Jump to content

Noen som har prøvd nye Skibsplast 605 DC på sjøen?


Skvulpen

Recommended Posts

Har kikket litt på den helt nye Skibsplast 605 DC og synes den er rålekker. Studerte den nøye på båtmessene på Lillestrøm og i Ålesund nå nylig. Men har ikke fått noen mulighet til å prøve den i sjøen.

 

Båten fikk svært gode skussmål i en test i Vi Menn. Jeg vurderer sterkt om jeg skal satse på denne båten. Eneste jeg er skeptisk til er motorene de leveres med, Mercury. Synes kanskje også båten er høyt priset, med komfortpakke, X-pakke og en Mercury Verado 150 HK nærmer prisen seg en halv million ... litt mye for en 20 fots daycruiser? (Selv om 115 HK sikkert holder lenge og gjør den rimeligere).

 

Noen andre her med sterke meninger om denne båten, motorvalg, og kanskje også noen som har prøvd den i sjøen?

Link to post
Share on other sites

Har også kikket og vurdert den nye 605 til Skibsplast, meget stilig båt. Skibsplast er jo kjent for bra kvalitet på sine båter. Motormessig hadde den vel gått greit med en Mercury 115 EFI, men Veradoen er jo naturligvis et ypperlig valg.(dog dyrere).Har hatt flere Mercury-motorer uten noen nevneverdige problem, men hvis man hadde kunne velge fritt, så hadde nok Suzukien stått som første valget ang. motor, slik som tidligere modeller av Skibsplast hadde. Ellers er det jo mange andre spennende nye modeller i år, bl.a. Askeladdens nye C 62 Cruiser og C 62 Xover (m. Suzuki), i tillegg en meget sterk utfordrer i nye Uttern D 62.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skjønner ikke problemet med kjøp av båt, der en ikke kan velge det motormerket man føler for.

 

1 - si at du har motor fra før og kjøp kun båten.

 

2- velg motor utfra egne preferanser, innhent tilbud fra flere og prøv å få den nærmeste der du bor til å matche det laveste.

( ev kjøp en svensk - hvis du orker bryderiet med kjøring og fortolling )

 

3 - monter motoren selv på båten - jeg er bare normalt hendig , har gjort dette 2 ganger og det er ikke så vanskelig.

i mangel av kran eller for å spare leie av kranbil, kan selve påløfting av 200kg motor gjøres ved å la motoren stå i ro , og løfte

opp selve båten med f.eks garasje jekken.

 

til slutt er det nok mange dette ikke passer for, men for andre igjen er det ren avkobling å pusle med slikt.

Link to post
Share on other sites

I prinsippet høres jo dette greit ut, men jeg har hørt at forhandlere rett og slett nekter å selge båter uten motor, de selger bare hele båtpakker med båt og motor inkludert, etter avtaler med produsentene, det har nok med provisjon og avanse å gjøre også. Det var en på dette forumet som for et par år siden skreiv at han dro til Sverige og kjøpte en ny Skibsplast 655 der, fordi han ville ha en Yamaha 150 HK på hekken i stedet for Mercury. Han måtte til Sverige, der var det ikke noe problem ...

 

En annen ting er jo at disse båtene i pakker kommer prerigget for et spesielt merke, med integrert gear- / gass-spak, ferdigmonterte instrumenter til akkurat det motorfabrikatet. Skal du skifte dette må vel nye hull bores både her og der, og instrumentpanelet har "feil" hull for "feil" instrumenter, da må vel gjerne hele dashbordet skiftes ut, for disse er jo nærmest helstøpt i dag, jf. dashbordet på den nye Skibsplast 605. Det er vel ikke bare - bare å begynne å demontere og bytte ut instrumenter og spaker her?

 

605dc_dashboard.jpg

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har prøvd 605 i sjøen. Den er deilig. Ikke så sportslig, men likevel leken og særdeles trygg. Foretrekker denne fremfor C62, som det refereres til her. 150 hk gir et nydelig løft. 115 vil muligens føles litt slapt. Fint å støtte de norske. Askeladden er jo dessverre polsk nå.

Link to post
Share on other sites

Foretrekker denne fremfor C62, som det refereres til her. 150 hk gir et nydelig løft. 115 vil muligens føles litt slapt. Fint å støtte de norske. Askeladden er jo dessverre polsk nå.

Det var jeg som startet denne tråden, og etter mye frem og tilbake falt valget mitt i juni på Askeladden C62 Cruiser med 140 HK Suzuki, fremfor Skibsplast 605DC med 150 HK Mercury Verado. Og det etter å ha vært svoren Skibsplast-fan i en årrekke, har eid tre stykker av fabrikatet.

 

Begge båtene er nydelige daycruisere og av det lekreste på markedet i 20-fots-klassen. Men en del ting likte jeg bedre på Askeladden C62, bl.a. noe mer plass og takhøyde i forkabin, bedre integrasjon av toalett, vask, kjøleboks og kokeplate, lettere tilkomst til stengekraner under dørken for toalett (i Skibsplast 605DC bør du være slangemenneske ...) og en (etter min smak) mer tiltalende og "varm" design i interiøret. At Askeladden leveres med Suzuki mens Skibplast har Mercury på hekken telte også for mitt valg. Dessuten lavere totalpris for pakken. C62 er perfekt med Suzuki DF140, kjapp akselerasjon og tåler god vekt. Kunne nok hatt en Suzuki 150 hk også på C62, men den motoren er betydelig større og tyngre enn 140 HK, så jeg vet ikke om den ekstra vekta og de to knopene ekstra er verd alle tusenlappene i tillegg. Jeg får maks 38 knop (GPS) med DF140 mens båten er oppgitt til maks 40 knop med DF150.

 

Det at Askeladden flytter selve produksjonen til Polen bekymrer meg lite, all den tid administrasjon og servicenivå skal opprettholdes i Norge. Dette er vel trenden for mye norsk båtproduksjon, og flere kommmer nok etter Askeladden. Mitt eksemplar av C62 er uansett produsert i Norge, om det skulle bety noe ... :tongue:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...