Risørflekken Startet 26.April.2011 Del på Facebook Startet 26.April.2011 Etter vinterens opplag har jeg problemer med ankervinsjen, Lofrans Cobra 1000w. Kjetting/anker vil hverken ut eller inn. Selve vinsjen ser ut til å være ok. Har nok en gang vært over med "vanndrivende". Har også vært over med måleapp. og det skal være grei spenning. Mulig motor er "gåen", skal ta den ut for en titt. Synes likevel det er rart kjetting/anker ikke sleppes ut... Har noen tips til hvor en ev kan kjøpe ny motor til vinsj? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazy Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 sjekk ledninger rengjør kontaktflater og og stramm alt på nytt. Kan bare være dårlig kontakt. Jeg satte også på nye kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Risørflekken Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Ja jeg har tenkt p gå over kabelsko m.m. samt ta ut motor for en titt. Synes likevel det er rart jeg ikke klarer å slippe ut anker/kjetting manuelt. Pleier aldri kjøre ut ankeret... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Må du ikke kjøre ankeret litt ut før fritt-fall-funksjonen starter? Det må jeg på min lofrans Sjekk sikringen, Mål spenning mens du opererer bryteren, sjekk at bryteren får spenning.... Kan være børstene i motoren, men da hadde du vel hørt det slå i reléet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 (redigert) Denne vinsjen kan brukes både som fritt-fall, og som vanlig utkjøring. Du har nok førstnevnte variant "innkoblet" dersom du ikke har pleid å kjøre ut hele veien tidligere. Da er det som DieselDahl sier nødvendig å kjøre en knapp tørn for å løsne "clutchen" før kjettingne raser ut. Hvis det ikke hadde vært slik så hadde jo alt rast til sjøs underveis. På de eldre modellene av Kobra fulgte med ei sveiv. Denne kan du bruke for å løsne clutchen manuelt om motoren står. På nyere modeller er det et slags "grip-hjul" på vinsjen, jeg er usikker på om dette hjulet da erstatter sveiva, dvs. du løsner clutchen ved å ta tak i "grip-stengene". Må du ha ny motor så er Ilas i særklasse rimeligst så langt jeg har klart å finne ut (ref. bl.a. annen tråd her inne), ca 2.900 + mva. De har også reservedeler (til motor) om du velger å prøve den varianten. Redigert 28.April.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Sjekk automatsikringen. Mulig den har slått ut. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Risørflekken Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Da er motor til vinsjen byttet (selger fortsatt motorer og deler til flere typer ankervinsjer på ILAS). For øvrig jobb å få den gamle motoren fra vinsjen. Hadde "ekspandert"! Vinsjen virker nå som den skal! Herlig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Risørflekken Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Som det går frem av tidligere innlegg ble motor til ankervinsjen bytte nylig. gikk også over kabel sko og vinsjen fungerte som normalt. Plutselig her en dag hvor ankeret er på vei opp stopper vinsjen. Helt død. Klikker i reléet men ikke teng til liv i motor. Kan jeg ha fått en "mandagsmotor"? Hvordan fungerer egentlig klutsjen til Lofrans cobra? Er vel kun en "mekanisk" variant? Tips mottas med stor takk!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 (redigert) Releet styres av egen kurs, så du kan godt høre klikk her uten at det av den grunn er spenning/strøm i 'hovedkablene' som går fra batteri og videre (via releet) til vinsj. Det er normalt en automatsikring på ca 100A (eller var det 70?) på en av disse lederene, foreslår du følger de og sjekker om ikke en av dem går innom en slik på veien. Normalt vil jeg mene sikringen ligger nærmest batteriet, så jeg foreslår du starter i den enden. Fullt mulig at denne sikringen kan ha slått seg ut... Om du har et voltmeter tilgjengelig, så ser du også fort om det kommer strøm inn til releet - og ut på andre siden når du trykker knappen. Da får du nok svar på mye, og avdekker også om det f.eks er feil på selve releet. En tredje feilmulighet er at det har oppstått dårlig kontakt i den midterste ledningen på motoren. Jeg forstår deg dithen at motoren ikke går noen veier? Da er denne kabelen i midten en fellesnevner for begge. Fjerde mulighet er du inne på, nemlig at motoren har tatt kvelden. Selvsagt mulig, men ikke så veldig sannsynlig tror jeg etter så kort tid. Redigert 18.Juli.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lego Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Hei, Kan godt være sikringen som har røket, da det er stor strøm som går i ankervinsjmotorene. Hos meg har jeg sannsynligvis brent opp motoren ved at fortøyningen har dratt rundt motoren i dårlig vær. Vinsjen har kopp på toppen, og denne bruker jeg til å stramme fortøyningen til moringen. Vinsjen har sannsynligvis blitt dratt rundt, og generert MYE strøm. Isolasjonen på kablene er smeltet, og koblingspunktene på solenoid og elmotor er smeltet. Jeg har ikke feilsøkt så mye enda, men regner med jeg må skifte motor. Solenoiden er allerede innkjøpt. Det jeg lurer på, må jeg handle meg en orginal motor fra Quick, eller kan jeg finne en rimeligere bastard til min Quick Antares 1500W winsj? Lego Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Risørflekken Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Roten til alt ondt var brudd på jordkabel til motor. Gikk over alt som var av kabler... Alltid fint når ting virker. Tungt å dra opp 10 kg anker med 50 m kjetting for hånd... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.