Brumle Startet 2.November.2004 Del på Facebook Startet 2.November.2004 Etter at prosjekt trimplan er ferdig, tar jeg fatt på neste prosjekt, rattet nede går sinnsykt tungt. Demonterte ratt og styrekabel. Det viser seg at det er kabelen som går tungt i strømpa. Noen som vet om dette styresystemet finnes i handelen enda, og hvor en for kjøpt ny kabel til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 Hvis det er Teleflex kabel, så vil jeg tro det på kabelen står litt data om denne. Maritim skal ha disse kablene. Går den tregt i strømpa så er det vel en viss fare for at den er moden for utskifting. Flising av wire Kan jo prøve å smøre opp å se om det hjelper, ser jo ut som om du har hele pakka i kjelleren så da burde det være enkelt å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 2.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2004 Wiren er over 6 meter lang så jeg tror det vil ta en evighet å få olje gjennom hele denne, (går ikke å få wiren ut av strømpa) Sjekket litt rundt på nettet uten å finne noe, Maritim har noe som heter Ultraflex men det er ikke det samme. Ser ut til at tannstangen må skiftes sammen med wiren. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 Wiren er over 6 meter lang så jeg tror det vil ta en evighet å få olje gjennom hele denne, (går ikke å få wiren ut av strømpa) Sjekket litt rundt på nettet uten å finne noe, Maritim har noe som heter Ultraflex men det er ikke det samme. Ser ut til at tannstangen må skiftes sammen med wiren. Du får nok aldri kabelen ut av strømpa, da er den ødelagt. Har du mulighet til å henge opp kabelen vertikalt så mye som mulig. (Regner ikke med at det er 6m under taket) Fyll på med en tyntflytende olje og så skal det etterhvert komme ut i andre enden. Tror nok at den kabelen som Maritim har er den samme. "Riller" i den ene enden (den du har inne i blå røret) og en stang i den andre enden. Maritim nr. 12511-60 er 6 m lang. Systemet ditt ligner veldig på mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 Det kan vel ikke være et problem å bytte til komplett ny Telefelx styring? OK det er dyrere enn å reparere men det blir lengre til neste gang det må repareres og du er trygg på at det ikke ryker når du trenger styringen som mest ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
TMe Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 Da du allerede har demontert sakene fra båten vil jeg foreslå at du prøver å smøre opp wiren etter følgende listige måte: Klipp hjørnet av en plastpose og tape denne fast til wiren. Heng wiren loddrett og fyll tynn olje oppi posen. I løpet av natten vil der renne gjennom ganske mye olje. Har du misstanke om at wiren er treg pga størknet fett kan det wære lurt å renne gjennom en del white spirit for å løse opp og følge på med rikelig olje etterpå. Er wiren fliset hjelper selvsagt ikke smøring, men det er forsøket verdt. Sagkjedeolje oppblandet med Molycote er utmerket da sagkjedeoljen har meget god klebeevne. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 6m under taket er det vel ikke så mange som har, men det går å henge den fra husmønet eller heise den opp i flaggstanga. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 2.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2004 Ja kansje jeg skal prøve prosjekt oppsmøring, for ta å henge opp wiren og la den få et par dager på seg med påfylling av olje, så for vi se om det virker. Er i hvertfall den billigste utveien hvis dette virker Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 I tilfelle du skulle trenge deler eller info om denne styringen, så eksisterer Teleflex (med X i navnet) fortsatt, men nå heter produsenten Teleflex Morse. Importør i Norge er Telmo Control AS, og de skal ha forhandlere over hele landet. Fant denne oppføringen i gule sider, så kan du ev. kontakte dem. Telmo Control A/S Rolf Hofmos g 18 Postboks 2906 Tøyen, 0608 Oslo................................ 23 18 08 10 Telefaks................................. 23 18 08 11 Sitér dette innlegget Link to post
tom-ba Svart 2.November.2004 Del på Facebook Svart 2.November.2004 :wink:Et tips for å smøre kabelen raskt og effektivt er som følger: du tar en slangestump som går utenpå wiren og skrur denne fast med en slangeklemme på wiren så fyller du olje i slangen deretter tar du en blåsepistol tilkoblet trykkluft og setter denne inn i slangen og skrur denne fast med en slangeklemme, kjør på med luft og vips du har smurt hele kabelen skikkelig på 10 minutter. Denne fremgangsmåte er selfølgelig meget egnet også til gir/gasswirer mm. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 3.November.2004 Del på Facebook Svart 3.November.2004 Smurte opp en Teleflex som sto dønn fast på min gamle Selco en gang i verden. Ble som ny og ble brukt i mange år etterpå. Benyttet TMe sin metode. Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
TMe Svart 3.November.2004 Del på Facebook Svart 3.November.2004 Kreativt det med trykkluft såfremt det ikke sier plopp og slangen spretter av. Vil dog kun fungere dersom innerwiren er uten nippel eller om nippelen har mindre mål enn wirestrømpen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.November.2004 Del på Facebook Svart 4.November.2004 Henger du den fra husmønet, eller opp i flaggstanga, er bilder påkrevet.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Brumle Svart 4.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2004 Henger du den fra husmønet, eller opp i flaggstanga, er bilder påkrevet.... Suzuki Har ikke flaggstang, og huset har valmet tak så det er utenkelig, men har ei diger bjørk på plenen så det er mulig jeg kan få til noe der. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 4.November.2004 Del på Facebook Svart 4.November.2004 Jeg skal spionere på Brumle og ser jeg noe aktivitet i bjørka kommer det bilde umiddelbart. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
ok67 Svart 4.November.2004 Del på Facebook Svart 4.November.2004 Sett opp et webcamera Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.