Jump to content

bankelyd fra akslingen over 2000omdr. Gutlesslager?

Lars I Staveland

Recommended Posts

Min Yanmar 2GM20 starta som ei klokka i dag etter at båten kom på vatnet. Idyllen vart imidlertid begrensa av ein skramlelyd frå akslingen då motoren kom over 2000 omdreininger. Lyden er ikkje jevn, men litt "bankete". Har merka denne også tidlegare, men ikkje så høg som no. Eg fekk eit tau i propellen i fjor, og ein bit av tauet kan ha funne vegen inn i lageret (måtte skjære det av). Det var litt lyd rundt akslingen straks etterpå, men denne gav seg.

Spørsmålet er om denne lyden kjem av kast i lageret, og om evt. heile greia (cutless) må skiftast. Motoren er kun kjørt eit par minutt, ein halvtime etter den vart sett på vatnet. Har ein lengre tur framfor meg i helga (oslo-fredrikstad) og håper at det går greit å kjøre på lågare turtal.

Larsist

• 3 måneder senere...

Hei, jeg slitter med samme utfordringen. Har netopp hatt båten på land og skiftet pakkboks fremme. Cutlesslager virket ok så det ble ikke byttet. Satte båten på vannet og det lød bra en kort stund men etter at jeg hadde tatt ned turtallet og skulle gi på igjen så kom lyden. Har en yanmar maskin. Tror at årsaken er at motor ikke er korrekt innjustert slik at aksling slår mot hylserør men er ikke sikker. Skal prøve å rette den opp på ny. Finner du løsning hører jeg gjerne fra deg.

Du kan også sjekke om alle motorfestene er godt fastskrudd og at flenskoblingen er riktig innjustert. Unngå i hvertfall for all del de turtallene som gir resonans.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg skrudde flens (mellom gear og aksling) fra hverandre og justerte inn disse. Var ca 1 cm feil. Prøvde igjen og ved lavt turtall gikk den fint. Ved pådrag kom bankelyder igjen. Det viste seg da at wireoverføring til gear hendel måtte justeres, gikk ikke skikkelig i inngrep. Fikk en til å trykke på gear hendel mens jeg ga gass og da forsvant bankelyd. Justert inn og nå er jeg atter en lykkelig omega 30 eier med yanmar gm10 maskin :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...