Jump to content

Erfaring med Efoy brenselceller?


bc45

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Ikke i nærheten av det jeg hadde trodd, kan ikke si jeg har registrert vann i det hele tatt. Har min i motor rommet.

Monteringen er super enkel, pc kabel som trekkes til der du vil ha panelet og to ledninger til batteriet. Blikk stille kveld i uthavn, du kan høre nålen som faller høyt og tydelig, men ingen har til nå registrert noe lyd fra efoy,n.

Mange som tror vi har en mega batteribank, en måtte til og med sjekke om det var sant at jeg klarte meg lenge med to 115 amp batterier.

Han skulle bearbeide rederrinen, sånn skulle han bare ha.

Sitter i båten nå. Så da blir det båt hilsen fra Terje

Link to post
Share on other sites

Kom på enda noen spørsmål. Det er ikke sikkert du vet svaret på disse, men jeg prøver :smiley: . Er det mulig å ha åpningen for tilførsel av friskluft på samme side som åpningen for eksos/varme, eller må den være på kortsiden, slik det er bilde av på monteringsanvisningen?

 

Eneste rommet jeg fant i båten som egnet seg var under køya i forpiggen. Det står at avgassene kan være giftige, så jeg lurer på om det lurt å montere den der? Vet du hva eksosen inneholder?

 

Foran i båten blir også slagene i motsjø kraftigere. Vet du om den tåler litt juling?

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må kjøpe den på seatronic, spesielle kanner med rør i som tetter mot korken som sitter fast i selve

 

Du får en APP til Iphone som viser alle som selger orginal metanolen til Efoy, de viste oss den på messa.Men det finnes sikkert en oversikt også hvis en ikke har Iphone. :smiley:

Det var ganske mange som solgte dette rundt omkring. Bl.a endel av de som selger bobil/camping vogner.

Redigert av bjolsen (see edit history)

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ser at Efoy har byttet modell program. Er 900 sammenliknbar med med nye e80 eller er den nærmere 140.

 

Til Terje Larsen: I hva slags båt sitter din enhet i ? . Antar at det trengs en mindre enhet i en motorbåt enken seilbåt(lader mer for motor undergange)

 

mitt behov begrenser seg til drift av kjøleboks, instrumenter, plotter, autopilot,,lanterner,vhf og radio når jeg seiler.

 

For anker trenger jeg vel strengt tatt kun drift av Kjøleboks, ankerlanterne, trykkvann, innebelysning ( led i alle lamper) og en stk led tv.

 

Rekker en 80 da mon tro?

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får lyst på en slik en:-) Er jo "kjekt å ha" når nabobåten rynker på nesen når jeg kjører paguroen igang på morgenkvisten for å lade...

 

En ting jeg lurer på; Den skal ha en driftstemperatur på mellom -20 og +40 *C.

 

Vil den da ta skade av å være montert i maskinrommet som gjerne holder 50 - 60 grader?

 

(er klar over at den ikke vil være i funksjon når maskinen er igang, da holder jo dynamoen spenningen oppe, men tenker på å ha 10 liter etanol lagret i timesvis i 60 grader...)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Klippet fra bruksanvisning...

 

EFOY brenselcelle og EFOY tankpatroner må ikke lagres i temperaturer

over 45 °C, og ikke brukes i temperaturer over 40 °C.

Må beskyttes mot varme og solbestråling.

 

 

http://www.efoy-comfort.com/sites/default/files/EFOY_Bruksanvisning_NO_WEB_0.pdf

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fundert på en Efoy brenselcelle, men prisen gjør at jeg fremdeles funderer.

 

Jeg har blitt fortalt at den ikke kan brukes når båten krenger til den ene siden. Dette kan jo være en myte, men hvis det stemmer bør den jo skrus av hver gang man slår til den ene siden! Det høres upraktisk ut. En stor del av poenget er jo nettopp at den står og passer seg selv.

 

Terje, har du hørt om dette eller opplevd problemer under seilas?

 

Frode

Link to post
Share on other sites

Svarer så godt jeg kan.

 

Krenging har jeg ikke merket noen problemer med, Windy sc som jeg har legger seg hardt over i krapp sving.

 

Har målt temperatur i motor rommet mitt, under gange ligger det på ca 35 grader, lufttemperatur ute var da 26 grader.

Den stiger til 40-44 grader etter at motorene stoppes. Der ligger den ganske stabilt i ca en time før den sakte begynner å synke, alt er målt med 26 grader i luft og 21 i vannet.

 

E80 er så godt som det samme som 900

 

Vet ikke hvor mye strøm autopiloten drar, men tror du vil klare deg mer en godt uten bruk av autopilot.

 

Mvh Terje Larsen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Får lyst på en slik en:-) Er jo "kjekt å ha" når nabobåten rynker på nesen når jeg kjører paguroen igang på morgenkvisten for å lade...

Hmm? Hvorfor ikke bare montere et batteri eller to ekstra? Så vidt jeg kan skjønne gjør vel dette samme nytten som ei brenselscelle, som vel ikke gjør annet enn å øke kapasiteten på eksisterende batteribank? Betydelig billigere, enklere å montere, fullstendig støyfritt og uten behov for dyr/eksotisk fuel.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Må en gå gjennom skroget med eksos og luft-tilførsel om en monterer efoy`en i motorom.

 

Du må ikke gjennom skroget, men du må ha en lufteåpning f. eks. inn til en lugar eller til salongen. Størrelsen på lufteåpningen avhenger av hvilken modell fra Efoy du velger. Du må også ha en tilsvarende åpning til eksosen som egentlig bare er ørlitegrann co2 og varme. Brenselcellen produserer også litt vann som renner ut gjennom en tynn slange.

Link to post
Share on other sites

Hmm? Hvorfor ikke bare montere et batteri eller to ekstra? Så vidt jeg kan skjønne gjør vel dette samme nytten som ei brenselscelle,

Jeg vil si at en brenselscelle er en god ertstatning for et støyende illeluktende dieselaggregat for dem som ikke har elektrisk komfyr i båten.

For dem som er avhengig av strøm til komfyr så er nok et støyende illeluktende dieselaggregat det rette valget.

For de som ligger lenge i uthavner og har liten gangtid på hovedmotor(er) eller seilere (som faktisk seiler) må dette være en glimrende løsning.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...