Jump to content

Erfaring med Efoy brenselceller?


bc45

Recommended Posts

 

Jeg har også tengt på en brenselcelle i båten, men jeg har 24V. Jeg finner ikke noen brenselceller beregnet for 24V. Finnes dettte eller må jeg skeivlade batteriene for å bruke Efoy brenselcelle.

Jeg har ingen erfaring, men jeg undersøkte med hovedleverandør i fjor. De kan levere Efoy for 24V anlegg, jeg tror ca kr 50 000,-. Muligens billigere i år???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg hørte Maritim har problemer med å skaffe Efoy Metanol, etter at importøren gikk konkurs (Termomarin). Noen som kjenner status ? Andre importører i Norge ? Noen som har handlet Efoy og Metanol i utlandet ?

Jeg handlet metanol hos en bobilforhandler (ser at mange bobilforhandlere selger dette).

 

Lastet ned en egen (Efoy) app på iPhonen, der får du oversikt over alle forhandlere.

Link to post

Skal du handle nå? ;-)

 

Er det bekreftet at det er noe spesielt med Efoymetanolen?

 

Om ikke, kan man sikkert skaffe fra produsent av rc-fuel. Statoil selger visst på fat, men usikker på om Ola Dunk kan handle privat.

 

Jeg fyser litt på en handel før ferien kanskje :-) Skal vi kjøpe 2 ? Hvor er det billigst ?

Det er ikke noe problem å skaffe metanol på fat (speedway eller RC), men de påstår at denne ikke er ren nok, og vil skade Efoyen.

Forbruket er uansett ikke avskrekkende.

Link to post

Får vi to for èn er jeg med :wink:

 

Tror jeg må vente litt da innkjøpslista har blitt "noe" lang de siste månedene :rolleyes:

Håper det blir flere aktører, mer konkurranse og bedre priser på brenselceller etterhvert....

 

Ang renhet, så er det kanskje en mulighet for at metanolprodusentene ikke er enig i at deres produkt ikke er rent nok.

Skulle likt å sett kravspek fra Efoy på kontra produktspek fra f.eks Statoil på metanol.

Frir meg ikke helt fra tanken om at det også kan være et økonomisk motiv bak at de seller sin egen metanol.....

 

Vi sees vel på vannet i morgen? :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
En 10liter holder et helt nachspiel !! :cheers:

 

Ja, spar nå endelig 10 kroner og mist garantien, når du nettopp har brukt ca 50 båtpenger. :seeya:

 

Er Efoymetanolen et krav for å beholde garantien?

 

Som sagt, skulle jeg likt å sett hva som var forskjellen svart på hvitt.

 

Vurderer selv brenselcelle, men er prinsipielt imot å betale dyrt for identisk produkt.

Bensin og diesel feks.

Skulle tatt seg ut om VP spesifiserte Shell diesel for å beholde garantien.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg vet. Det er mange forhandlere, men lurte på hvem som hadde agenturet for tiden...

 

Jeg har fryktelig lyst på en 210, men 50.000,- sitter et stykke inne hos meg. Føler det er hvertfall 20-30% for dyrt selv om jeg har prøvd å fordøye prisen i nesten ett år nå, hehe.

 

Det er nok en long shot, siden prisene virker å være styrt med hard hånd fra sentralt hold, men er det noen som vet om forhandlere som kjører tilbud på Efoy?

 

Evt noen som er intr i å prøve på et samkjøp hvis man får presset prisen litt ned på den måten?

 

En ting er sikkert, og det er at det tilnærmede monopolet Efoy har på dette markedet kommer ikke kundene til gode når det gjelder prisen ;-)

Hvor lang til vil det ta før andre dukker opp med en ilsvarende løsning tro?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg vet. Det er mange forhandlere, men lurte på hvem som hadde agenturet for tiden...

 

Det er ikke sikkert det er noen "agentur" på Efoy lengre. Flere og flere produsenter går direkte mot det leddet som selger til forbruker for å bedre profitt/konkurranseevne.

Det forsvinner gjerne 25-30% margin gjennom å gi noen et agentur. Dette blir gjerne gjort for å få litt hjelp i et ukjent marked, men når produktet er mere veletablert er det ofte mere økonomisk å distribuere til forhandlerledd. I mange markeder blir også forhandlerleddet kuttet ut og produsent går rett på forbruker(når forbrukeren har en viss størrelse).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 måned senere...

Kan eksosen føres ut i cockpiten når man har kalesje? Den er jo såpass luftig at en evenuell farlig gass blir blanda godt ut og ventilert uti friluft. Får kanskje litt ubetydlig varme i cockpiten som ikke skader. Er det noen varme som kommer ut forresten?

 

For da kan jeg montere efoyen i el-skapet ved pantryen i en maxum 2700. Jeg har ikke mulighet til å ha eksosen ut i motorrommet pga isolert "brannvegg" og avgassene til motoren vil kunne gå inn i efoyen som står i kabinen. Hele familien skal bo i båten i sommer, så jeg ønsker ikke den farlige gassen inn.

Link to post

Godt å høre Kire :-)

Hvor mange timer og liter metanol går det med for din del på en typisk sommersesong?

Ikke superkjapt svart dette sap_2000, tja hvor mange timer. Har ikke lest av faktisk. Den står på fra omtrent sjøsetting til vi har slutt på sesongen. Slutten av April til ca 1 Oktober og da har det gått ca 20-25 liter om jeg husker rett (skrev det vel en plass her) men har det i loggboken.

Er ihvertfall superfornøyd

Link to post

Trenger og trenger fru blom ;-)

Ville hatt den største for å få minst mulig gangtimer. 8,5A lading er uansett ikke mye.

Vi ligger på bøye, så får ikke startet helgen med proppfulle batterier. Hadde jeg ligget med strøm, ville jeg nok heller vurdert å bygge ut batteribanken en god del isteden.

 

Du får sjekke hvor VannTro befinner seg i sommer(mAIS) så skal jeg slenge ut en skjøteledning :-)

bilde

 

Huff, jeg bare måtte SAP :saint:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...