 10 liter metanol siden juni 2012 er litt mindre forbruk enn jeg forventet !....jeg som kjøpte 40 liter... Redigert 16.April.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Har gått til innkjøp av en "Efoy 80", veldig spent på hvordan den kommer til å funke. Holder på å montere den i et suverom, men ser at en 90mm varmluftslange fra eberen passerer inne i dette lille rommet. Håper ikke det blir for varmt for Efoyen, mulig jeg må isolere røret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.