Smiley Startet 27.April.2011 Link til dette innlegget Startet 27.April.2011 Da er lille-Rib`n til ungene solgt, med overskudd! Dermed så er jobben i gang med å forberede forsøk på egenimport fra Kina. Jeg har kontakt med en produsent, og frakt med båt til Oslo er ikke noe problem. Det er jo ikke toll på båtene, men mva. må jo betales. Båten leveres CE-sertifisert. Det jeg funderer på er hvilke praktiske ting må jeg foreta meg oppe i det hele? Regner med at det er ting som må ordnes både før og etter at båten ankommer Oslo havn. Noen med erfaring fra lignende import? Ikke nødvendigvis båt. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 27.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 (redigert) Jeg forsøker å heve denne jeg. Ingen med egne erfaringer? Hva med firmaer som tar på seg rollen som importør? Har lest og lest i hele kveld, og jo flere importguider jeg leser, jo mere omstendig ser dette ut til å være...... Redigert 27.April.2011 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
altmuligbåt Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Har importert mye fra Kina (jobber med det) Det kommer litt an på hvilke transport firma du bruker. Når den kommer til grensa blir den tollet inn og vist du ikke er et firma med toll kredit må du nok betale en giro i banken og få med stempel før de leverer ut varen (var vertfall slik for noen år siden). også får du en del gebyrer normalt 500-2000kr. Bare si fra til transport firmat ditt at de skal ordne alt så bør det ikke være noe problem. Men pass på at du får oversent CE (få papirer på det) før du kjøper båten. I kina har de også noe som heter China export (CE) og mange produsenter bruker det som CE. Du skal egentlig også ha en Norsk (nordisk) brukermanual for at båten skal være CE. Hvor stor båt skal du ta inn? Fortell oss gjerne om hvordan det gikk. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
finnmarken Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Jeg kjøpte en liten rib fra et firma som jeg tror heter Parvus!? Han het Geir og holder til i Kristiansand og Søgne. Han hadde importert den riben fra Kina. Merke: Seabo Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 28.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Takk for svar! Båten som skal importeres er en Rib420. Produsenten er Transeboats, som presenterer seg som en av de større kinesiske produsentene av båter. Båten kan sendes via DHL til ca. $2000,- eller "by sea" gratis. I fraktavtalen da så er det slik jeg forstår det ikke noe fortollingshjelp, kun plassering på tollager i Oslo. Er nå i kontakt med posten om evt. kjøp av fortollingstjenesten, men har også pratet litt med en kollega som har hentet inn etpar Hot-rod`s på samme måten (men fra USA). I følge henne så var det vist, som forsåvidt ogs ble svart lengre opp her, en ganske grei sak å gjøre opp på nærmeste tollkontor såfremt all nødvendig dokumentasjon ble fremlagt. Så... da tar jeg en tur og prater litt med tollvesenet i morgen jeg, tenker jeg... :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
finnmarken Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Hva merke er kan visst være "hipp som happ". Han jeg kjøpte rib av fortalte litt om dette. Kineserne lurte på hva merket skulle være. De spurte f eks om båtens merke skulle være "Geir" siden det var navnet hans Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Hei. Du kan fortolle alt selv, ta med papirene, og gå selv til tollvesenet. Der betaler du mva, og en femtilapp eller to for selve fortollingen. Så er de bare å ta med fortollingen med løpenummer til speditøren og få ut forsendelsen. Jobber og med dette til vanlig, og er ganske basic greier i grunnen. Eneste bekymring er at en del mottakerspeditører på østlandet, eller der det ikke er avtalt pris, tar seg grådig betalt med div smågebyrer som fort beløper seg til et 1-2K, men selve jobben tar de 5 min. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
VO`n Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Jeg kjøpte en liten rib fra et firma som jeg tror heter Parvus!? Han het Geir og holder til i Kristiansand og Søgne. Han hadde importert den riben fra Kina. Merke: Seabo Netthandelen har jo også solgt bøttevis med Seabo.. jeg har min nå på det 4. året, imponert hva jeg har fått for så lite penger Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 28.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Hva merke er kan visst være "hipp som happ". Han jeg kjøpte rib av fortalte litt om dette. Kineserne lurte på hva merket skulle være. De spurte f eks om båtens merke skulle være "Geir" siden det var navnet hans Ja, den vil bli produsert etter mine "spesifikasjoner". Valgfrie farger. Vurderer å bruke mellomnavnet vårt "Sand" som båtmerke. Dette er jo i tillegg et velkjent klesmerke m.m. og kan uttales på "alle" språk.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2011 Noen som har sett et CE sertifikat før, og kan fortelle meg hvordan jeg evt. kan vurdere om det er "ekte"? Jeg har nå fått tilsendt CE sertifikatet for båten og alt ser ok ut, men jeg har jo aldri sett noe sånt før.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
SandAnker Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Er det lov og spørre hva denne kommer på totalt, og hvilken type du har tenkt på? Fikk lyst til og kjøpe en selv til sønen min Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 2.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Det er absolutt lov! Den modellen vi har valgt kommer på $3.660,- + mva. Dette er inkludert frakt. Sender deg kopi av tilbudsbrevet jeg har fått som IM. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
SandAnker Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Syns ikke det var en urimelig pris Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Noen som har sett et CE sertifikat før, og kan fortelle meg hvordan jeg evt. kan vurdere om det er "ekte"? Jeg har nå fått tilsendt CE sertifikatet for båten og alt ser ok ut, men jeg har jo aldri sett noe sånt før.... Her bør en trå litt varsomt. Dersom du tar båten hjem uten at papirene er i orden kan du ha et stort problem. Det er vel ikke noe som heter "CE-sertifikat" i denne forbindelse? Kanskje menes det samsvarserklæring? Båten (forutsatt at den er over ca 8 fot) skal ha skrognummer (CIN) - være CE merket ifølge reglene, ha samsvarserklæring fra produsenten og brukermanual på norsk. Uten dette er det ikke lov å ta den i bruk i Norge eller annet EU/EØS land. Motor skal også være CE-merket og ha samsvarserklæring fra produsenten. Noen ganger vises det til "sertifikat" fra et klassifiseringsselskap, men det er ikke annet en et dokument som sier at produsenten kan utstede samsvarserklæring etter reglene i EU-direktivet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Båten ser helt grei ut den og prisen er det ikke noe og si på... Lurer på om jeg skal bestille en selv.... eller to... Frakten blir vel litt rimeligere siden jeg bor "halvveis" mellom Kina og Norge... og mva er et fremmedord her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sturee Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Har du bilde av båten du har bestilt? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 (redigert) Link til båten litt lenger oppe. Nå er forøvrig båten både bestillt og betalt!!!..... Blir spennende og se om det kommer noe.... Jeg oppsøkte mitt lokale tollkontor, og fikk også der bekreftet at det er så enkelt som det har blitt hevdet, så lenge papirene er i orden. Tollvesenet opererte også med ordet CE-sertifiseringspapirer, disse har jeg altså fått oversendt fra produsent. Brukermanual på norsk kan jeg da aldri tenke meg at man må ha for å ta i bruk privatimportert båt som ikke omsettes videre. Dette må da være imprtørs (mitt) ansvar? Dette var heller ikke et av de kravene jeg fikk presentert hos tollvesenet. (red. ved nøyere lesning så er mitt CE-sertifikat en "Examination Report" og nok er som en samsvarserklæring å regne. Kategori C) Båten er i alle fall nå satt i produksjon, og får påført min egen logo uten ekstra kostnad. Jeg får bare håpe at ikke ett konfeksjonsprodusent fra Danmark får øye på meg på fjorden, for jeg må innrømme at jeg var en smule inspirert av deres logo når jeg utformet min..... Jeg følger opp tråden etterhvert som ting utvikler seg, regner med ca. 6 uker leveringstid. Redigert 3.Mai.2011 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Sturee Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Er det den under newest products? hvor mye tror du jeg måtte betalt for 360 modellen? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 (redigert) Den har ikke jeg fått noe pris på. Du får en pekepinn om du går på www.aliexpress.com og legger inn "rib boat" i søket eller kanskje også tar med "360". Ja, det er den under "newest products". Når det gjelder dette med brukerhåndbok: ser at det flere steder på nettet henvises til ISO 10240, og at denne kan lastes ned mot betaling fra en masse bokkilder. Er dette en standard håndbok som gjelder alle "Small crafts"? Er jo ganske begrenset med informasjon det kan ligge i en håndbok for ei jolle som leveres uten motor.... Noen som har denne, og vet hva som står der? Redigert 3.Mai.2011 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Ser nå at Transeboats har alt av brukermanualer osv. tilgjengelig på nettsidene sine. Da er det jo bare å bruke Google translate åoversette til norsk, og vipd... så er det løst. De spesifiserer også plassering av CE-merker og HIN- nummer på disse sidene, så dette ser bra ut! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Fusebox Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Denne båten så jo kjempefin ut. Er veldig skeptisk til Kina produkter, men det er vel knapt noe som ikke lenger er laget der.... Ser med dagens dollar kurs at den kommer på ca. 19.900,- ? Regner du med å ha den ferdig momset inn, og i dine hender, for 25.000,- totalt ? Regnestykket er jo enkelt ;-) Er det bare å installere motor og gir/gass konsoll, og kjøre ? Eller er det mer, f.eks. styring og teleflex (eller lignende) til motor ? Si fra når du får den, da! Sikkert mange som er spent på denne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 (redigert) Fikk bekreftelse i dag om at betaling var mottatt og båten satt i produksjon. Ferdig momset inn, og i mine hender til i underkant av 25.000,- ja. Båten skal i teorien være klar for motormontering og fjernkontroll - tut og kjør. Dog ser jeg for meg at det kan være noe montering som må gjøres, men av medfølgende deler. Kommer litt an på pakkingen til transport. Jeg har bestilt standardversjonen, dvs. uten elektriske komponenter som lanterner, lensepumpe m.m. Fant ut at prisforskjellen ble såpass stor at jeg finner det jeg trenger på Biltema rimeligere. Det er også nokså begrenset hva det er behov for av ekstrautstyr til vårt bruk. Den forrige små-riben var også Kina-produkt; Goldeye. Jeg hadde absolutt ingenting å si på kvaliteten på den. Jentungen synes bare den var litt for liten. Produsenten lurte også på om jeg ville ha tilsendt CE- og fraktpapirer elektronisk eller om de skulle følge båttransporten. Jeg regner med at det er lurt å ta dette elektronisk, så jeg har de i hende når jeg skal til tollen. Redigert 4.Mai.2011 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Fusebox Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 CE papirer... Et godt forslag er : Ja takk, begge deler :-) Da har du papirer både elektronisk og i pakken om noe skulle bli problematisk hos Tollvesenet. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Fikk i dag bekreftelse fra Trans-E i Kina om at båten er ferdig i produksjon, og frakt er booket med avreise 4. juni. De sendte meg samtidig bilder av båten. Legg forøvrig merke til produktnavnet!! Er det noen som har noen formening om hvor lang tid man kan forvente at det tar sjøveien fr Kina til Oslo havn? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Risor23 Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 pent:) hva er produktnavnet da? bildet var dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.