Jump to content

Båtimport fra Kina, noen med erfaring i tollbehandling mm.?

Smiley

Recommended Posts

Det stemmer godt! Fikk beskjed i ettermiddag fra avsender at jeg kan regne ca. 35 - 40 dager. Båten forlater Kina (Kina er stort, og jeg vet ikke nøyaktig fra hvor) på lørdag. Så da er det bare å sette seg ned å vente...... Heldigvis er bryggeanlegget under oppgradering, så det ville være en stund til jeg kan ha båt på vannet uansett.....

De trengte forøvrig en HS-kode for RIB i Norge...., jeg søkte på Toll.no og fant opptil flere som var dekkende. Ringte derfor info-telefonen til tollvesenet, og fikk hjelp av en som egentlig hadde enda mindre greie på det enn meg. Vi ble dog enig om en som var dekkende. Han mente det spilte minimal rolle, da det allikevel ikke var toll på båter.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Dette er ungenes båt. Vi har fått kjøpt inn en -94 mod. Yamaha 25hk m/ selvstarter. Det burde gå sånn passe for en 15-åring (+ eldste som er 17). Båten er godkjent for 50hk, så det er fortsatt litt å gå på....

Begge skal ta båtførerbeviset, så da blir det nok å selge denne til neste sesong og slå det hele sammen til en felles båt. Jeg tenkte da jeg skulle ta inn en 560 eller noe i den duren, og sette på 90hk`rn vi har på mob`n. Det er nemlig bare meg som vil kjøre den. De andre synes ikke den er pen nok! Hmmm... underlig......

Den er nok til en viss grad "handmade" ja, men det vil jeg forsåvidt tro de fleste merker er. Er det noe spesielt du tenker på, og som bør sammenlignes med mer anerkjente merker? Jeg har liten erfaring med RIB, annet enn Kina-varianten jeg solgte tidligere i våres. Jeg hadde ingenting å utsette på kvaliteten på den i alle fall.

Jeg har et problem med min, den rustfrie bøyla rundt vindskjerm ruster...

Velkjent problemstilling som dessverre blir bare mer og mer vanlig på "maritimt" utstyr. Det fuskes med materialkvaliteten og man går ned på krominneholdet i stålet. Til maritimt bruk bør syrefast stål tilsvarende AISI 316 benyttes. Dette inneholder også molybden samt mindre karbon enn vanlig rustfritt stål. Vanlig rustfritt stål vil i de fleste tilfellene begynne å gi rustavleiringer etter kortere tids bruk maritimt. For den vanlige menigmann kan man enkelt se forskjell på rustfrie og syrefaste skruer ved å følge materialbetegnelsen der A2 står for den lavere rustfrie kvaliteten mens A4 er syrefast og egnet til maritimt bruk i korrosive omgivelser. Be om materialkvalitet-spesifikasjon om du er i tvil.

Når det gjelder dette med brukerhåndbok: ser at det flere steder på nettet henvises til ISO 10240, og at denne kan lastes ned mot betaling fra en masse bokkilder. Er dette en standard håndbok som gjelder alle "Small crafts"? Er jo ganske begrenset med informasjon det kan ligge i en håndbok for ei jolle som leveres uten motor.... Noen som har denne, og vet hva som står der?

ISO 10240 sier i relativt runde vendinger hva brukerhåndboken minst skal inneholde. Det er ikke noen standard brukerhåndbok, men mest en innholdsfortegnelse. Den er veldig praktisk/nødevendig som utgangspunkt dersom du skal skrive brukerhåndboken selv fra grunnen av (som jeg gjorde).

Ellers SKAL brukerhåndboken være på norsk ifølge Sjøfartsdirektoratet da jeg spurte om det. Anbefalt tolking av EU-direktivet sier at den skal være på språket i det landet båten taes i bruk, ELLER PÅ DET SPRÅKET BRUKEREN FORETREKKER. Men det er tydeligvis ikke godt nok for norske myndigheter som skal være best i EU-klassen. Jeg kastet derfor bort en ukes tid på å oversette håndboken til norsk, uten at noen siden har spurt etter den. Nå er det nok temmelig vanlig at folk stort sett gir blaffen i språket uten at det får noen som helst kosekvenser. Ser at det for en rekke produkter i Norge opereres med "ulovlige" brukerhåndbøker på engelsk. Dersom båten har brukerhåndbok på engelsk ville jeg godtatt det (uten å spørre SD!). Jeg synes det er mer viktig hva den inneholder. Båten kan jo omsettes fritt innen EU, og engelsk er jo et litt mer kjent språk enn norsk der. Men brukerhåndbok på kinesisk? Nope.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

................ Men brukerhåndbok på kinesisk? Nope.

Jeg fant produsentens brukermanual (på engelsk!!) på hjemmesidene deres. Har brukt noen kvelder på å oversette til norsk og tilpasse denne til min modell (den var generell for alle oppblåsbare båter). Deretter har jeg lekt meg litt med Microsoft Publisher og endt opp med et lite A5-hefte som jeg er svært fornøyd med. Vil faktisk hevde at det ble en av de bedre brukermanualer jeg har sett!! :yesnod:

Brukerhåndboken på en rib kan da ikke være rare greiene.. er ikke rocket science konstruksjon dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei det kan du si.... Det gikk på alt i fra at den ikke måtte pakkes ut i sammen med skarpe gjenstander til at man ikke skulle blåse den opp ved hjelp av trykkluften på bensinstasjonen. .....også et par sider med garantibestemmelser da.....

Det var utseendet jeg var så fornøyd med, innholdet var stort sett svada, også etter en ikke helt 1. klasses oversettelse. Men det er blitt forståelig, og inneholder alle de elementene som originalen gjør.

CE-sertifikat er utstedt, og jeg fant utsteder på lista til sjøfartsdirektoratet (HPIS i England). Merking er ok, samme med CIN / HIN nummer. Brukerhåndboken er i boks, men samsvarserklæring..... hmmm. Blir ikke det samme som CE-sertifikatet egentlig da....?

Red: "Declaration of confirmity" (samsvarserklæring) var side 2 av CE-sertifikatet jeg har fått tilsendt, så da skal alt være i skjønneste orden!! :-)

Redigert av smiley (see edit history)

Samsvarserklæringen er en side i brukerhåndboken der det står hva slag standarder båten oppfyller, og den skal være signert av den som setter båten på markedet. I ditt tilfelle er det kanskje eksportør, eller kanskje du som importør? Det er i hvertfall den som har ansvaret for CE merkingen som signerer.

HPI er ett solid selskap så alt er sikker i orden, men sjekk at du har den for det anses som en vesentlig mangel om den ikke er det.

Har du sjekket noe på hvor mye du må gi for tilsvarende båt i norge?

Jeg kan da alltids kopiere inn samsvarserklæringen i brukermanualen, nå når jeg har funnet den....

Tilsvarende båt har jeg egentlig ikke funnet på det norske markedet i det hele tatt. Denne har som bildene viser innebygget baksete/stuerom med komplett motorbrønn. Båten fremstår som langt mer kompakt enn noen av de små-ribene jeg ellers har sett. I tillegg så har den små teakdetaljer som jeg synes er fine. Riber i samme størrelse (420cm)finnes fra ca. 38.000 og oppover, men da i helt ordinær utførelse.

Da har alle dokumenter i forbindelse med båt og frakt kommet. Jeg ser da at det også er lagt ved en ny "Declaration of confirmity of Recreational Craft ..." der CIN-nummer og merkenavn (mitt) er påført. Dette er vel egentlig den tidligere omtalte samsvarsærklæringen. I tillegg så har jeg da fått fraktbrev m.m. Det artige da er jo at jeg har fått navnet på frakteskipet, og sitter nå og følger dettes vei langs Kina-kysten via www.marinetraffic.com/ais . Da har jeg jo litt å gjøre mens jeg venter.... :-)

• 3 uker senere...

Båten befinner seg ett eller annet sted i det Indiske hav / persiabukta nå. Den kom utenfor AIS dekningsområde for 5-6 dager siden etter at den hadde gått fra Singapore. Blir omlastet i Rotterdam, og ventes til Oslo havn 7. juli. Motor til denne skal være langstammet.

Jeg gjorde en "tabbe" under bestilling, så teakdetaljene var ikke med. jentungen synes disse var viktige for helheten, så de er blitt etterbestillt og kommer tilsendt med Chinapost.....

• 3 uker senere...

Da ble båten hentet hos Holship i Drammen i går. Da vi pakket opp så vi raskt at 3-fotssyken i den størrelsen utgjør ganske mye! Dette var jo nesten en familiebåt. Etter noen timer med motormontering etc. i dag så var det tid for sjøsetting. 25-hesteren dyttet fint unna, og kjøring med ring gikk også som en drøm. Den opplevde kvaliteten på båten er helt etter forventningene, men jeg skal spandere på litt "volvo-list" på lukene for å dempe noe glassfiberlyd. 3 tomler opp fra meg i alle fall.

Kan for ordens skyld nevne at det kom på en liten ekstrautgift på båten: En China-import avgift, samt "dekning av kostnader" hos Holship. Dette utgjorde noen tusenlapper, og kom aldri frem i forbindelse med planleggingen av frakt. ....men nå vet jeg det...! :-)

Båten ble uansett 10.000++ billigere enn lignende i Norge.

Bilder av ekvipasjen da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...