Jump to content

Erfaring med Efoy brenselceller?


bc45

Recommended Posts

  • 11 måneder senere...

Har efoy 140, bruker også ca ti liter på en sesong, 4 sesongen med efoy.

Kjempefornøyd.!

Hadde lyst på 210 men 140 holder lenge til mitt bruk.

Mvh Terje

Hvor stor forbruksbank har du? Og ca hvor mange døgn kan du ligge?

 

Er usikker på om eg skal gå for 140 eller 210, har selv forbruksbank på 350 ah

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post

Med så lite forbruk, kan det også være lurt å vurdere en PDAR-regulator til dynamoen. Koster et par tusen kroner, og booster ladingen betraktelig. Har du en 60 A dynamo, gir den omtrent full effekt. Da lader du batteriene på noen timer, langt kjappere enn med standardregulatoren :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Hei.

På min 210 er forbruket slik at jeg beregner 1l pr 100 amp. (litt mindre)

Det blir sikker samme forbruk på de mindre pr 100 ladet amper så da er det bare å finne frem kalkulatoren, sjekke forbruk i døgnet og en ser fort hva som blir totalen. 

Fjoråret var første sommer for meg og Eføy, angrer ikke og brukte ca 25 l

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post

Vi er i gang med tredje sesong med Efoy 210 og er rett og slett superfornøyd- alltid nok strøm. I uthavn går den fra vi står opp til vi legger oss og vi bruker ca. 15-20 liter i sesongen. På lange seilturer går den også endel. Har ikke regnet på timeforbruk.

Jeg er fortsatt i eksperimenteringsfasen rundt efoy.

Den er gått i 98 timer nå. og jeg er veldig fornøyd med opplevelsen så langt.

 

Du sier den går fra dere står opp til dere legger dere. Starter og stopper du den selv da?

Hva er parameterne dere har stilt dem inn på?

 

Jeg har stilt inn min på å starte på 12,3v og av på 13v

 

Foreløpig har den kun startet en gang av seg selv, ellers har jeg sklått den på manuelt

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Fikk denne fra Efoy leverandør :

 

Thanks a lot for your interest in our EFOY COMFORT product series. Unfortunately we do recommend that the installation is not in the engine room.

This is because of the high temperature during your engine is running as well as the oil and gasoline in the air. This can cause damage on the EFOY which should be avoid.

As the EFOY COMFORT doesn’t need too much space you maybe find another place to install on your boat? Beneath some seats or in a side cupboard?

It would make sense to install it near to the battery.

Please find attached some more details regarding installation.Thanks a lot for your interest in our EFOY COMFORT product series. Unfortunately we do recommend that the installation is not in the engine room.

This is because of the high temperature during your engine is running as well as the oil and gasoline in the air. This can cause damage on the EFOY which should be avoid.

As the EFOY COMFORT doesn’t need too much space you maybe find another place to install on your boat? Beneath some seats or in a side cupboard?

It would make sense to install it near to the battery.

Please find attached some more details regarding installation.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post

Hmm jeg sendte også forespørsel til efoy angående motorrommet. Fikk ett annet svar fra dem.

 

Skal se om jeg finner igjen mailen.

 

Der fikk jeg beskjed om at de anbefalte ett annet sted. Men om lufting var god og temperatur ikke oversteg 45+ over tid så gjorde det ikke noe.

 

Jeg monterte derfor i motorrommet , men holdt temp under oppsikt og den kom fort opp til 50 men ikke over det, dermed benyttet jeg skap i stikklugar isteden:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Du sier den går fra dere står opp til dere legger dere. Starter og stopper du den selv da?

Hva er parameterne dere har stilt dem inn på?

 

 

Vi starter opp stopper den manuelt. Vi har installert den under køya i forpiggen, og den lager litt for mye lyd til at vi vil ha den på om natta. Den produserer nok strøm til vårt forbruk når den bare går om dagen. Har stilt den på 12,3 volt og 13 volt.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post

Min står i motorrom.

Satte den der i fjor og kjørte ca 25l gjennom den uten problem

Temperatur er neppe noe problem, for den lader neppe når motoren går. 

Etter motoren er stoppet tar det ikke så lang tid før temperaturen er under 45 g og på den tiden starter ikke Efoy opp.

 

At Efoy advarer mot ``the oil and gasoline in the air``

kan neppe bety noe siden Efoyen først starter timer etter motoren er av.

Jeg har ingen bekymringer mot å ha den i motorrommet, og det må den stå oss meg slik at laddingen blir registrert via shunten til bat instrument

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post

Lyset i displayet har forsvunnet hos meg!

Er det mulig st jeg har fjernet det i noen innstillinger eller er ikke det mulig!?

 

Eventuelt hvordan ordnes det? Må enheten byttes eller kan man bytte noen pære av noe slag ?

 

Mener den burde holde lenger enn dette.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
  • 1 år senere...

Har kjøpt, og plassert den minste Efoy i en 38' båt i Risør.

Skal hekte på noe instrumentering og sjekke effekten av denne i sommer.

Kommer tilbake med erfaringene her.

Etter 2 somre med Efoy 80 erfarer vi at solceller ikke er nødvendig med vårt bruksmønster.

300 Ah batteribank og en uke i strekk uten landstrøm i gangen, kjøleskap, TV ca 2 timer / døgn, div. lading av 2-3 telefoner og en iPad, +++. Samt en liten invertor på 300 watt som brukes av og til.

Efoy 80 går ikke hele tiden, men sikkert litt mere enn 210-modellen, 10-15 liter metanol / år. Båten på land om vinteren uten at agregatet er tatt ut av båten. Måtte stille opp startspenningen til 12,6 volt, så den jobber i 'det øvre ladeområdet'. Og det er lagt vekt på å spare på strømmen...

Men klart: Med mye større strømforbruk, ville kanskje Efoy 80 ha vært i minste laget. En kombinasjon med et solpanel til 3-5 kkr ville i så fall ha vært en rimelig løsning.

Prisen på 22kkr er vel verd pengene.

Synes det fokuseres for mye på 210 her :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Testen blr gjort i min sønns 38' cabincruicer i Risør. Han monterte den i motorrommet.

 

På min Viknes 880 er jeg litt usikker, men den havner vel i lastelommet et eller annet sted. Går til anskaffelse av Efoy 80 nå. Mulig også et solpanel på Bb side av taket... Og med felles regulator som tar begge deler?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Min erfarenhet av Efoy (140 i mitt fall) är att man ska fundera på hur lång tid den är igång. Låt säga du har en genomsnittlig förbrukning på 3A och därmed 24x3=72Ah per dygn, och du har säg 200Ah i batteribanken och du vill inte under 50% dvs det finns 100Ah att nyttja. Det betyder att efter 100/72=1,38=ca 33h är det dags att ladda.

 

Som bäst ger din Efoy 80 alltså 80Ah per dygn. Att då både driva din förbrukning och ladda, blir bara 80-72=8Ah kvar till laddning, i en perfekt värld. För att ersätta dina 100Ah du använt upp, tar det därmed 12,5 dag.

 

Gör denna kalkyl på en Efoy 80,140 och 210 och dra av 10% på kapaciteten, och räkna drifttimmar, efter 5000 timmar sägs de vara "förbrukade", så kommer kalkylen säga dig att ta en större storlek än du tänkt dig.

Link to post

hei.

til dere som vurderer 80 w les litt om hva den skal levere etter 3000 timer, for ladingen synker med tiden og da er det gjerne kjekt å ha nok å gå på. mvh catano

Kommer vel til å anskaffe et solpanel i tillegg (rimelig) hvis det viser seg at Efoy 80 gir for lite strøm. Og det er vel Driftstimer det er snakk om catano?

Slik jeg ser det, har min sønn større strømbehov enn meg med flere personer i båten (vi er mest 1-2 personer ombord...) Samt at det er god tilgang på strøm i de fleste havner jeg besøker.

På den andre siden, er klimaet litt kaldere i Trøndelag enn i Risør, så varmeapparatet kommer til å gå litt mere.

Dessuten er det neppe aktuellt å ligge mange dager i strekk i uthavn.

Bruken av båten vil bestemme hvor stort strømbehovet er. Vi får se etterhvert.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...