Lars I Staveland Startet 27.April.2011 Del på Facebook Startet 27.April.2011 Min Yanmar 2GM20 starta som ei klokka i dag etter at båten kom på vatnet. Idyllen vart imidlertid begrensa av ein skramlelyd frå akslingen då motoren kom over 2000 omdreininger. Lyden er ikkje jevn, men litt "bankete". Har merka denne også tidlegare, men ikkje så høg som no. Eg fekk eit tau i propellen i fjor, og ein bit av tauet kan ha funne vegen inn i lageret (måtte skjære det av). Det var litt lyd rundt akslingen straks etterpå, men denne gav seg. Spørsmålet er om denne lyden kjem av kast i lageret, og om evt. heile greia (cutless) må skiftast. Motoren er kun kjørt eit par minutt, ein halvtime etter den vart sett på vatnet. Har ein lengre tur framfor meg i helga (oslo-fredrikstad) og håper at det går greit å kjøre på lågare turtal. Sitér dette innlegget Larsist Link to post
FrankB Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Hei, jeg slitter med samme utfordringen. Har netopp hatt båten på land og skiftet pakkboks fremme. Cutlesslager virket ok så det ble ikke byttet. Satte båten på vannet og det lød bra en kort stund men etter at jeg hadde tatt ned turtallet og skulle gi på igjen så kom lyden. Har en yanmar maskin. Tror at årsaken er at motor ikke er korrekt innjustert slik at aksling slår mot hylserør men er ikke sikker. Skal prøve å rette den opp på ny. Finner du løsning hører jeg gjerne fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Sjekk om evt zink på propell akselen sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Jeg har det samme problemet. Tror det skyldes at det er mange år siden jeg skiftet cutless lageret, slik at det er romt. Jeg forsøker å kjøre med turtall som gir minst vibrasjon og lyd. Du får se på lageret og skifte det, når båten kommer opp etter endt sesong. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mizar Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Du kan også sjekke om alle motorfestene er godt fastskrudd og at flenskoblingen er riktig innjustert. Unngå i hvertfall for all del de turtallene som gir resonans. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
MB Keila Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Kan være at pakkboksen ligger mot hylserøret. Hvis det er det, løsne de to fremste slangeklemmene (av 4), dra pakkboksen litt fremover og fest slangeklemmene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
FrankB Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Jeg skrudde flens (mellom gear og aksling) fra hverandre og justerte inn disse. Var ca 1 cm feil. Prøvde igjen og ved lavt turtall gikk den fint. Ved pådrag kom bankelyder igjen. Det viste seg da at wireoverføring til gear hendel måtte justeres, gikk ikke skikkelig i inngrep. Fikk en til å trykke på gear hendel mens jeg ga gass og da forsvant bankelyd. Justert inn og nå er jeg atter en lykkelig omega 30 eier med yanmar gm10 maskin :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.