Festina Lente IV Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Jeg har også tengt på en brenselcelle i båten, men jeg har 24V. Jeg finner ikke noen brenselceller beregnet for 24V. Finnes dettte eller må jeg skeivlade batteriene for å bruke Efoy brenselcelle. Jeg har ingen erfaring, men jeg undersøkte med hovedleverandør i fjor. De kan levere Efoy for 24V anlegg, jeg tror ca kr 50 000,-. Muligens billigere i år??? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Kaspara_Nærsnes Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg hørte Maritim har problemer med å skaffe Efoy Metanol, etter at importøren gikk konkurs (Termomarin). Noen som kjenner status ? Andre importører i Norge ? Noen som har handlet Efoy og Metanol i utlandet ? Sitér dette innlegget Kaspara AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=10&mmsi=258101030¢erx=10.50207¢ery=59.76384 Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Skal du handle nå? ;-) Er det bekreftet at det er noe spesielt med Efoymetanolen? Om ikke, kan man sikkert skaffe fra produsent av rc-fuel. Statoil selger visst på fat, men usikker på om Ola Dunk kan handle privat. Redigert 13.Juni.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lgboat Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Det må da være mulig å bestille metanol på Polet? Pris derimot.... Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg hørte Maritim har problemer med å skaffe Efoy Metanol, etter at importøren gikk konkurs (Termomarin). Noen som kjenner status ? Andre importører i Norge ? Noen som har handlet Efoy og Metanol i utlandet ? Jeg handlet metanol hos en bobilforhandler (ser at mange bobilforhandlere selger dette). Lastet ned en egen (Efoy) app på iPhonen, der får du oversikt over alle forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Kaspara_Nærsnes Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Skal du handle nå? ;-) Er det bekreftet at det er noe spesielt med Efoymetanolen? Om ikke, kan man sikkert skaffe fra produsent av rc-fuel. Statoil selger visst på fat, men usikker på om Ola Dunk kan handle privat. Jeg fyser litt på en handel før ferien kanskje :-) Skal vi kjøpe 2 ? Hvor er det billigst ? Det er ikke noe problem å skaffe metanol på fat (speedway eller RC), men de påstår at denne ikke er ren nok, og vil skade Efoyen. Forbruket er uansett ikke avskrekkende. Sitér dette innlegget Kaspara AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=10&mmsi=258101030¢erx=10.50207¢ery=59.76384 Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Får vi to for èn er jeg med Tror jeg må vente litt da innkjøpslista har blitt "noe" lang de siste månedene Håper det blir flere aktører, mer konkurranse og bedre priser på brenselceller etterhvert.... Ang renhet, så er det kanskje en mulighet for at metanolprodusentene ikke er enig i at deres produkt ikke er rent nok. Skulle likt å sett kravspek fra Efoy på kontra produktspek fra f.eks Statoil på metanol. Frir meg ikke helt fra tanken om at det også kan være et økonomisk motiv bak at de seller sin egen metanol..... Vi sees vel på vannet i morgen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Adi Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 En annen fordel med å kjøpe den orginale metanolen, er at den leveres på disse spesielle kannene som gjør at man ikke søler når men bytter til ny kanne. En 10liter holder for de fleste en hel sesong. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 En 10liter holder et helt nachspiel !! Ja, spar nå endelig 10 kroner og mist garantien, når du nettopp har brukt ca 50 båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Lurer på om jeg skal kjøpe en slik og ha som backup hjemme. Greit å ha i bakhånd om sommeren blir tørr og KWh blir høy til vintern Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 En 10liter holder et helt nachspiel !! Ja, spar nå endelig 10 kroner og mist garantien, når du nettopp har brukt ca 50 båtpenger. Er Efoymetanolen et krav for å beholde garantien? Som sagt, skulle jeg likt å sett hva som var forskjellen svart på hvitt. Vurderer selv brenselcelle, men er prinsipielt imot å betale dyrt for identisk produkt. Bensin og diesel feks. Skulle tatt seg ut om VP spesifiserte Shell diesel for å beholde garantien. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
LykkelitenIV Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Kanskje et alternativ ???? http://www.skandinaviskbluewater.no/artikkel/hydromax-150-brenselcelle-batterilader/ Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Merket at jeg kikker mer og mer på Efoy om dagen.... Er folk fortsatt bare fornøyde og Efoyen fungerer som den skal? Er litt redd for å gå på en smell i løpet av våren ;-) Noen som vet hvem som har agenturet i Norge for tiden? Før var det vel Termomarin, men de gikk vel konk? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nagel Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Jeg vet ikke hvem som har agenturet, men Efoy er iallefall listet i Maritims nye katalog for 2014 (både papir og nett). Info ligger her: http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=brenselcelle Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 (redigert) Jeg vet. Det er mange forhandlere, men lurte på hvem som hadde agenturet for tiden... Jeg har fryktelig lyst på en 210, men 50.000,- sitter et stykke inne hos meg. Føler det er hvertfall 20-30% for dyrt selv om jeg har prøvd å fordøye prisen i nesten ett år nå, hehe. Det er nok en long shot, siden prisene virker å være styrt med hard hånd fra sentralt hold, men er det noen som vet om forhandlere som kjører tilbud på Efoy? Evt noen som er intr i å prøve på et samkjøp hvis man får presset prisen litt ned på den måten? En ting er sikkert, og det er at det tilnærmede monopolet Efoy har på dette markedet kommer ikke kundene til gode når det gjelder prisen ;-) Hvor lang til vil det ta før andre dukker opp med en ilsvarende løsning tro? Redigert 17.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Trenger du 210, sap_2000? En mindre modell vil vel forlenge batteritiden veldig mye, selv om du ikke kan ligge ukesvis uten å lade. For meg ville det fort økt fra tre dager til over en uke mellom hver gang jeg trenger lading med den minste modellen, og så lenge ligger jeg sjelden på samme sted. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
sap_2000 Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Trenger og trenger fru blom ;-) Ville hatt den største for å få minst mulig gangtimer. 8,5A lading er uansett ikke mye. Vi ligger på bøye, så får ikke startet helgen med proppfulle batterier. Hadde jeg ligget med strøm, ville jeg nok heller vurdert å bygge ut batteribanken en god del isteden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Jeg vet. Det er mange forhandlere, men lurte på hvem som hadde agenturet for tiden... Det er ikke sikkert det er noen "agentur" på Efoy lengre. Flere og flere produsenter går direkte mot det leddet som selger til forbruker for å bedre profitt/konkurranseevne. Det forsvinner gjerne 25-30% margin gjennom å gi noen et agentur. Dette blir gjerne gjort for å få litt hjelp i et ukjent marked, men når produktet er mere veletablert er det ofte mere økonomisk å distribuere til forhandlerledd. I mange markeder blir også forhandlerleddet kuttet ut og produsent går rett på forbruker(når forbrukeren har en viss størrelse). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kire Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Har 210'n og mega fornøyd. Hatt den i 2 sommre nå! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Godt å høre Kire :-) Hvor mange timer og liter metanol går det med for din del på en typisk sommersesong? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hertugen Calle Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Kan eksosen føres ut i cockpiten når man har kalesje? Den er jo såpass luftig at en evenuell farlig gass blir blanda godt ut og ventilert uti friluft. Får kanskje litt ubetydlig varme i cockpiten som ikke skader. Er det noen varme som kommer ut forresten? For da kan jeg montere efoyen i el-skapet ved pantryen i en maxum 2700. Jeg har ikke mulighet til å ha eksosen ut i motorrommet pga isolert "brannvegg" og avgassene til motoren vil kunne gå inn i efoyen som står i kabinen. Hele familien skal bo i båten i sommer, så jeg ønsker ikke den farlige gassen inn. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Du kan fint ha eksosen ut under kalesje. Det er luftig nok der. Ja, det kommer litt varluft fra eksosen og det er helt luktfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Godt å høre Kire :-) Hvor mange timer og liter metanol går det med for din del på en typisk sommersesong? Ikke superkjapt svart dette sap_2000, tja hvor mange timer. Har ikke lest av faktisk. Den står på fra omtrent sjøsetting til vi har slutt på sesongen. Slutten av April til ca 1 Oktober og da har det gått ca 20-25 liter om jeg husker rett (skrev det vel en plass her) men har det i loggboken. Er ihvertfall superfornøyd Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Trenger og trenger fru blom ;-) Ville hatt den største for å få minst mulig gangtimer. 8,5A lading er uansett ikke mye. Vi ligger på bøye, så får ikke startet helgen med proppfulle batterier. Hadde jeg ligget med strøm, ville jeg nok heller vurdert å bygge ut batteribanken en god del isteden. Du får sjekke hvor VannTro befinner seg i sommer(mAIS) så skal jeg slenge ut en skjøteledning :-) Huff, jeg bare måtte SAP Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Vårt forbruk er ca en 10 liter pr sesong. Det meste går med fra ca 1. mars til 17.mai, fordi Eber D5 bruker så mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.