Jump to content

Hvordan fortøyer jeg?

sotsabb

Recommended Posts

Hvordan skal jeg fortøye en liten/middels stor båt, for at det skal være mest mulig trygt. Tenker mest på hvor stramt trossene må være for at det ikke skal bli for stramt,og ikke for slakkt. Hvis jeg f.eks fortøyer båten ved flo og det er 50 meter dypt, men når det blir fjære, synker vannet med 10 meter. Kan jeg da fortøye båten sånn at den har f. eks 11m å gå på, eller hva skal jeg gjøre da?

Takk for svar. Når jeg mener liten/middels båt tenker jeg på en åpen båt som er ca 10-20 fot stor. Ca snekkestørrelse om du vil. Når det gjelder plass å fortøye, tenker jeg på både flytebrygge og kai. Og 10m forskjell var kanskje litt overdrevet, men bare et eksempel. Men hvis jeg har forstått det rett, så kan brester, baug- og aktertrosser og sprin være like lange? så hvis det da for eksempel er 10m når jeg fortøyer ved en fast kai, og 7m når det blir fjøre, så må jeg ha brest, spring og baug- aktertrosser som er minst 3+ meter? Mulig jeg er helt på jordet nå, så derfor håper jeg at garva sjøfolk her kan hjelpe meg litt:)

jeg tror det er lettere å få gode råd dersom du presenterer en konkret plass du vil fortøye, hvor mye flo og fjære som er aktuell etc.

Jeg fortøyer en 31 fots båt inntil en flytebrygge på 5 meter med utrigger på 9 meter vider utover. Jeg har da et tau fra baug og til tuppen av utrigger. Videre har jeg ett tau fra enden på utrigger og til pullerten midt på båten. Et tau fra aktre pullert og inn til flytebrygge. Og ytterligere ett tau som går direkte fra aktre puller og 90grader inn på brygga. På motsatt side har jeg ett tau med 2 kg daumann fra land som går til pullert midtskips, dette holder båten ut fra brygga med en avstand på 1 meter.

så det var en måte å gjøre det på...

ett godt tiås vis du er redd for å gå i fjellet når du er på tur så er det å slakke bauglina såpass att du kan dra deg ut på dreggen at du ikke vil gå i fjellet\brygge mens du sover...

selv pleier jeg å slippe båten ut en meter eller to når jeg går å legger meg og stramme opp ca like mye på dreggen...da ligger jeg ca 3 m fra og ved litt slipp på dreggen så vil fortsatt ikke båen treffe...

• 8 år senere...

Løfter denne litt igjen, da jeg stort sett alltid ligger ved flytebrygger og får klump i magen de gangene jeg skal forlate båten ved fast kai over tid.

Siden flere etterlyser konkrete eksempler, så kan vi ta Bryggen i Bergen, båten er 24 fot og ca 2 tonn. Forskjell mellom høy- og lavvann er ca 1 meter (https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=92154&city=Bergen#tab1).

Si jeg fortøyer ved høyvann, med to spring, samt baug- og akterfortøyning. Hvor mye slakk bør jeg ha på springene, og på baug/akter (er det forskjell på slakkbehov på de to siden springene er lengre)? Vil jo unngå at den flytter seg så mye fremover/bakover også, siden det ofte ligger båter tett foran/bak.

Redigert av aroneid (see edit history)

Ved stor forskjell på flo/fjære så gjelder det at ingen fortøyningstau bør gå 90 grader ut fra kaien mot båten Baug og akterfortøyning må gå mest mulig på skrå mot kaien. Ulempen er at ved litt slakk i tauene så kan båten drive et stykke fra kaien, men dette er bedre enn at den henger i fortøyningene ved fjære sjø. Klarer du å feste baug/akterfortøyning så lavt som mulig (rett over vannet ved flo) i kaien så hjelper dette også. Da vil tauet gå på skrå opp til båten ved flo og på skrå ned til båten ved fjære. Fester du baug/akterfortøyninger så lavt som mulig og ikke oppe på kaien så bør du kunne ha temmelig stramme fortøyninger med bare en meter forskjell. Så godt som 90 grader på kaien bør da gå bra også.

aroneid skrev for 1 time siden:

Løfter denne litt igjen, da jeg stort sett alltid ligger ved flytebrygger og får klump i magen de gangene jeg skal forlate båten ved fast kai over tid.

Siden flere etterlyser konkrete eksempler, så kan vi ta Bryggen i Bergen, båten er 24 fot og ca 2 tonn. Forskjell mellom høy- og lavvann er ca 1 meter (https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=92154&city=Bergen#tab1).

Si jeg fortøyer ved høyvann, med to spring, samt baug- og akterfortøyning. Hvor mye slakk bør jeg ha på springene, og på baug/akter (er det forskjell på slakkbehov på de to siden springene er lengre)? Vil jo unngå at den flytter seg så mye fremover/bakover også, siden det ofte ligger båter tett foran/bak.

Å bruke to spring + for- og akterfortøyning ved Bryggen er "overkill". Som andre har vært inne på: Dropp spring og brest, og forleng i stedet baug/akterfortøyninger til 5 - 6 meter. Da ligger du godt, også med 1 meters tidevannsforskjell!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...