Jump to content

5 Favoritter på Sørlandet

Gunga Din

Recommended Posts

Hej på er !

jag håller på o torr-navigerer / ser på olike alternativ för neste års ferie

Om Du skulle välja ut maks 5 stellen fra Kragerö til Lindesnes som man absolut ikke får missa,

vilka stellen skulle detta vara !

(jag er fullt medveten om att man kan segla på Sørlandet en hel livstid o ständigt finna

nye pärlor, men vilka er dom finaste stellene som du tycker?)

S/Y Gunga Din

Lyngør...Tvedestrand....Gamle Hellesund...Ny Hellesund.....Trysnes

Jeg har ett par tre steder som er høyere på lista...men det var den forbaska masta di da :lol:

Glem ikke Mandal ... perfekt sted både til lands og til vanns.  Å nyte sommeren der i egen båt er selve DRØMMEN for oss (blir snart virkelighet, hvis Quindebestet får det som hun vil ang. ny båt).

Var forresten innom i slutten av september (på MC-tur, ikke i båt).  Ingen turister, omtrent ikke en kjeft å se i hele Mandal by kl. 17:00 om ettermiddagen.  En fantastisk opplevelse å kunne vandre rundt alene i denne absolutte sørlandsperlen, i fred og ro.  Og så en skikkelig pizza hos Gundersen.

Ai, ai ... neste sommer ... kanskje ...  Quindebest, hører du meg???

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Om Du skulle välja ut maks 5 stellen fra Kragerö til Lindesnes som man absolut ikke får missa,

vilka stellen skulle detta vara !

...hmmm.... Hvilke som blir de 5 favorittstedene har jo også mye med været lokalt når du kommer dit å gjøre. Jeg vil ikke legge meg i en større gjestehavn hvis sommervarmen riktig slår til, og jeg ville også undvike en del steder ut mot havet hvis vi får kuling eller det som værre er!

Her finner du plasser jeg synes om, og som sagt: Velg etter vær og vind, men på de aller fleste ligger du tryggt nesten uansett!

Du har kanskje sett på "Havneforumet" som omhandler Vest Agder, Aust Agder og Telemark. Her finner du også mange fine plasser langs kysten. Ikke alle er tilgjengelige med din høyde. Men mye fint å hente er det her.

I sommer / høst har vi tilbragt mye tid i søgne skjærgården. Kan anbefale dette området i den "værste" ferietiden. Ikke det samme trykket der som det er i Blindleia.

Mvh

`MINA`

Antar Gunga,

at det er de flott uthavnene du vil se og oppleve, eller skal du helst i marina.

Både och......  lurer litt på en 'Skagerak runt-ferie'  1 uke Bohuslän+1 uke Sörland +2 uker Danmark!

tiden på dom olika platserna er ikke definitiv...men jag skulle vilja få med mig iallafall

-'dom stellen man ikke får missa om man bare har en uke på varje kyst'- !!  :smiley:

S/Y Gunga Din

Du skal selvfølgelig ikke 'misse' Grimstad, og skjærgården her. Jeg har lagt inn noen alternativer i havneforum. Dersom du velger skjærgården like utenfor sentrum, altså i området mellom Y. og I. Maløya og rundt Hampholmene, altså midt i smørøyet av Grimstads skjærgård, så vil du ha alle byens fasiliteter bare 4-5 minutter unna med jolla. Dersom været skulle tilsi å ligge i gjestehavna, så er det høy kvalitet på denne, og med en svært hyggelig og hjelpsom betjening. Der kan du gjerne ringe en stund før ankomst, så vil de gjøre alt for å skaffe deg en plass et sted.  

Ta gjerne kontakt på IM dersom du trenger noen opplysninger. Da kan du også få mitt mobiltlf.nummer slik at du kan ringe når du er på vei, og få en skikkelig velkomst. I den gamle tråden 'ankerdram' (tror jeg det var) så lovet jeg at du skulle få smake skikkelig hjemmebrygget øl dersom du nærmet deg sørlandskysten. Det løftet står ved lag dersom jeg vet når du er her  :yesnod:

Hvis du kommer seilende østfra vil jeg anbefalle Jomfruland som 1. alternativ, så seile ned til Lyngør og legge deg til på utsiden ved Naustholmene. Her finner du le for de fleste vinder. Så ville jeg prøvd Merdø som et alternativ i nærheten av Arendal. Grimstad er vanskelig å seile forbi, men la gå. Neste må bli Skogerøya ved Lillesand Til slutt MÅ du Utforske Blindleia . Mitt favoritsted ligger i nærheten av Brekkestø. En ydyll som er helt unik.

Gikk ned hele Sørlandet i sommer fra Sandefjord til Mandal  og utforsket litt i skjærgården sør

for Kristiansand . Det var min første tur så langt sør, så der får andre komme med tips.

Forøvrig regner jeg med at du tar første overnatting på Svenner Som er et must på Vestfold kysten. God tur.. :flag:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...