Jump to content

Endre fra apparent/thrue vind på Raymarine ST70?

Rastløs

Recommended Posts

Antar jo at du bare skifter bilder, det skal jo være opp til 15 stk å hente fram

Skal selv om 2 uker ta i bruk en slik på ny båt, så dette må vi ha svar på.

Vi kan jo ringe importøren i norge.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Dette skal Vind måleren vise.

AWS; AWA; TWS; TWA; GWD; Beaufort; kardinal; vindhastighets logg;

vindretning logg; AWS max; AWA max; TWA max; TWA min; TWS max;

TWS min

http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?topExpand=&subExpand=&strUrl=1000061i&channelid=1000032

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Min ST70 vindinstrument ser ut til bare å bruke loggen og magnetkompasset som utgangspunkt for å vise True verdiene selv om det også ligger GPS data på Seatalk-kabelen. Hvis loggen stopper, og hvem har vel ikke opplevd at det forbaskede skovlhjulet genger seg opp, viser instrumentet samme på True og Appearent Wind.

Noen med tips om hvordan jeg får instrumentet til heller å bruke GPS-dataene til å beregne og vise True?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Skifter du båt hvert år blir det mye å lære seg. :lol:

Men trodde du var duppe-ditt-konge. Eller er det kun på høyttalere :cool:

- Må bare innrømme det. jeg har blitt gammel og har måttet gå over til Mac i hverdagen fordi jeg ikke forstår alt fra Microsoft. :thumbsup:

Det er vel slik i båten og da. Raymarine er som Microsoft og Garmin er som Mac. Da er det jo tydelig hva jeg skal ha på ny båt neste år. :lipseal:

Redigert av Rastløs (see edit history)
  • 1 måned senere...

Les manualen, Lett er det ikke. men det går. :headbang:

Synd at det skal være så tungvint.

På mine gamle B & G var det bare en knapp å trykke på. spå var det gjort.

Her må du trykke mye, og det tar vekk oppmerksomheten fra annet du holder på med, næmlig seiling.

På ST70, setter du opp en egen side som viser truevind, og en som viser apparent vind. Da er det bare å trykke en knapp, slik at den siden du ønsker å se, vises. Dette gjøre en gang.

Husk at alle sider kan endres, og settes opp slik at de dataene du ønsker kan vises. Du kan også sette opp instrumentene til å skifte automatisk mellom sidene, f.eks hvert 3 sekund.

Det verste jeg vet er elektronikk hvor man ikke intuitivt skjønner hvordan ting fungerer. Raymarine har ikke tatt innover seg at de skal lage intuitive menyer som alle kan forstå. Raymarine tror fortsatt at de kan lage elektronikk til målgruppen "garvet sjømann med sivil ingeniør utdannelse".

I tillegg til at jeg ikke skjønner et kvidder av vindmåleren, er også min nyervervede C90W noe av det treigeste jeg har opplevd. Den må jo tenke i flere sekunder for hver aktivitet den skal gjøre. :headbang:

Har prøvd tilsvarende utstyr fra Garmin i tilsvarende båt som min. Det var bare så mye bedre!!!. ( og til lavere pris) Jeg forstår veldig godt at Bavaria har valgt Garmin som sin nye leverandør. På "Garmin båten" tok det meg ca 5 minutter å forstå både plotter, vind og autopilot.

Sann vindhastighet er viktig å vise, men hva skal du bruke sann vindvinkel til? Raymarine sin beregning av TWA er veldig forenklet og unøyaktig, og det kreves nøye kalibrerte og nøyaktige instrumenter for å få noe troverdig måling. I praksis må du opp til dyre instrumenter som NKE eller B&G for å få en riktig algoritme, og selv der er det ofte stor feilmargin -spesielt på slør og lens må man ha en vertikal vindmåler, og ikke en som peker på skrå fremover da vinden blir forstyrret av spinnaker.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...