Gozzi Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Før sesongen i fjor skiftet jeg til ny starter da jeg måtte bruke 8-10 forsøk før starteren slo inn. Kunne høre at starteren spannt rundt men den ville ikke "slå inn". Forrige eier hadde skiftet starteren før jeg overtok båten så ny starter ble skiftet på garanti. På slutten av sesongen begynte det samme å skje med den nye starteren også! Dette ble bare værre utover høsten, før båten ble løftet tok det ca 20 forsøk før starteren endelig slo inn. Har litt vanskelig å forstå at det samme problemet kan oppstå med to startere. Er det noen som har hatt dette problemet tidligere? Har to stk Optima batterier så det skal være nok startstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Er ikke sikker på om KAD 44 har den samme sikringen på startkretsen som 42 og 43.. sikringen sitter oppe på innsuget rett bak dieselpume/rett over matepumpe.. Jeg hadde samme problem som deg med at starter ikke vill slå inn og da var det denne sikringen som jeg målte til og være ok som trøblet.. det var tydligvis vakkel i sikringen så jeg løste problemet midlertidig med og bare flytte lediningen over på samme side av sikringen som den andre.. da svev den fint rundt. Når jeg målte på ut siden av sikringen uten og belaste starter så hadde jeg full spenning.. men ved måling ved belastning så datt spenning til hele 8,3 volt Redigert 25.April.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gozzi Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Var kanskje litt uklar i min beskrivelse av problemet. Starteren spinner rundt så den har spenning,men vil ikke slå inn i svinghjulet. Kan i utgangspunktet virke som en feil på bendix'n... Men er det sansynlig med samme feil på to startere? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Går litt i spinn for meg hvor mange startere som er byttet, men er det ikke da en mulighet for at første gang den ble byttet så var det feil type. Så tar man med seg den som er feil, og får en som er lik, og nok en gang har du fått feil starter. Kan det være slik Kan vel også være at det er uteglemt foringer på boltene. På enkelte er det større hull i starter mens boltene som starteren festes med er tynnere. Dette for at starter skal kunne brukes på flere typer motorer. Mangler foringene så blir ikke starter sentrert mot svinghjulet. Gjelder bare hvis hullene er romslige i forhold til boltene. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Høres veldig rart ut at det skulle gå galt med to startere slik. Du fikk ikke noen forklaring på hva som hadde skjedd med den gamle? Ellers ytre påvirkninger (brainstorming): 1. Mye vann i kjølen som piskes opp i starter av svinghjul? 2. Knekte tenner på startkrans? 3. Kast eller dårlige toleranser på svinghjul (lite sannsynlig) 4. Dårlig kontakt/kortslutning mellom startmotor og innslag? Hadde forsåvidt samme problem i fjor der jeg ikke forsto hvordan det var mulig at starteren snurra når den ikke hadde slått inn. Jeg klarte aldri å åpne innslaget, men det ble unødvendig da jeg så tilstanden på resten av starteren. Beskrev her Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Kan du ha fått fukt/vann inn i svinghjulshuset slik at bendix er rusten og ikke sleider ut og inn som den skal. Merkelig at samme problem dukker opp igjen. Hadde vært interessant å se bendixdrevet..... Du kan også...neste gang den bare spinner og ikke slår inn....turne motor en kvart omdreining for å eliminere eventuellt dårlige tenner på startkrans. Jørgen ....også var snod noen sekunder før meg med nesten samme forslag... Redigert 25.April.2011 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Optimist1 Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Jeg hadde en KAD 43 med nøyaktig samme problem. Gikk til Bosch Elektro diesel i asker og fikk tatt en service på starteren. bendixen var rustet fast, slik at selv om starteren gikk rundt ville den ikke gå i inngrep. Mot slutten av sesongen begynnte problemet å komme tilbake. Neste sesong hadde starteren rustet helt fast (gikk ikke rundt engang), og jeg måtte på ny levere den til service. Problemet kom av at det er fuktighet i svinghjulshuset. Det er vanskelig å få ut dersom man først har fått det, men ved vinterlagring er det viktig å ha en varmekilde i motorrummet (en lyspære holder) - det var i allefall tipset jeg fikk fra Borsch (desverre kan jeg ikke ha på strøm der jeg ligger med båten). Sitér dette innlegget Link to post
Gozzi Svart 27.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2011 Takk for bra tips. Starteren går ut på fredag,så da vet jeg mer om hvordan den ser ut. Starteren ser ut som ny utvendig men vi får se hvoredan det ser ut invvendig, ikke som "snod" sin håper jeg.. De to første boltene er greie å få ut men den siste...... Ser at jeg har en liten oljelekkasje ved oljeslangene på toppen av blokka og at dette har rent ned mot starteren. Dette har vel sansynligvis ingen invirkning på starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Starteren min så også helt ny ut utvendig. Så faktisk ikke sa gal ut når jeg skrudde den av, men den var alikevel rustet fast. Kan aldri tenke meg at olje fra blokka skal ha noe og si. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Har selv hatt en KAD44 og når intercoleren hadde lekkasje så kom det saltvann ut av et lite indikasjonshull i bunn av huset til intercoleren. Dette hullet er rett over starteren så det kan jo være greit og observere når starteren stadig er salthvit....men som sagt i dette tilfellet så er nok ganske garantert bendixen rustet fast eller henger.Starteren kan jo se helt ny ut utvendig men innvendig....full av rust.Kan jo prøve å rense bendixen for så å sette inn med noe fett/bluegrease som er vannmotstandig, men får man ikke ut vannet i svinghjulshuset så vil problemet dukke opp igjen utover sommer eller høst. Behøver jo ikke være mere enn en halv kopp vann. Har skrudd noen VP motorer og har stadig lurt på hvorfor svinghjulshuset på dieselmotorene er forsynt med pakning til flens/svinghjulsskjold? Har opplevd det på vp40,41 og 44 men ikke på bensinmotorene til vp? Noen som har et svar? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
dieselfan Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Har du forsøkt å kjøre noen av starterane etter at du har tatt de av motoren, det er en enkel måte å se om bendixen slår in på. ...og du er klin sikker på at du ikke har fått 24 volt starter... VP leverer det også til KAD, piratene også Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Starteren går ut på fredag,så da vet jeg mer om hvordan den ser ut. ....fant du noe på bendixen? Vi venter i spenning.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Gozzi Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Starteren så ut som ny utvendig.... Bendixen så også bra ut og det virket ikke som det var noen skade på noen tannhjul. Fra verkstedet som demonterte selve starteren har jeg fått beskjed om at det er et tannhjul som kun er limt til en akselen som har løsnet. Alternativet nå er å reparere eller kjøpe ny. Har landet på at jeg skifter til ny da det er en forholdsvis viktig komponent.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.