sotsabb Startet 24.April.2011 Link til dette innlegget Startet 24.April.2011 Hvordan skal jeg fortøye en liten/middels stor båt, for at det skal være mest mulig trygt. Tenker mest på hvor stramt trossene må være for at det ikke skal bli for stramt,og ikke for slakkt. Hvis jeg f.eks fortøyer båten ved flo og det er 50 meter dypt, men når det blir fjære, synker vannet med 10 meter. Kan jeg da fortøye båten sånn at den har f. eks 11m å gå på, eller hva skal jeg gjøre da? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Se om du finner noen tips i denne linken Sitér dette innlegget Link to post
sotsabb Svart 24.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Jeg kan de forskjellige måtene å fortøye, men er usikker på hvor lang trossene skal være. Dumt at de er for lange, og like dumt at de er for korte. Synes det er spesielt vanskelig å egentlig vite hvor lange de skal være, når det kan være så stor forskjell på flo og fjære. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 .....men når det blir fjære, synker vannet med 10 meter. Hvor i verden er dette? Sitér dette innlegget Link to post
sotsabb Svart 24.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Bare hypotetisk. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 10m tidevannsforskjell, vanlig fast kai? LANGE trosser, 20-30 mter forut og akter, spring for- og akter, like lange. Babianvakt første natten. Sitér dette innlegget Link to post
sotsabb Svart 24.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Takk for svar. Når jeg mener liten/middels båt tenker jeg på en åpen båt som er ca 10-20 fot stor. Ca snekkestørrelse om du vil. Når det gjelder plass å fortøye, tenker jeg på både flytebrygge og kai. Og 10m forskjell var kanskje litt overdrevet, men bare et eksempel. Men hvis jeg har forstått det rett, så kan brester, baug- og aktertrosser og sprin være like lange? så hvis det da for eksempel er 10m når jeg fortøyer ved en fast kai, og 7m når det blir fjøre, så må jeg ha brest, spring og baug- aktertrosser som er minst 3+ meter? Mulig jeg er helt på jordet nå, så derfor håper jeg at garva sjøfolk her kan hjelpe meg litt:) Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Ved fortøing til flytekai trenger man ikke bry seg om tidevann. 2-3 meter for og aktertrosse burde være greitt, gjerne en akterspring for å komme greitt i land Sitér dette innlegget Link to post
sotsabb Svart 24.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Men ved fast kai da? Hvilke og hvor lange fortøyninger bør man ha hvis tidevannet øker/minker med f.eks 3 meter? Tenker fortsatt på en båt som er ca 10-20 fot. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 3-4 ganger tidevannforskjellen ville jeg minst hatt. merk deg om det er høy- eller lavvann, eller noe midt i mellom når du fortøyer. Har du riktig tauverk som kan strekke seg. (fjæring) Du må nok langt opp i Nord-Norge for å finne 3m tidevannforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
sotsabb Svart 24.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Så hvis jeg skal fortøye i området Kristiansand- Stavanger, så trenger jeg ikke å tenke så mye på forskjellen mellom flo og fjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 jeg tror det er lettere å få gode råd dersom du presenterer en konkret plass du vil fortøye, hvor mye flo og fjære som er aktuell etc. Jeg fortøyer en 31 fots båt inntil en flytebrygge på 5 meter med utrigger på 9 meter vider utover. Jeg har da et tau fra baug og til tuppen av utrigger. Videre har jeg ett tau fra enden på utrigger og til pullerten midt på båten. Et tau fra aktre pullert og inn til flytebrygge. Og ytterligere ett tau som går direkte fra aktre puller og 90grader inn på brygga. På motsatt side har jeg ett tau med 2 kg daumann fra land som går til pullert midtskips, dette holder båten ut fra brygga med en avstand på 1 meter. så det var en måte å gjøre det på... Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Nå har jeg ikke tabellene foran meg nå, men du vil neppe oppleve større tidevannsforskjell enn 40- 50 cm. I Flekkefjord tror jeg det var 0cm. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 ett godt tiås vis du er redd for å gå i fjellet når du er på tur så er det å slakke bauglina såpass att du kan dra deg ut på dreggen at du ikke vil gå i fjellet\brygge mens du sover... selv pleier jeg å slippe båten ut en meter eller to når jeg går å legger meg og stramme opp ca like mye på dreggen...da ligger jeg ca 3 m fra og ved litt slipp på dreggen så vil fortsatt ikke båen treffe... Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 (redigert) Interresant tema. hvis en skal legge seg til for kvelden ved en holme med line til land og med dregg, hvordan gjøres det på en sikrest og best måte slik at en kan sove trygt? Trond Redigert 24.April.2011 av Trond mjøs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 første natta sover du ikke i det hele tatt.. om du klarer å sovne,så våkner du med 10 minuttes mellomrom og titter ut av vinduet og konstaterer at du ligger i ro... :) bin there.. Ankeralarm er en fin ting på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Løfter denne litt igjen, da jeg stort sett alltid ligger ved flytebrygger og får klump i magen de gangene jeg skal forlate båten ved fast kai over tid. Siden flere etterlyser konkrete eksempler, så kan vi ta Bryggen i Bergen, båten er 24 fot og ca 2 tonn. Forskjell mellom høy- og lavvann er ca 1 meter (https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=92154&city=Bergen#tab1). Si jeg fortøyer ved høyvann, med to spring, samt baug- og akterfortøyning. Hvor mye slakk bør jeg ha på springene, og på baug/akter (er det forskjell på slakkbehov på de to siden springene er lengre)? Vil jo unngå at den flytter seg så mye fremover/bakover også, siden det ofte ligger båter tett foran/bak. Redigert 13.Juni.2019 av aroneid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Ved stor forskjell på flo/fjære så gjelder det at ingen fortøyningstau bør gå 90 grader ut fra kaien mot båten Baug og akterfortøyning må gå mest mulig på skrå mot kaien. Ulempen er at ved litt slakk i tauene så kan båten drive et stykke fra kaien, men dette er bedre enn at den henger i fortøyningene ved fjære sjø. Klarer du å feste baug/akterfortøyning så lavt som mulig (rett over vannet ved flo) i kaien så hjelper dette også. Da vil tauet gå på skrå opp til båten ved flo og på skrå ned til båten ved fjære. Fester du baug/akterfortøyninger så lavt som mulig og ikke oppe på kaien så bør du kunne ha temmelig stramme fortøyninger med bare en meter forskjell. Så godt som 90 grader på kaien bør da gå bra også. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 aroneid skrev for 1 time siden: Løfter denne litt igjen, da jeg stort sett alltid ligger ved flytebrygger og får klump i magen de gangene jeg skal forlate båten ved fast kai over tid. Siden flere etterlyser konkrete eksempler, så kan vi ta Bryggen i Bergen, båten er 24 fot og ca 2 tonn. Forskjell mellom høy- og lavvann er ca 1 meter (https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=92154&city=Bergen#tab1). Si jeg fortøyer ved høyvann, med to spring, samt baug- og akterfortøyning. Hvor mye slakk bør jeg ha på springene, og på baug/akter (er det forskjell på slakkbehov på de to siden springene er lengre)? Vil jo unngå at den flytter seg så mye fremover/bakover også, siden det ofte ligger båter tett foran/bak. Å bruke to spring + for- og akterfortøyning ved Bryggen er "overkill". Som andre har vært inne på: Dropp spring og brest, og forleng i stedet baug/akterfortøyninger til 5 - 6 meter. Da ligger du godt, også med 1 meters tidevannsforskjell! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Og sjekk tidevannstabellen når det er full fjære (lavvann) så strammer du passelig opp da, og slik må det være... Etter mer visning på tauet ( vinkel i forhold til båt/kai ) etter bedre er det... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Og har du problemer, så kan det være et triks å henge noe tungt på linene for og akter. En daumann på hver line for/akter vil hjelpe til å holde båten i posisjon langsetter kaien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.