rffr Startet 24.April.2011 Link til dette innlegget Startet 24.April.2011 Hei, Tilbrakt påsken bak roret på Ibiza 24 Touring, 250 hk Suzuki. Standard oppsett med Bay Star (Sea Star) hydraulisk styring. Uten å ha sjekket manual, og eventuelle service punkter reagerer jeg på at den er meget tung på rattet i plan. I skrogfart og under fungerer det upåklagelig. Første tanke var at styringen er underdimensjonert, men synes det virker litt rart fra en aktør som Ibiza. Oljenivå er ok, og har luftet system . Hva bør jeg sjekke, og eventuelt smøre? mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Hvor mange omdreininger har du på rattet da fra side til side? Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Nok. Men antar det ikke er svaret du er ute etter. Sjekker og kommer plutselig tilbake..... Sitér dette innlegget Link to post
Maxpower Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Er du sikker på at det er Bay Star? I så fall er den underdimensjonert siden den bare rekker til 150 hk. Er det Sea Star derimot holder den til 350 hk. Sjekk slangene at de ikke ligger i klem noe sted eller at det er "knekk" på de. Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Er Sea Star ja (var visst i min egen det var Bay Star). Ingen knekk eller klem i slanger, og rattet har fem omdreininger fra borde til borde. Kjente bedre etter nå og synes det "hakker" aldri så lite. Kan det ha noe for seg å bytte olje? Tviler på det er blitt gjort noengang. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 (redigert) Å bytte olje i tide og utide skal ikkje være nødvendig. Den slites jo ikkje akkurat. 5 omdreininger skal absolutt være tilstrekkelig. Men styringen skal gå meget lett og jevnt uten hakking i heile trimområdet. Om styringen har lekket så kan jo det sjølvsagt ha kommet luft/vann i elr noe Redigert 25.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Hvis motoren er tiltet helt inn vil du oppleve dette. legg båten i plan og prøv og tilte ut motoren og se om ikke det hjelper. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
rffr Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Ingen endring uansett hvordan motor er tiltet, eller om farten er 20 eller 45 knop. Så lenge båten er i plan er det tungt så det holder. Takker for tips, og tror jeg drar med meg båteier en ettermiddag for å prøve ett oljebytte; bare for å være sikker. Luftet vel heller ikke mer enn for å konstatere at det ikke lå luft ved pumpa. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Er den tung og styre både styrbord & babord? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
rffr Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 (redigert) Ja. Nesten like tung begge veier. Noe lettere til styrbord (eller var det babord), men antok at dette skyldes retning på propell. Redigert 25.April.2011 av rffr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Grunnen til at jeg lurte er at det sitter vel en finne på flyndra over propellen, denne kan justeres og hadde den vært montert veldig feil kunne styringen vært hard den ene veien. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Jonas78 Svart 28.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Hei, fant du ut av denne? Min er tung i den ene retningen (husker ikke hvilken), men bedre når jeg har mye tilt på motoren.. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
rffr Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Har ikke hatt tilgang til båten siden sist, så nei.... Eier fikk med seg en flaske olje med beskjed om å fylle opp. Har ikke hørt noe siden, men basert på erfaring/kompetanse til eier tør jeg ikke å konkludere med noe. prøver å høre med ham til uka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.