bc45 Startet 23.April.2011 Del på Facebook Startet 23.April.2011 (redigert) Undersøker forskjellige muligheter for ekstra ladning i båten og har sett at Seatronic selger Efoy brenselceller- se Link Løsningen er dyr, men skal visstnok være veldig stillegående. Noen som har erfaring med Efoy? Redigert 23.April.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Hei Går en annen tråd her der en spør om råd ang installasjon om aggragat. der er det litt info Er selv veldig nyskjerrig på denne, men synes jo den størte til 48 høvdinger er mest passe, men er jo dyrt da?? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Har hatt en 900 i hele sommer, bare spør så skal dere få svar på det dere lurer på. Hilsen Terje Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Hvor lenge har din 900 stått på i sommer og hvor mange liter gikk med? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Har hatt en 900 i hele sommer, bare spør så skal dere få svar på det dere lurer på. Hilsen Terje Hei. Produserer den mye varme og vann? Var installasjoen grei? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Ikke i nærheten av det jeg hadde trodd, kan ikke si jeg har registrert vann i det hele tatt. Har min i motor rommet. Monteringen er super enkel, pc kabel som trekkes til der du vil ha panelet og to ledninger til batteriet. Blikk stille kveld i uthavn, du kan høre nålen som faller høyt og tydelig, men ingen har til nå registrert noe lyd fra efoy,n. Mange som tror vi har en mega batteribank, en måtte til og med sjekke om det var sant at jeg klarte meg lenge med to 115 amp batterier. Han skulle bearbeide rederrinen, sånn skulle han bare ha. Sitter i båten nå. Så da blir det båt hilsen fra Terje Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Har veldig lyst på en sånn. Må bare måle opp i båten for å se om jeg har en egnet plass til den Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Var fire batterier i båten min, fikk god plass når jeg fjernet to på 115 amp. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Til Cirion. 652 timer, 20 liter.. Hilsen Terje Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Er det mulig å bruke vanlig metanol eller må man kjøpe den de har på Seatronic? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Må kjøpe den på seatronic, spesielle kanner med rør i som tetter mot korken som sitter fast i selve efoy,n. Garanti blir også borte hvis du ikke bruker orginal metanol. Hilsen Terje Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 (redigert) Kom på enda noen spørsmål. Det er ikke sikkert du vet svaret på disse, men jeg prøver . Er det mulig å ha åpningen for tilførsel av friskluft på samme side som åpningen for eksos/varme, eller må den være på kortsiden, slik det er bilde av på monteringsanvisningen? Eneste rommet jeg fant i båten som egnet seg var under køya i forpiggen. Det står at avgassene kan være giftige, så jeg lurer på om det lurt å montere den der? Vet du hva eksosen inneholder? Foran i båten blir også slagene i motsjø kraftigere. Vet du om den tåler litt juling? Redigert 10.September.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Hei igjen. Friskluft og varme er på hver sin side. Giftig er jeg ganske sikker på at den ikke er, har hørt om bobiler som har hatt den under køya. Tror nok også den tåler julingen den får i piggen, men ville nok montert den bakover i båten hadde jeg hvert deg. Hilsen Terje Sitér dette innlegget Link to post
bjolsen Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 (redigert) Må kjøpe den på seatronic, spesielle kanner med rør i som tetter mot korken som sitter fast i selve Du får en APP til Iphone som viser alle som selger orginal metanolen til Efoy, de viste oss den på messa.Men det finnes sikkert en oversikt også hvis en ikke har Iphone. Det var ganske mange som solgte dette rundt omkring. Bl.a endel av de som selger bobil/camping vogner. Redigert 11.September.2011 av bjolsen (see edit history) Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post
WGM36 Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Det er helt riktig, svenskekysten er det også flere utsalgssteder. Men er jo bare å ta med seg ei kanne ekstra, kjøpte meg 30 liter og det holder vel for de fleste. Hilsen Terje Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 (redigert) Jeg ser at Efoy har byttet modell program. Er 900 sammenliknbar med med nye e80 eller er den nærmere 140. Til Terje Larsen: I hva slags båt sitter din enhet i ? . Antar at det trengs en mindre enhet i en motorbåt enken seilbåt(lader mer for motor undergange) mitt behov begrenser seg til drift av kjøleboks, instrumenter, plotter, autopilot,,lanterner,vhf og radio når jeg seiler. For anker trenger jeg vel strengt tatt kun drift av Kjøleboks, ankerlanterne, trykkvann, innebelysning ( led i alle lamper) og en stk led tv. Rekker en 80 da mon tro? Redigert 20.September.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Får lyst på en slik en:-) Er jo "kjekt å ha" når nabobåten rynker på nesen når jeg kjører paguroen igang på morgenkvisten for å lade... En ting jeg lurer på; Den skal ha en driftstemperatur på mellom -20 og +40 *C. Vil den da ta skade av å være montert i maskinrommet som gjerne holder 50 - 60 grader? (er klar over at den ikke vil være i funksjon når maskinen er igang, da holder jo dynamoen spenningen oppe, men tenker på å ha 10 liter etanol lagret i timesvis i 60 grader...) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
bjolsen Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Klippet fra bruksanvisning... EFOY brenselcelle og EFOY tankpatroner må ikke lagres i temperaturer over 45 °C, og ikke brukes i temperaturer over 40 °C. Må beskyttes mot varme og solbestråling. http://www.efoy-comfort.com/sites/default/files/EFOY_Bruksanvisning_NO_WEB_0.pdf Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post
Frode S Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Jeg har også fundert på en Efoy brenselcelle, men prisen gjør at jeg fremdeles funderer. Jeg har blitt fortalt at den ikke kan brukes når båten krenger til den ene siden. Dette kan jo være en myte, men hvis det stemmer bør den jo skrus av hver gang man slår til den ene siden! Det høres upraktisk ut. En stor del av poenget er jo nettopp at den står og passer seg selv. Terje, har du hørt om dette eller opplevd problemer under seilas? Frode Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 21.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2011 (redigert) I brukerveiledningen står det at den i forhold til lengderetningen tåler kontinuerlg krenging på 35 grader i begge retninger, og maks 45 grader for kortere tid. På tvers skal den tåle 20 grader krenging i begge retninger. Redigert 21.September.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Svarer så godt jeg kan. Krenging har jeg ikke merket noen problemer med, Windy sc som jeg har legger seg hardt over i krapp sving. Har målt temperatur i motor rommet mitt, under gange ligger det på ca 35 grader, lufttemperatur ute var da 26 grader. Den stiger til 40-44 grader etter at motorene stoppes. Der ligger den ganske stabilt i ca en time før den sakte begynner å synke, alt er målt med 26 grader i luft og 21 i vannet. E80 er så godt som det samme som 900 Vet ikke hvor mye strøm autopiloten drar, men tror du vil klare deg mer en godt uten bruk av autopilot. Mvh Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Til Terje. Har også veldig lyst på en sånn sak. Må en gå gjennom skroget med eksos og luft-tilførsel om en monterer efoy`en i motorom. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 (redigert) Får lyst på en slik en:-) Er jo "kjekt å ha" når nabobåten rynker på nesen når jeg kjører paguroen igang på morgenkvisten for å lade... Hmm? Hvorfor ikke bare montere et batteri eller to ekstra? Så vidt jeg kan skjønne gjør vel dette samme nytten som ei brenselscelle, som vel ikke gjør annet enn å øke kapasiteten på eksisterende batteribank? Betydelig billigere, enklere å montere, fullstendig støyfritt og uten behov for dyr/eksotisk fuel. Redigert 11.Oktober.2011 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bc45 Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Må en gå gjennom skroget med eksos og luft-tilførsel om en monterer efoy`en i motorom. Du må ikke gjennom skroget, men du må ha en lufteåpning f. eks. inn til en lugar eller til salongen. Størrelsen på lufteåpningen avhenger av hvilken modell fra Efoy du velger. Du må også ha en tilsvarende åpning til eksosen som egentlig bare er ørlitegrann co2 og varme. Brenselcellen produserer også litt vann som renner ut gjennom en tynn slange. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Hmm? Hvorfor ikke bare montere et batteri eller to ekstra? Så vidt jeg kan skjønne gjør vel dette samme nytten som ei brenselscelle, Jeg vil si at en brenselscelle er en god ertstatning for et støyende illeluktende dieselaggregat for dem som ikke har elektrisk komfyr i båten. For dem som er avhengig av strøm til komfyr så er nok et støyende illeluktende dieselaggregat det rette valget. For de som ligger lenge i uthavner og har liten gangtid på hovedmotor(er) eller seilere (som faktisk seiler) må dette være en glimrende løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.