SandAnker Startet 23.April.2011 Del på Facebook Startet 23.April.2011 Se denne artikkelen Da redningsskøyta kom for å hente den alvorlig syke cruisepassasjeren, mistet de henne rett ned i det iskalde havet. "Drømmen om å dra til Norge og se nordlyset endret seg til et iskaldt mareritt da britiske Janet Richardson (73) ble akutt syk om bord på cruiseskipet Ocean Countess, som var på vei sørover norskekysten til Bergen for tre uker siden." Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Og det hele endte tragisk. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
M/S Kobben Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Var vel mannskapet på stort fartøy som firte pasienten ned til redningsskøyta.. eller? At RS har all feil, stiller jeg meg tvilende til.. Men tragisk er det uansett, og rutinene for slikt, må nok gjennomgåes. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 På bildene ser det ut til at pasienten blir tatt ut gjennom en luke i skutesiden mens redningsskøyten ligger inntil cruisebåten. Det jeg stusser over er at det ikke ser ut til at det er noen ekstra sikring av pasienten. Det blir jo bare spekulasjoner inntil politiet har gjort sitt, men et tau rundt båren, ført opp til dekk over luken, et par tørn rundt rekken og et par mann til å kontrollere det hele ovenfra hadde kanskje vært nok til å unngå denne tragiske ulykken? For en gammel ambulansesjåfør så virker det ihvertfall noe risikabelt å overføre en pasient mellom to fartøy uten en eller annen form for ekstra sikring. Det ser heller ikke ut til at pasienten var utstyrt med redningsvest e.l. Avstanden mellom redningsskøyta og skipet er også urovekkende stor på dette bildet. Ser ut til at redningsskøyta går for egen motor uten å være festet til cruiseskipet på noen måte, og prøver å holde seg inntil med egen motorkraft? En bedre metode måtte vel være å ha en trosse ført fra relativt langt fremme på skipet og festet i baugen på redningsskøyta, og motoren på redningsskøyta på tomgang. Med et slikt arrangement ville redningsskøyta ligget klint inntil skutesiden mens operasjonen pågikk. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
beauty of aqua Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 eller hva med og rett og slett bare stoppe opp begge båtene...Trenger ikke være rakketforsker for og forstå at dette lett kan gå galt! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Smurph Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Det er lettere å holde fartøyene inntil hverandre når de har god styrefart. Spesielt hvis det er litt sjø. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Har du prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 det var i hvertfall dårlig koordinert mellom de forskjellige, hvis alle viste hva de skulle gjøre, hadde dette gått greit. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Båren må vel ha tippet ned og kvinnen sklidd ut av båren her? Ho kommer seg jo ikke ut av båren for egen maskin hvis begge havner i vannet? Må ha vært en grusom opplevelse for alle parter dette her.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Det er lettere å holde fartøyene inntil hverandre når de har god styrefart. Spesielt hvis det er litt sjø. Yepp. Bruker maskinene til å holde seg i posisjon. Med begge fatøyene døde i sjøen er det nesten klin umulig. Fangline kan være litt skummelt. Du er ikke klar til øyeblikkelig manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Jeg vet ikke hvordan rednings selskapets prosedyrer for overføring av personer/sårede/last større båt er nå. Dog kan jeg si noe om hva som er vanlig praksis praksis for personelloverføring på åpent hav ved hjelp av mindre båt til/fra stor båt på havet for de firmaene jeg har jobbet for de siste årene, og det er å gjøre det under fart, ved å legge baugen på det minste fartøyet inntil ved hjelp av maskinkraft (en ligger forbausende rolig selv i mye sjø). vinkelen mellom fartøyene vil typisk være 5 - 15°. Fart typisk 4 - 6knop, vanligvis så overføres personer eller last i baugen (der en har mest kontroll), men design på båt etc etc kan gjøre at en gjør det forskjellige steder. Dette fungerer, men krever at alle som deltar har trent på dette og har nødvendig erfaring. Det er mulig å bruke en painterline i tilleg (line fra baugen på liten båt og lenger frem på det store skipet), fordeler og ulemper er avhengig igjen av design på båtene som er med. Men for HMOB/FRC/WB's så er dette vanlig praksis ved sjøsetting og recovery (vet ikke noe godt norsk ord for det her jeg sitter) før løftekroken blir utløst eller før en setter den på plass igjen. En feil plassert painterline kan gjøre ting mye farligere en å ikke ha noe, og en som er der den skal kan være en redning. Mellom større fartøy bruker vi vanligvis liner (doble liner) fra baug til baug. Fremdeles under fart. Uansett, dette er et verktøy som vi trener på, evaluerer og som vi sjekkes ut på jevnlig, under forskjellige vær forhold. Det blir også gjort Toolboks møte og grundige gjennomgang av prosedyrer, vær og backupplaner dersom noe går galt før hver eneste sortie/sjøsetting/overføring. Dette er uansett en tragisk sak, og en må la de involverte få fred til å gjøre den jobben (evaluering/etterforkning) de nå må gjøre. Redigert 24.April.2011 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Å overføre personell i fart mellom et stort og et lite fartøy blir gjort hver dag hele året... Tenk bare på lostjenesten... Har selv gjort dette med endel mindre fartøy og benyttet fangline og sågar ikke.... Regner med det blir en større etterforskning etter denne tragiske hendelsen som nok i detalj vil kunne forklare hvordan det kunne gå så ufattelig galt... Tankene går nå til de pårørende og alle involverte. Lagt til: Ser NorSiglar kom meg i forkjøpet... Redigert 24.April.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Gudrun: Du fikk frem et poeng jeg ikke fikk, og det er at dette er noe som gjøres hver dag hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ikke med pasient på båre Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Bitteliten: Har flyttet båre også noen ganger, dog med markør. Men skal sies at vi prøver å gjøre all syke flytting fra david til david, for å minimere risikoen. Men må man så må mann. Ikke alltid en har optimale forhold 3 - 400nm fra nærmeste kyst og med vaktbåt uten david så må en bare. Derfor en trener ofte. Håper at lærdommen de drar gjennom undersøkelsene kommer frem, og ikke blir begravet noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Jeg har lurt litt på hvorfor ikkr cruise skipet sendte pasient ned i mob båten sin. Jeg regner med at den kan settes ut ifart slik vi sjøsatte rib i kv. Kanskje enklere for rs å plukke opp pas da i stedet for å låre ned. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Har lurt på det samme selv, spesielt siden de kanskje kunne fått litt mer le bak hurtigruta eller bak land (er jo sjeldent hurtigruta går langt fra land). Et annet spørsmål er hvorfor personen lå 4 minutter i vannet. Rednings skøyta var jo allerede der og i beredskap, og regner med at mob båt på hurtigruta også var på standby. Eller noe så enkelt som å gjøre overføringen lenger frem på redningskøyta så en hadde hatt mindre avstand mellom skips side og RS. Har hatt uannonserte driller i Barentshavet seint på høsten (full pakke med tung overlevelses drakt for hele mannskapet på mob båten, og det tar litt tid å få de på), og vi har under 4 minutter fra alarmen gikk til vi kunne overlevere markør til legen ombord i moderskipet. Men som sakt tidligere på tråden, de er garantert gjort forarbeid og tatt avgjørelser utifra den informasjonen som var tilgjengelig og beste metode har vært vurdert. Og uhell kan skje uansett hvor god og proff en er. Redigert: Ser det var en cruisebåt og ikke Hurtigruta. Beklager feilen :-) men skal jo ikke spille noe rolle, overføring fra stor til liten båt er samme prossedyre. Redigert 24.April.2011 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Link Hva skal en si. Mye som en kan stille spørsmål ved her ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.