Jump to content

Lofrans Cobra 1000w ankervinsj, kjetting vil hverken ut eller inn


Risørflekken

Recommended Posts

Etter vinterens opplag har jeg problemer med ankervinsjen, Lofrans Cobra 1000w. Kjetting/anker vil hverken ut eller inn. Selve vinsjen ser ut til å være ok. Har nok en gang vært over med "vanndrivende". Har også vært over med måleapp. og det skal være grei spenning. Mulig motor er "gåen", skal ta den ut for en titt. Synes likevel det er rart kjetting/anker ikke sleppes ut... Har noen tips til hvor en ev kan kjøpe ny motor til vinsj?

Link to post
Share on other sites

Må du ikke kjøre ankeret litt ut før fritt-fall-funksjonen starter? Det må jeg på min lofrans

Sjekk sikringen, Mål spenning mens du opererer bryteren, sjekk at bryteren får spenning.... Kan være børstene i motoren, men da hadde du vel hørt det slå i reléet.

Link to post
Share on other sites

Denne vinsjen kan brukes både som fritt-fall, og som vanlig utkjøring. Du har nok førstnevnte variant "innkoblet" dersom du ikke har pleid å kjøre ut hele veien tidligere. Da er det som DieselDahl sier nødvendig å kjøre en knapp tørn for å løsne "clutchen" før kjettingne raser ut. Hvis det ikke hadde vært slik så hadde jo alt rast til sjøs underveis.

 

På de eldre modellene av Kobra fulgte med ei sveiv. Denne kan du bruke for å løsne clutchen manuelt om motoren står. På nyere modeller er det et slags "grip-hjul" på vinsjen, jeg er usikker på om dette hjulet da erstatter sveiva, dvs. du løsner clutchen ved å ta tak i "grip-stengene".

 

Må du ha ny motor så er Ilas i særklasse rimeligst så langt jeg har klart å finne ut (ref. bl.a. annen tråd her inne), ca 2.900 + mva. De har også reservedeler (til motor) om du velger å prøve den varianten.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Som det går frem av tidligere innlegg ble motor til ankervinsjen bytte nylig. gikk også over kabel sko og vinsjen fungerte som normalt. Plutselig her en dag hvor ankeret er på vei opp stopper vinsjen. Helt død. Klikker i reléet men ikke teng til liv i motor. Kan jeg ha fått en "mandagsmotor"? Hvordan fungerer egentlig klutsjen til Lofrans cobra? Er vel kun en "mekanisk" variant? Tips mottas med stor takk!!!

Link to post
Share on other sites

Releet styres av egen kurs, så du kan godt høre klikk her uten at det av den grunn er spenning/strøm i 'hovedkablene' som går fra batteri og videre (via releet) til vinsj. Det er normalt en automatsikring på ca 100A (eller var det 70?) på en av disse lederene, foreslår du følger de og sjekker om ikke en av dem går innom en slik på veien. Normalt vil jeg mene sikringen ligger nærmest batteriet, så jeg foreslår du starter i den enden. Fullt mulig at denne sikringen kan ha slått seg ut...

 

Om du har et voltmeter tilgjengelig, så ser du også fort om det kommer strøm inn til releet - og ut på andre siden når du trykker knappen. Da får du nok svar på mye, og avdekker også om det f.eks er feil på selve releet.

 

En tredje feilmulighet er at det har oppstått dårlig kontakt i den midterste ledningen på motoren. Jeg forstår deg dithen at motoren ikke går noen veier? Da er denne kabelen i midten en fellesnevner for begge.

 

Fjerde mulighet er du inne på, nemlig at motoren har tatt kvelden. Selvsagt mulig, men ikke så veldig sannsynlig tror jeg etter så kort tid.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan godt være sikringen som har røket, da det er stor strøm som går i ankervinsjmotorene.

 

Hos meg har jeg sannsynligvis brent opp motoren ved at fortøyningen har dratt rundt motoren i dårlig vær.

Vinsjen har kopp på toppen, og denne bruker jeg til å stramme fortøyningen til moringen. Vinsjen har sannsynligvis blitt dratt rundt, og generert MYE strøm.

Isolasjonen på kablene er smeltet, og koblingspunktene på solenoid og elmotor er smeltet.

 

Jeg har ikke feilsøkt så mye enda, men regner med jeg må skifte motor. Solenoiden er allerede innkjøpt.

 

Det jeg lurer på, må jeg handle meg en orginal motor fra Quick, eller kan jeg finne en rimeligere bastard til min Quick Antares 1500W winsj?

 

Lego

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...