Jump to content

Male plastbåt innvending.


Beech

Recommended Posts

Det kan gjøres ja, men om det blir fint? Ikke etter mitt syn i alle fall. Dessuten så vil du lettere få problemer med kondens uten skrogtrekk, og alt av ujevnheter etc. vil bli synlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har malt innsiden av kabinen på en Saga 27 med bengalakk. Dro av skrogtrekket, brukte stålbørste på drill for å fjerne limrester, og rullet på hvit bengalakk. Vi synes det ble fint, gjør ikke noe med litt ujevnheter. Jeg orket rett og slett ikke tanken på mer trekk innvendig, da det gamle var ganske ekkelt. Overhodet ingen problemer med kondens. Har brukt den to sesonger med bengalakk...

 

Kan sikkert fikse et bilde, om det er ønsket:-)

Link to post
Share on other sites

Goldt og greit å renholde, mot masse arbeid med å legge polster pent i kriker, kroker og bøyninger.

 

Gammelt polster/trekk hade ofte skumplast på innsiden som tørket og derfor løsnet fra limet. Nyere polster av bedre kvalitet kan være uten skumplastinnside og sitte pent og lengre. Ville spandert en tykk og god kvalitet om jeg skulle trekke på nytt eller montert på plater som skrus fast. Så kan det jo være noen flater med malt overflate på kronglete steder.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vurderer det samme selv på toalettet i vår Scand Classic. Den gamle brune "pelsen" er ikke spesielt delikat, men det er fryktelig mange vinkler og buer i toalettrommet som gjør at jeg tror det blir svært vanskelig å få det pent med skrogtrekk. Et alternativ er å kle selve skrogsidene med trekk og male i "taket" opp under akterdekket der de vanskeligste vinklene er. Vil tro dette vil avhjelpe kondensproblematikken. Er det bengalakk som er tingen hvis man skal male eller har noen god erfaring med andre typer maling/lakk?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Gir ikke noe totalhets inntrykk, men gir kanskje en idè om hvordan det kan bli.

 

malt.jpg

 

Nederst til venstre er den umalte flaten, oppe til venstre etter første strøk og til høyre etter 2 strøk.

Nedenfor et det eneste bildet jeg fant som viser resultatet.

Ingen problemer med kondens, utrolig lett å rengjøre. Er benyttet Quick-lakk og det går noen liter i uteområdet på en Master 740.

Synes selv det er finere med konturer i skroget i stedet for å ha det helt 100% slett, har derfor ikke gjort noe med underlaget.

Anbefaler bruk av vinkelsliper med pusseskive for å fjerne limet og restene fra det gamle skrogtrekket.

 

malt2.jpg

 

Min far benyttet topcoat innvendig, men sier han utvilsomt hadde gått for Quick lakk hvis han skulle gjort det igjen.

Skulle selv ha skrogtrekk og kun ha lakken midlertidig, men er så fornøyd med resultatet at det ikke vil bli lagt skrogtrekk på uteområdet.

 

lakk1.jpg

 

lakk2.jpg

 

Ikke tenk så mye på hva andre ønsker og liker, prøv evt på et område og se om du liker det, er jo til syvende og sist du som skal bruke båten.

Redigert av Teza (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg gjorde denne jobben (gjorde det samme i hver vår båt i 2009 mener jeg) så husker ikke nøyaktig hva som gjorde han misfornøyd, men mener det var flere grunner.

 

Denne slipeskiven fra biltema kan i alle fall anbefales til dette arbeidet:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Grovrengjorer1/

 

Har brukt mange av disse på alt fra betong til i båten og er meget fornøyd med de.

Husk verneutstyr, spesielt briller! På min vinkelsliper må jeg ta av beskyttelsesskjermen for å få plass til skiven, men ved fornuftig håndtering er ikke dette noe problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...