Jump to content

Erfaring med Efoy brenselceller?

bc45

Recommended Posts

Jo, men tilbake til spørsmålet: Hvorfor ikke bare montere et batteri eller to ekstra? Så vidt jeg kan skjønne gjør vel dette samme nytten som ei brenselscelle

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hva er forventet levetid på en brenselcelle som Efoy, trenger den noen form for service og vil dens evne til å produsere enrgi tape seg over tid?

Seatronic sier at den er helt vedlikeholdsfri. De sier også at de har levert brenselcelle blant annet til forsvaret og at de aldri har fått noen reklamasjoner. Som alt annet er den sikkert ikke evigvarende, men det er jo snakk om kjemiske prosesser og ikke noe mekanisk slitasje i noen særlig grad.

• 2 måneder senere...

Om noen mener at det er samme nyette å hive inn et par ekstra batterier har dem ikke skjønt poenget med en Brenselsselle!

Det er jo så klart når du ligger i uthavn i flere døgn uten tilgang på landstrøm og du ikke har agregat! da sikrer du deg topp baterier hele tiden som øker levetid på batteriene og du slipper å tenke på strømsparing hele tiden. Hadde jeg stått for et valg mellom bensin/diesel agregat hadde valget mitt blitt brenselcelle. tror ikke kostnaden av metanol er veldig høy for 20-30 liter... på et agregat måtte du også ha fylt drivstoff, men der får du støy og eksos med på kjøpet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg synes dette opplegget viker uforholdsmessig dyrt. Jeg skal bytte motor nå, og ved å legge på under 10000 i prisen får jeg en ekstra dynamo og vil da lade over 200 amp. ved 1100 omdreininger. Det skulle tilsi at en halvtimes motorgange hvert 3-4 døgn vil være nok til å lade opp batteribanken igjen. Vi har 2 kw sinus-inverter som leverer nok 220v til de fleste formål. Ila en periode på 3-4 dager vil vi i de fleste tilfeller vil jeg mest sannsynlig ha byttet plas slik at batteriene i alle tilfelle vil være godt oppladet. Når vi senere drar på langtur vil vi også være godt dekket ved å kjøre motor en times tid med 1-2 døgn mellomrom. Da seiler vi alltid med autopilot, kjøleboks, instrumenter, musikk og navigasjonselektronikk. Jeg synes denne løsnigen er mye bedre istedetfor å investere titallstusener i solsellepaneler, brenselceller osv. som gir begrenset lading. Dessuten er en ny liten motor både støysvak og røykfri så om noen naboer sjeneres av at jeg kjører motor en time midt på dagen etter 3-4 døgn stilleligge så får de nok neppe så mye sympati hos meg uansett :thumbsup: En times motorgange vil forøvrig produsere like mye strøm som efoy på 8 ampere leverer på ca. halvannet døgn.

Ved investering er det viktig å kalkulere med en ny celle når den er brukt opp. Den er også forholdsvis kostbar.

Kasjiiing og der mistet jeg lysten på brensescelle

vil da lade over 200 amp. ved 1100 omdreininger. Det skulle tilsi at en halvtimes motorgange hvert 3-4 døgn vil være nok til å lade opp batteribanken igjen.

Halvtime blir vel da 100amp ?

Og så lade hver annen dag f.eks det regnestykket går ikke opp om du ikke har verdens mest strømsnille autopilot og kjøleboks osv

Hei folkens

Jeg har også tengt på en brenselcelle i båten, men jeg har 24V. Jeg finner ikke noen brenselceller beregnet for 24V. Finnes dettte eller må jeg skeivlade batteriene for å bruke Efoy brenselcelle. Kansje jeg kunne ha brukt omformer, men mister vel mye effekt ved denne løsningen. Er det noen her som har erfaring med Efoy brenselcelle og 24V anlegg ?.

Kasjiiing og der mistet jeg lysten på brensescelle

Halvtime blir vel da 100amp ?

Og så lade hver annen dag f.eks det regnestykket går ikke opp om du ikke har verdens mest strømsnille autopilot og kjøleboks osv

100 ampere holder fint en stund når man ligger i uthavn. Når man seiler med autopilot og slikt øker forbruket og man må kjøre litt oftere. eks. en time hvert halvannet døgn

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...